Hej!
Symptomen är att den under tiden den går också tömmer, i långsam takt, det skvalar i avloppet. Tills vattennivån blir låg, då fyller den på. Efter ett tag ledsnar den dock på det och stannar och står och blinkar, går inte vidare i programmet.
Jag har rensat silen, så normalt ut, lite damm o nån plastbit. Men ingen skillnad.

Det slutar att rinna om jag tar tag i avloppsslangen och höjer den lite ovanför maskinen. Det finns ingen slangklammer på baksidan av maskinen utan avloppsslangen pekar rakt ner, går en sväng nedanför maskinen (som står upphöjd från golv ca 50cm) tillbaks upp och tömmer ner i avloppet ca 70cm ovan golv.

Den har funkat tidigare utan problem under samma förhållanden.

Jag ska lista ut vad jag får för felkod, om ingen här på rak arm vet vad det är?
 
De maskiner som jag har haft har alla krävt att slangen går upp i en böj innan den dras till avlopp. Så jag är faktiskt mer förvånad att det fungerat innan för dig!
 
Igzie skrev:
Det slutar att rinna om jag tar tag i avloppsslangen och höjer den lite ovanför maskinen. Det finns ingen slangklammer på baksidan av maskinen utan avloppsslangen pekar rakt ner, går en sväng nedanför maskinen (som står upphöjd från golv ca 50cm) tillbaks upp och tömmer ner i avloppet ca 70cm ovan golv.
Avlopsslangen måste gå upp ca 60-70 cm från golvet (eller sockeln om maskinen står på en sådan) för att det ska fungera tillfredsställande. Om avloppet ligger en bit från maskinen bör böjen upp vara vid tvättmaskinen och inte i slutet av slangen för då är det inte säker att pumpen orkar med.
Anledningen till att det inte fungerar om avloppsslangen inte går upp tillräckligt är att det blir en hävertliknande effekt och maskinen töms kontinuerligt på vatten.

Denna information finns i alla tvättmaskiners installationsinstruktioner... ;)
 
Aha, där kan vi ha det!
Ska ordna med ett längre stickrör, 50mm upp till vattenlåset och testa.
Köpte den beggad 2012, missade installationsbeskrivningen, hade en gammal Cylinda på samma plats innan, men den hade nån böj/fäste på baksidan av maskinen. Återkommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.