Hej!
Ska dränera huset om tre veckor och håller på att gå igenom vart det är lämpligast att leda bort vattnet. Stenkista, kommunala nätet eller till befintlig brunn. Har ingen aning om hur man ansluter till det kommunala, antar att vi får kontakta kommunen. Stenkista ska tydligen vara lite otillräcklig..? Brunnen kanske kan vara ett alternativ? den ligger 2-3 meter från den ursprungliga byggnaden med källare och ½-1 meter från en utbyggnad med krypgrund. Mitt ögonmått säger mig att vattennivån ligger en bit under källarbottnen, men jag får mäta lite noggrannare. Väggen till brunnen är murad och det skulle vara hyfsat lätt att ansluta dräneringsröret. Frågan är hur mycket vatten som kommer att ledas bort och om brunnen kan ta emot allt.

Finns det någon som har löst det på liknande sätt, alternativt har något bra tips på vad som är bäst?

/Maria
 
Verkar lite riskabelt att leda dräneringen till brunnen vattennivån kan ju stiga! det bästa och smidigaste är att koppla på det kommunaladagvattnet.så har iallafall jag gjort!
 
Hej Maria!
Jag skulle inte betala alla de pengar som kommunen kräver för att koppla på kommunens avloppssystem (den kommun jag bor är iallafall inte gratis). Stenkista borde uppfylla de önskemål som du har - med god marginal.
Min erfarenhet är att det är sällsynt att dräneringen leverar stora mängder vatten (eller något alls).
// Johan
 
Har lite problem att lägga en stenkista på tomten tillräckligt långt från huset. Tomten består till stora delar av gemensamhetsanläggning i form av grusuppfart parkering, osv. Resten av ytan tas upp av ett garage. För att få stenkistan tillräckligt långt från huset får vi gräva rätt över uppfarten och grannen lär inte bli glad över att inte kunna få ut bilen i en vecka.

Om det inte kommer så mycket vatten från dräneringen så kanske brunnen är ett bra alternativ ändå?

Hur går det till att ansluta till kommunala nätet föresten? :surprised:
 
Hej!
Jag har inte förstårr riktigt vad det är för typ av brunn som ni har, och var tar vattnet från brunnen vägen.
I min kommun är det inte kommunen man skall ringa, utan en kommunägt bolag som ansvarar för VA-nätet. Min leverantör skulle ha cirka 10tkr för att tillåta ett extra avlopp från ett garage - och detta kanske räknas som "samma sak".
// Johan
 
Jag har två brunnar för dagvatten på tomten. Till dessa anslöt jag min dränering när jag höll dränerade om. Tog upp ett hål och stack in mitt dräneringsrör ca 1 meter under markytan, men jag frågade ju aldrig kommunen, det kan inte ha något gott med sig i detta fall :cool:
 
Kolla med et kommunala va-bolaget om du får anluta dagvattnet till det kommunala nätet.

Där jag bor är det inte tillåtet. Nätet är underdimensionerat (gammalt) så det klarar inte vattnet från en störtskur.

Inte kul om grannens källare blir översvämmad, och kommunen börjar gräva ;D efter orsaken och hittar dina rör som går in i deras brunn.

Då kommer det en fet faktura i brevlådan för renoveringen av grannens källare oavsett om dina rör påverkade utfallet eller inte. :-/

/Jonas
 
Det verkar som om det löser sig ändå! Det är ganska troligt att det redan finns en anslutning till det kommunala nätet, och om inte så får det bli en stenkista i ena hörnet av trädgården. Grävandet börjar på måndag så det är bara att hålla tummarna att allt går så smidigt som möjligt och att vädergudarna är nådiga :D
 
Där jag bor (Stockholm) så tipsade Stockholm vatten mig om att det var helt ok att låta vattnet samlas i en stenkista, men att jag lägger ett dräneringsrör under den som är anslutet till det kommunala avloppsnätet. Bara jag inte anslöt dagvattnet direkt till avloppet, för det var inte tillåtet.

Det kanske kan vara något att fundera på för dig.

/Jonas
 
Måste bara skriva en liten uppdatering på hur det har gått!
Det visade sig att det fanns en dränering sedan tidigare, med platonmatta ca ½ meter under markytan och utan list! :surprised: Inte konstigt att det blev fukt på källarväggen för minsta lilla regn. Varför göra ett jättejobb och gräva runt hela huset om man ändå inte tänker göra allt ordentligt? Ett stuprör var mynnade ut i ca ½ meter ner i marken i ingenting och hade orsakat en sättningsskada på huset.Men vi kunde ansluta de nya rören till en "brunn" av något slag som vi hittade under jordmassorna. Vattnet från tvättstugan hamnade i denna sedan innan och den verkade fungera perfekt.

Andra problem vi stötte på innefattade felaktiga priser (+10.000) på isodränet, en vält grävare samt kapad elkabel.
Så nu återstår "bara" att återställa trädgården :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.