Har funderat på att plantera en liguster häck kring hela huset men har nu hört att liguster har giftiga bär. Någon som vet om det stämmer och om ligustern har mycket bär om de är jättegiftiga osv...
 
Vi har liguster häck kring vårt hus. De har inte mycket bär. Jag har faktiskt inte provat hur farliga bären egentligen är ::)
 
Jovisst är bären giftiga men normalt använder man liguster just som klippt häck och inte friväxande. Ligustern får, om man inte håller efter klippningen, tydliga vita blommor som senare utvecklas till bär. Man hinner alltså klippa bort dessa innan det blir farligt.

 
Skall ligustern klippas varje år? Vid vilken årstid?
 
Två ggr/året; första gången maj-midsommar ngn gång; därefter putsning i augusti.

Välj annan sort - en friväxande häck - om du inte gillar häckklippning.
 
Vad jag har förstått så är bären såpass äckliga så att ungar som ger sig på dom lär sig att inte ta innan dom har fått i sig en farlig mängd.

Jag har planterat vintergrön liguster i år, och mina buskar har inte satt några bär än så mina ungar har inte provat än :)
 
Tips på annan vintergrön häck?
 
koho11 skrev:
Tips på annan vintergrön häck?
Välj hellre en häck som ger insynsskydd vintertid trots att den inte är vintergrön. Det blir mycket vackrare med en häck som växlar färg, från vårens nya grönska till höstens röda färger. Det finns häckar som behåller de torra löven större delen av vintern (avenbok & bok) och det finns andra häckar som har så tätt grenverk att de ger insynsskydd hela vintern (hagtorn). Men alla fungera ju inte heller i alla växtzoner.

liten_zonkarta_se.jpg
 
Bären är giftiga men det blir sällan några om man klipper den. Är uppväxt med liguset häck och har det nu också.
Klipper gör man i slutet av juli för då behöver man bara göra det en gång, det tog oss en dag i somras att klippa och kratta den hemma hos mamma
 
Giftiga växter finns listade på www.giftinformationscentralen.se. Kan vara bra att veta om man har barn i huset... Liguster verkar inte vara speciellt farlig, min dotter tuggade däremot på en Änglatrumpet, vilket inte var så bra  :-[ (men det gick bra)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.