Står i begrepp att gå in på gasolspåret och har fastnat lite för webers q-serie....

Surfar och pratar med folk och letar, söker och försöker få någon uppfattning.... Vad ska man ha? Q100 har jag nog valt bort, men Q200 och Q300 är intressanta! Är det värt pengarna att gå upp till 300-serien.... Just nu är jag skeptisk -men som vanligt beror det på vilken sida man läst senast....

vi ska ha den i sommarstugan och inte släpa runt den så himla mycket, men vill ändå inte ha något gigantiskt as....

All hjälp tyckande och åsikter tas tacksamt emot!
 
Köpte en q-300 förra våren, mycket nöjd! Smaken blir inte riktigt samma men för oss var smidigheten med gasol avgörande. Skönt med 300ans stora yta om man är några stycken, köp till en värmehylla, det saknar jag än så länge.
 
Jag har en Q-220 (lite högre än 200 + termometer) som jag är mycket nöjd med. Det råa gjutjärnsgallret är en höjdare som ger en fin grillyta. Möjlighet att snabbt demontera grillen för att stoppa in den i bagageluckan kan inte underskattas. Jag har den med den (hopfällbara) vagnen under.
 
Mellan q1x0 och q2x0 är det grillytan som skiljer. För fyra personer räcker 100-serien gott och väl. Indirekt grillning finbs först på 300-serien då den har föera brännare.

Vi köpte själva en q120 och är mycket nöjda. Skillnaden mellan 00 och 20 är vanligtvis termometer i locket och elektrisk tändning. En detalj som jag verkligen uppskattar på 100-serien är att det medföljer en regulator till 450g flaskor (primus 2202 eller biltemas kopia för 70 kr). Det innebär att man kan ta med sig grillen utan att behöva släpa med en P6 eller dylikt. Vill man ha en stor flaska köper man bara en regulator med slang för dryga hundringen.

En liten flaska räcker längre än man tror om man grillar majs, burgare, korv, fisk och dylikt.

Vi betalade 1495:- då webhallen sålde dem billigt med stativ på sin 17:e maj kampanj.
 
P
Köpte den enkla Q200 i våras och den har gått varm... :D Har inte vagn. Tycker inte att dom är värda 700-1000 spänn + att jag kommer senare i sommar bygga ett bord till den och ha en kolgrill bredvid. Måste ju ha både och.
Håller också med att en av bästa detaljerna är att dom har gjutjärns galler och inte det där kromade s-kiten där allt fastnar på. Det är också lite grövre i själva pinnarna och avståndet är mindre så man kan lätt grilla halloumi ostbitar utan dom ramlar ner.

Q1xx & Q2xx har en brännare
Q3xx har två. 300 är klart stor. För stor för mitt behov då vi ofta inte är så många runt bordet men det hade varit trevligt med en 200 som hade haft två brännare så kött och grönsaker fick olika temperaturer. En annan bra sak med Q300 som är bra är att grillgallret är delat på mitten och du kan skaffa en plan stekyte-ersättning istället för galler.. Tänker på pizza...:)
Men annars går det alldeles utmärkt att grilla egengjorda hamburgare eller fisk för den delen på gjutjärnsgallret, Mycket tack vare grovlek och avstånd.

Något som jag tycker skiljer sig mot en kol klotgrill är att det är jämnare värme. Det är bara allra längst ut i kanten där det är lite svalare men inte mycket så grillytan känns större än en kolgrill om man nu inte maxar med kol/bricketer.. Man vad kostar inte det om man bara vill grilla lite snabbt....
Men som sagt, båda varianter är ett måste...
 
fredl skrev:
Mellan q1x0 och q2x0 är det grillytan som skiljer. För fyra personer räcker 100-serien gott och väl. Indirekt grillning finbs först på 300-serien då den har föera brännare.

Vi köpte själva en q120 och är mycket nöjda. Skillnaden mellan 00 och 20 är vanligtvis termometer i locket och elektrisk tändning. En detalj som jag verkligen uppskattar på 100-serien är att det medföljer en regulator till 450g flaskor (primus 2202 eller biltemas kopia för 70 kr). Det innebär att man kan ta med sig grillen utan att behöva släpa med en P6 eller dylikt. Vill man ha en stor flaska köper man bara en regulator med slang för dryga hundringen.

En liten flaska räcker längre än man tror om man grillar majs, burgare, korv, fisk och dylikt.

Vi betalade 1495:- då webhallen sålde dem billigt med stativ på sin 17:e maj kampanj.
Håller med. Köpte Q120 med stativ för några år sedan som ett komplement till Weber 57. Tog medvetet en vad jag tyckte liten grill för att inte sluta kolgrilla på grund av lathet, men den används mycket på grund av både smidighet och helt ok resultat, och som sagt får plats en hel del grillat för en portabel campinggrill :) Använder oxå bara dom små gasolflaskorna. Köper på biltema när jag har vägarna förbi, annars webers original. Lacken på locket släppte totalt strax efter garantin gått ut, men Weber i Danmark skickade utan diskussion en nytt lock med expresspaket.
 
Ni som kör Weber, anser ni att grillarna är stabila? Bytte för ett par år sen från kol till gasol, blev då en Kingstone Kone från Bauhaus. Tänkte att jag skulle köra den ett par säsonger, och om jag fastnade för gasol (vilket jag såklart gjort) senare byta till en Weber. Nu när jag funderat på byte så har jag varit och klämt på lite olika, men tycker överlag att Weber är skrangliga. Är det så att dom är dåligt hopskruvade, eller är det alltid så?
Är sugen på en nya modellen spirit e-310, men är hos både Bauhaus och Plantagen så känns den som den ska trilla ihop?
 
A
Jag köpte första modellen Weber Q för 9 år sedan (när det bara fanns en modell) och tycker den är perfekt. Lätt att flytta (vagnen är klockren) och stabil. Lätt att bära omkring och plocka isär för rengöring. Färgen har dock släppt på några ställen men inget allvarligt och förståeligt efter att ha stått ute i 9 år och använts både sommar som vinter.

Det händer att fett råkar droppa ner och täppa till 2-3 av de massor med små hål där gasen kommer genom vilket gör att den inte tänder hela brännaren ibland. Då får man antingen blåsa lite, öppna och stänga locket lite snabbt eller rengöra hålen. Detta har väl hänt en 5-6 gånger ungefär.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har en Q-220 (lite högre än 200 + termometer) som jag är mycket nöjd med. Det råa gjutjärnsgallret är en höjdare som ger en fin grillyta. Möjlighet att snabbt demontera grillen för att stoppa in den i bagageluckan kan inte underskattas. Jag har den med den (hopfällbara) vagnen under.
Q220 verkar vara den bästa kombon, tycker jag efter en del surf...men den verkar vara svår att få tag på?! (På prisjakt finns den på 8 butiker och då bara webbutiker jag aldrig hört talas om -inget ont om det, men jag skulle vilja klämma lite innan köp.... )

Var köpte du din?
 
Jag handlar Weber på Lindarn.se, såg att det var rea, men har ingen aning om det är bra pris, finns 200 och 220...

Vill man klämma så har jag sett på Plantagen och CityGross om du har något i närheten.
 
Redigerat:
Gallianoman skrev:
Q220 verkar vara den bästa kombon, tycker jag efter en del surf...men den verkar vara svår att få tag på?! (På prisjakt finns den på 8 butiker och då bara webbutiker jag aldrig hört talas om -inget ont om det, men jag skulle vilja klämma lite innan köp.... )

Var köpte du din?
Hos en lokal järnhandlare på kampanj. Annars verkar det stämma att den inte är vanlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.