Hej!
Jag håller på och lägger ett pergo laminatgolv. Ute i vår hall har vi en trapp där 2 st ben vilar på golvet.
Min första tanke var att såga ur golvet runt trappen, men nu har jag en fundering på att göra samma sak som man gör när man sågar ur för dörrfoder, dvs kapa benen på trappen så att trappen vilar på nya golvet, vad tror ni om det? Lägga en laminatbräda brevid trappbenet och kapa jämns med.
Det kommer bli svårt att såga ur runt trappen och få det snyggt tror jag, hur brukar man göra?
 
Laminatgolv ska läggas flytande så det kan röra sig så det är inte att rekommendera att ställa en trappa på det.
/Anders
 
Personligen tror jag att jag skulle kapat ur golvet, och sedan satt en kvartslist eller liknande för att dölja tomrummet.
 
Jag satte kvartsstav runt våran, blev bra. Har dock ingen bild då jag är på resande fot
 
vet att jag i början av hantverkarbanan var med och la lite laminat vid en trapp, då såga vi ur en bit som var typ 2mm mindre än det som vilade på golvet och sen la vi dubbla eller 3-4dubbla lager foam under biten som trappen vilade på, då vilade trappen på biten som blev lite högre och golvet kunde röra sig och man slapp kvartsstavar och sånt
 
Mikael_L
Jag ställde helt käckt trappan på golvet när jag la vårt laminatgolv här.

Om jag minns rätt så var det på inrådan av immobil som verkar ha råkoll på allt om trappor och dess montage. (Han hjälpte mig grymt bra då det var trappdags för mig.)


Men i vårt fall sitter golvet endast fast där, och kan alltså röra sig "fritt" i alla riktningar från trappan sett. Det skulle kanske varit dumt gjort om golvet sitter fastklämt på ett annat ställe också?
 
Hej! Nej, golvet kommer ligga fritt överallt annars, även men rörelsefog mellan rummen.
Jag är tveksam kring en massa småliter kring t ex en trapp.
Jag vet att golvet ska vara flytande, men frågan hur stora fara det är att låsa fast det på ett ställe med en trapp??
Det är ju samma princip som att ställa en tung möbel på golvet.
 
Du kan ju lägga en mjukfog istället för lister om du vill. Finns ju i olika nyanser av grått så det går att matcha golvet rätt bra.
 
Själv "figurfilade" jag runt nån dörlist i hallen för en 4 år sen och det ser rätt bra ut ännu.
Eller rättare sagt man ser inte det :)
Laminat rör sig minimalt med så jag hade sågat runt trappen för det låter enklast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.