Hej!
Jag har en tanke på att limma fast en frigolittaklist någon centimeter ned på väggen, alltså inte dikt mot tak. Därefter lägga en ljusslinga i den så det blir en fin ljuseffekt mot taket.
Har nån testat? Räcker det att sättlimma den på väggen eller kommer den ramla ned? :)
 
Det räcker att limma mot vägg med reservation för vad ljusslingan väger men den kan du å andra sidan avlasta med klammer eller liknande.

Jag satt själv frigolit som taklist (dikt an mot taket) och valde att bara limma (Biltemas Monteringslim, patron) mot väggen, det sitter kanon.

Jag hoppas att du har en fin övergång mellan vägg och tak som du ska lysa upp! :)

Själv använder jag taklisten för att dölja en ful övergång mellan skuren tapet och nytt innertak...
 
Tack för det!
Man kommer inte se övergången mellan vägg och tak, blir bara någon centimeter glipa för lite stämningsfullt nightlight. Kan bli trevligt.
 
Tänk på ev släpljus, oftast är inte tak så släta som man tror...

/FlitigaLisa
 
Det låter snyggt! Tänk bara på att välja en ljusslinga som inte alstrar (för mycket) värme med tanke på att den kommer att ligga så nära brännbara material. Sånadär ljusslingor som ofta ligger "charmigt ihoptrasslade" i vaser m.m. eller inhängda bland gardiner är tydligen riktiga brandfaror.
 
Jag satte mina frigolitlister 6cm från taket, och la en 22meters ljusslinga från K-rauta (de fanns i 2, 5 och 10meter).
För att inte ljuset skulle lysa igenom frigoliten, så limmade jag fast lite aluminium folie på insidan. Listerna limmade jag fast med latexfog, och det fungerade riktigt bra! Sen var det bara koppla in dom med en dimmer, och det är hur coolt som helst! Dock ingen läsbelysning, men grym mysfaktor! Total kostnad 1800:-
Lycka till!!

//Magnus
 
  • Gilla
Grillgunnar123
  • Laddar…
Bilder, bilder tack!!

/FlitigaLisa
 
Här kommer bilderna.

Bilderna visar minsta ljus och max ljus på dimmern.
Alla andra lampor var släkta i rummet...:cool:

Mvh
Magnus
 
  • IMG_0339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanoloflindberg och 2 till
  • Laddar…
magnus björk skrev:
Här kommer bilderna.

Bilderna visar minsta ljus och max ljus på dimmern.
Alla andra lampor var släkta i rummet...:cool:
Läckert! Det där har jag länge funderat över hur man skulle göra. Eftersom jag inte direkt är någon "byggare" hängde jag inte riktigt med på exakt vilken del av listen som är av frigolit? Är det hela taklisten eller?
 
Hela listen. Hos din lokale bygghandlare finns säkert ett sortiment med dylika lister. Rätt dyra, men det går racarns fort att sätta upp!

(Fast helst ska man ju köra äkta stuck i gips:p )

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.