Hej

Förra sommaren planterade jag en 15 meter lång Tuja Brabant häck på vår sida av tomtgränsen. Nu i år fick min granne för sig att bygga ett två meter högt plank på sin sida av tomtgränsen. Vi har inget emot höjden, men hade helst sett att insynsskyddet utgjordes av våra tujor snarare av ett fult plank.

Nu till mina funderingar. Tujahäcken står i söderläge, men grannens plank kommer att stå söder om vår häck, vilket betyder att häcken inte kommer att få någon sol från söder då den i dagsläget endast är knappt 1,5 meter hög och grannens plank alltså är två meter högt. På eftermiddagen och kvällen får häcken dock sol på sig när solen står i västerläge, då skymmer inte planket häcken.

Kommer mina tujor att dö nu eller kommer den lilla sol den får på eftermiddagen och kvällen från väster att räcka? Vi vill ju ha upp vår häck så fort och mycket som möjligt.

En annan fundering, vi bor i växtzon 1 i Kungsbacka kommun, nära havet. När på året växer en Tuja Brabant i våra trakter som mest? Är det i juni, juli eller augusti? Jag tycker nämligen att den växer väldigt långsamt. Har ju hört att en Tuja annars brukar växa väldigt fort. Jag har vattnat ordentligt och även gödslat.

Sista frågan: Vilken typ av gödsel är bäst för en Tuja Brabant? Blåkorn eller Algomin Trädgårdsgödsel? Eller är det bättre med naturgödsel, typ häst- eller kodynga?

Hoppas att någon kan ge mig bra och utförliga svar.

Tack på förhand!

/Mikael
 
Redigerat:
Jag tror att bygge av plank närmare tomtgränsen än 4,5 meter kräver bygglov och ditt godkännande. Har din granne fått bygglov för planket?
 
Hej Marlen

Nej, de har inte sökt bygglov för planket, men så länge våra Tujor inte dör så är det dock helt ok för vår del med planket. Vårt mål med tujahäcken är att den skall bli cirka tre meter hög, så då ser vi ju ändå inte deras plank. Men behöver nu veta om häcken kommer att fortsätta växa, trots planket som skymmer mycket sol.
 
  • Gilla
Xx X1 och 1 till
  • Laddar…
Kanske lite Off topic, men min strikt personliga uppfattning om tuja som växt, är att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att bygga ett plank i nästan hur fult utförande som helst för att slippa se tujorna. Nu skulle jag inte ge mig på att försöka kväva en grannes växter även om jag tycke de var fula.

Men kan det vara så att grannen bygger sitt plank för att slippa se tujorna, snarare än för att få insynsskydd?
 
  • Gilla
Hedax och 4 till
  • Laddar…
Vi har ett plank mot grannen och det växer som bara den på vår sida planket. Växterna söker sig uppåt solljuset, så jag tror inte att du behöver oroa dig. Det som är värre är om det är höga träd bredvid häcken som tar vattnet och skuggar häcken.
 
  • Gilla
kenolof
  • Laddar…
Mikael80, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Det är som Marléne säger att grannen inte får bygga plank hur som helst,
och kan dessutom behöva ditt medgivande att bygga vid tomtgränsen.

Från
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...nk-och-murar/Kravs-det-bygglov-for-ett-plank/
"Till ett en- och tvåbostadshus får du anordna en skyddad uteplats med plank inom 3,6 meter från bostadshuset utan bygglov. Planket får dock inte vara högre än 1,8 meter. Om planket byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av de grannar som berörs. Ger grannen inte sitt medgivande måste du söka bygglov."

Men en annan vinkling på det hela:
Kanske grannen tycker att din Thujahäck är lika ful som du tycker att hans/hennes plank är?
Det vore nog en bra idé att ni pratar ihop er om hur er gemensamma tomtgräns skall vara.

För det låter som att du inte pratade med grannen innan du planterade din häck?

Annars är väl snart din häck lika hög som planket, så sliper du se det.
Och grannen slipper att se dina Thujor.


Tillägg:
Ser nu att andra har hunnit utveckla ungefär samma tankegångar medan jag har lekt pekfingervals.

Men det viktigaste här är väl trots allt att man kommer överens med grannen.
Att bo "vägg i vägg" med någon man kommit på kant med måste väl vara olidligt.
 
Redigerat:
Det kan mycket väl vara så att grannen inte gillar tujor, inget de har sagt något om dock. Problemet är dock inte planket för vår del och vad vi har förstått så är inte häcken något problem för vår granne heller. De vill helt enkelt rama in sin trädgård med ett plank och på så sätt skapa en atriumgård och vi vill rama in vår trädgård med tujahäck för att vi gillar det bättre. Smaken är som baken och inga "hard feelings" råder mellan oss. Snarare tvärtom så är vi väldigt överens.

Min fråga är hur växtligheten för tujan påverkas av att den står en meter från ett plank i söderläge och täcks av solen. Jag bryr mig inte om de har sökt bygglov eller inte, ännu mindre bryr jag mig om vad enskilda personer som läser detta forum anser om tuja som växt. Allt det där rör mig inte i ryggen.

Marlen, tack för bra svar.
 
  • Gilla
Sethstryker och 1 till
  • Laddar…
Dina plantor påverkas sannolikt av skuggan ja. Dö lär de inte göra. Vårsolen bränner lätt sönder plantorna så därför kan planket kanske till och med skydda din häck.
 
De kanske till och med växer fortare på grund av planket, för att komma upp i solen. Dö lär de knappast göra.

De flesta träd och buskar växer ordentligt i maj, och sedan lägger de mest energi på att växa under jorden. På sensommaren kan de växa en bit till i grenarna. Men att just dina thujor inte växt mycket beror på att de är nyplanterade. Det tar ett par år innan de etablerat sig på platsen och är nöjda med hur de utvecklat rötterna och börjar satsa mer på det ovanjordiska.
 
Min granne har en thuja på norrsidan av sitt hus, mot husväggen under takutsprånget, i västerbotten. Den är nu 3 meter hög. Så jag skulle inte vara orolig för att dom dör eller stannar i växten.
 
Tuja gillar ju skugga bättre än stekande sol så häcken lär växa, tips är att gödsla den med koskit. (undvik Algomin till Tuja).
 
Egentligen borde du ha satt häcken minst en meter in i trädgården så att du i framtiden skulle kunna sköta häcken från bägge håll. Då hade problemet med planket inte uppstått. Brabanten tar lite tid på sig och så plötsligt skjuter den i höjden - MYCKET varje år. Hur har du tänkt dig att hålla den på 3 m höjd då du nu har ett plank som är ivägen? Brabanten spretar rejält när den fått höjd.

Det är bara ytskiktet på thujan som är grönt. Se till att du klipper in den på sidorna redan nu när den är ung. Jag har beskrivit tidigare här i forumet hur jag gjort för att hålla just Brabanten vacker: de första åren skär jag ytskotten med en kniv (morfars gamla långa kökskniv) nerifrån och upp. Brabanten föryngrar sig inte på gammal ved så det gäller att hålla efter den 1-2 ggr/året. Vattning och kompostjord på fötterna får den att komma igång snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.