Hej.
Bakgrund: Har 6m2 kvar att bygga friggebod på. Vill maximera dessa kvadratmeter för bastu. tex skulle lutande väggar med utrymme högt upp för överlav göra mycket för insidan av bastun.

Se bifogad bild.

Alt1: Raka väggar och traditionellt takutsprång enligt lagen, dvs max 50cm.

Alt 2: Lutar väggarna så jag får mer utrymme högre upp men inget takutsprång.

Det ger samma takyta och golvyta i båda altenativen. Men innervolymen blir större på alt2. Får man bygga enligt Alt2?
Untitled-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant fråga, det är väl byggyta som gäller, hade jag trott, och takutsprång får man ju ha 50cm, så det kan du ju lägga på alt 2 ;) Frågan är väl hur byggyta räknas, man kanske får lusläsa byggrelgerna för att utröna det. Man skulle ju tro att de inte släppt detta kryphål eftersom det finns hus som ser ut så där sedan mannaminne :)
Följer tråden med intresse för att se vad den kollektiva kunskapen kommer fram till :)
 
Jag skulle egentligen svara nej, men så började jag fundera.
Det står ingenstans att takfoten ska följa takvinkeln eller vara horisontell. Alltså protesterar ingen om den lutar svagt neråt.
Då blir nästa fråga om vid vilken lutning det blir förbjudet. Jag tror inte det finns nån gräns och att du alltså kan göra så.
 
Hur räknar man på en bastutunna?
Den är ju helt cylindrisk.
 
Mell skrev:
Hur räknar man på en bastutunna?
Den är ju helt cylindrisk.
Nja, den har ju ändå ett fundament, annars skulle man snart bli yr om man satte sig på ena sidan... ;)
 
Men hur hög kan ett takutsprång vara? Skulle man kunna göra som alt 3:
Untitled-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
linusab skrev:
Men hur hög kan ett takutsprång vara? Skulle man kunna göra som alt 3:
[bild]

Ja, kanske det, eller en kombination av 2 och 3
 
thomasx skrev:
Nja, den har ju ändå ett fundament, annars skulle man snart bli yr om man satte sig på ena sidan... ;)
Om man sätter den på en pelare då?
 
Om man sätter en cylindrisk bastu på en pelare blir takutsprånget mer än 50cm!?
 
Normalt så mäter man ytterväggens utsida, men räknar bort mindre ojämnheter som locklister i fasad etc. Men jag kan inte tänka mig annat än att om ytterväggarna lutar utåt så är det den yttersta punkten som räknas. Det är som sagt väggarna som räknas, inte grunden.
 
En carport kan oxå räknas som bygglovspliktig så jag har för mig att det är takytan som inte får överskrida 15kvm?
 
Noseone skrev:
En carport kan oxå räknas som bygglovspliktig så jag har för mig att det är takytan som inte får överskrida 15kvm?
Takytans projektion mot marken då, undantaget 0,5 meter språng åt alla håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.