har man gott om plats så visst är det inget fel att ha fler hoar men ska det vara på bekostnad av arbetsyta så skulle jag hellre välja ytan som ska helst vara 80-100cm i bänklängd.
gaia
 
Pära skrev:
Det här vill jag också gärna höra fler tankar och erfarenheter om. Vi har ett litet femtiotalskök som vi ska renovera (bl.a. för att få in en diskmaskin), dock behålla så mycket femtiotal som möjligt. Vi har fastnat på frågan om enkel eller dubbel ho. Jag har svårt att acceptera enkel ho (av praktiska skäl), men samtidigt blir det svårt och opraktiskt på andra sätt med dubbel ho (trångt, sämre arbetsyta). Så, om vi väljer enkel ho till slut så är det för att det trots allt blir mer praktiskt (eller mindre opraktiskt) i vårt fall.
Jag har enkelho just pga av att diskmaskinen skulle få plats och tja, jag har inte saknat en ho till, möjligen en större arbetsbänk. Det enda som diskas för hand är stekpannor, resten går i maskin. Däremot kräver enkelho+liten bänk lite diskdiciplin, man måste plocka ur maskinen när den är klar så att nästa laddning disk kan ställas direkt i maskinen och inte ta upp den enda hon...;)
 
Brist på utrymme gjorde det till ett val mellan stor enkelho eller kompakt 1½-diskho; dubbelho fick helt enkelt inte plats.

Håller annars med om mycket av det som skrivits ovan:
Ja, i ett litet kök är det viktigare med bänkyta än dubbelho.
Ja, det positiva med en stor enkelho är att det ryms en hel ugnsplåt.
Ja, disciplin krävs så att disken hamnar i diskmaskinen och inte landar i diskhon.

Problemen med handdisk håller jag däremot inte med om. Kanske för att jag redan från början lärde mig att man:
1. Diskar i diskhon,
2. sköljer i sköljbaljan (http://www.clasohlson.com/se/Pr349664000/Pr349664000) och
3. torkar i diskstället eller med handduk.
 
Kopplade in två diskmaskiner hos en kille som hade enkel ho i ett stort nytt kök utan överskåp, jag frågade vad tankegången var med två supersnabba diskmaskiner.Han svarade "smutsig disk i den ena, ren disk i den andra" behöver inga överskåp samt enkel ho för sköljning av matvaror.

mvh
 
  • Gilla
danielandersson och 1 till
  • Laddar…
För vår del funkar det inget bra att köra allt i maskin, eftersom överkorgen alltid är proppfull med glas så finns det ingenstans att lägga saker som är för långa för bestickstället (som t.ex. grilltänger och liknande).

Sen får vi ofta en massa matlådor etc och de funkar inget bra att köra i maskin eftersom de helt enkelt flyger omkring där inne på grund av att de inte väger nåt och det är rejält tryck i vattenstrålarna. Ok, i överkorgen skulle de kanske ligga still eftersom det är lägre i tak och mindre drag i strålarna från övre spolarmen, men som sagt var, överkorgen är alltid full med glas och muggar.

Uppenbarligen så varierar det väldigt mycket mellan olika hushåll vad man får för disk.
 
Mitt förstahandsval hade varit en stor ho för att kunna handdiska grytor, plåtar och liknande. Samt en liten slaskho för att kunna skrapa av tallrikar, slänga ner grönsaksskal och annat slask i. Det mesta diskandet sköts av diskmaskinen.
 
Mikael_L
gaia skrev:
En bra lösning med en större enkelt ho och diskmaskin. Det som inte får plats i maskinen bör få plats i ett stort ho. Välj en stor typ 50x40x20 ( till 60 skåp) så blir du nöjd,tror jag. Har själv dubbelt idag men använder mest bara den ena sidan :). I den andra står alltid smådisk på tork men den behöver egentligen inte stå där och skräpa.
Torkar ni disk nere i hon?

Låter lite, eh ... ovanligt.
 
Totem skrev:
Att en större ho kan vara bra tycker jag med, men skulle jag ha enbart singel ho så skulle jag bli riktigt irriterad. Ibland så samlas disken i hon och skulle jag då inte ha en till ho för att kunna skölja i tex så blir det inget bra. Sen kan man fundera på hur man tänker när man bygger om köket och sätter in en liten minimal vask. Lagar man inte mat hemma då? Köper man allt färdigt?
Jag lagar inte mat i min diskho, men vissa kanske kokar potatis i den ena och gör köttgryta i den andra?

Diskar gör man i diskmaskinen..

Större arbetsyta blir det med enkelho.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Eller så har man en dubbelho där man kan lägga en skärbräda som lock över ena.
 
Har två hoar idag, en lite för liten och en alldeles för liten. Den minsta hon används aldrig, totalt meningslös. Har stört mig på detta i alla år. I nya huset blir det dubbla diskmaskiner och enkelho. Grundregel 1a: allt ska gå att diska i diskmaskinen.
 
Mikael_L skrev:
Torkar ni disk nere i hon?

Låter lite, eh ... ovanligt.
:) har en korg typ torkställ i hon och där hamnar allt smått och stort som inte kan vänta på diskmaskin. Finns de som samlar smutsig disk i hon ... jag samlar handdiskat som torkar i den :). Bara vid sällsynta fall används denna ho som ho så jag skulle kunna leva med ett ho :)
gaia
 
jkarlberg skrev:
Jag lagar inte mat i min diskho, men vissa kanske kokar potatis i den ena och gör köttgryta i den andra?

Diskar gör man i diskmaskinen..

Större arbetsyta blir det med enkelho.
Nä jag LAGAR heller inte mat I hon, men däremot händer det att det finns disk i den ena och den andra behövs för att skölja grönsaker, skala potatis osv. Jag för min del skulle bli galen utan två vaskar.
 
  • Gilla
pojoel och 1 till
  • Laddar…
Det är ju för väl att vi i detta land fritt får välja om vi vill ha en, två eller femton diskhoar i sitt kök.
När vi byggde valde vi en ho, stor nog för att rymma ungsplåtarna, i kombination med diskmaskin så anser vi att en andra ho skulle vara onödig.
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Ni som behöver diska ungsplåtarna i hon, använder ni ungnen så ofta? Och går inte plåtarna in i diskmaskinen?

Vi använder inte ungnen mer än kanske en gång i veckan i genomsnitt. Och plåtarna behöver oftast bara torkas av eftersom vi använder bakplåtsduk. Det är bara långpannan som behöver diskas ibland om man gjort nåt kladdigt i den, men oftast gör vi sånt i ugnsformar istället.

Å andra sidan tycker jag inte det är nåt problem att diska plåtarna. Visst, hela plåten går inte ner men ena änden går ner så plåten kan stå snett. Så man kan diska halva och sen vända på den och diska andra halvan.
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Hemmakatten
Som alla andra så menar jag att detta med en eller två hoar är beroende på hur man använder hon/hoarna. Vi har en stor ho 50x40, underbart med stor ho tycker vi. Det får plats lite odiskat i ena änden och man kan ändå ha plats för att skala potatis. MEN, vi har en till ho i köksön, 34x40, som används mest vid matberedning, typ skala potatis, hacka grönsaker, hämta ett glas vatten från. Nu är jag så pass van vid två hoar på olika ställen att jag har svårt att se hur vi skulle klara oss utan dessa. MEN, om jag måste välja så blir det bara en enda stor ho. Vi har inget diskställ, det lilla som diskas för hand (någon kastrull och kristallglas) ställer jag bredvid på diskbänken med en kökshandduk under eller torkar direkt.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.