Flyttat in i 70-talshus i höstas. Efter 2 långa duschar i badrummet på övervåningen igår så började det droppa i kökstaket rakt under duschen. Badrummet renoverades för 3 år sedan (räkningen har datum 14/6 2010), totalentreprenad av GVK-auktoriserad firma.

Det läcker inte om man använder handfat eller toalett utan det ser ut att komma från duschen. Duschens golvbrunn och matta ser helt schysst ut. Man kan kanske misstänka att det dragits skruv ner i rör ... men konstigt att läckan uppstått/upptäckts först nu?

Frågan är nu i vilken ända ska man starta en reklamation / skadeanmälan?
- Reklamera hos GVK-entreprenören?
- Skadeanmälan till försäkringsbolag?
- Anmäla dolt fel?

Antar att en ev garanti hos GVK-entreprenör normalt är 2 år, gäller Konsumentköplagens 3 år och vi har bråttom (3dgr)? Det är ju omöjligt att veta exakt vad/vems felet är innan det undersökts, bör man låta försäkringsbolaget titta på det först?

Har en 2-månaders bebis, vi behöver vårt badrum!! :(
 
Redigerat:
Jag skulle nog börja med förs. bolaget, de kan undersöka omfattningen av skadan, och ev. kan de direkt lokalisera läckan, om det är något du inte ser är fel i brunnen.

Anmäl också snarast till firman som gjort arbetet. Det finns risk att deras garantier inte gäller gentemot dig, utan bara gentemot deras beställare (förra agaren till huset?). Men om problemet där bara är tiden så gäller det att snarst anmäla. I många fall (alla?) gäller 10 år.
 
Ok, skadeanmäler direkt!

Troligen finns ingen garanti kvar eftersom det normalt är 2 år. Enligt gvk.se är det 10 år ... eller?

  • Garantin för våtrumsarbeten regleras för privatpersoner av Konsumenttjänstlagen, KTjL, som säger att företaget har en 10-årig ansvarstid mot privatperson. För byggherrar och liknande gäller det avtal man tillämpat. Inom byggbranschen finns flera standardavtal (AB 07, ABM 07, AB-U 04 med flera) som reglerar garantier för material och utförande.


 
Såg nu att firman som gjorde badrummet blev GVK-autoriserad först ett halvår efter att badrummet renoverades. Vad betyder det för oss?
 
Garanti är något som firman ger till sin avtalspart, denna är normalt 2 år. Däremot så finns det alltid en reklamationsrätt i konsumenttjänstlagen i 10 år.

Börja med att anmäl till ert försäkringbolag för att få ett utlåtande vad det är för skada och ta det därifrån. Först då vet ni om det finns någon möjlighet att överföra ansvar till säljare eller byggfirma. Omständigheterna påverkar ifall dolt fel kan komma ifrån och sedermera även om firman kan anses ha ett ansvar för felaktigt utfört våtrum.

Precis som hempularen säger så är firman endast ansvarig gentemot sin avtalspart - säljaren.

Att firman inte hade våtrumsbehörighet då kan påverka beroende på vad ni har för försäkring. Vissa villkor ger endast ersättning för tät och ytskikt ifall badrummet har renoverats med våtrumsintyg, andra försäkringar ersätter helheten oavsett utförare medan vissa bolag ersätter inte yt och tätskikt ändå.
 
Redigerat:
Om "firman endast är ansvarig mot säljaren" ... betyder det att KTjL också bara kan utnyttjas av säljaren?
 
Miles skrev:
Om "firman endast är ansvarig mot säljaren" ... betyder det att KTjL också bara kan utnyttjas av säljaren?
Ja ni har inget avtal med firman så ni kan inte hänvisa till någon reklamationsrätt gentemot firman.

Ni kan reklamera gentemot säljaren i 10 år för fel som denna kan anses vara ansvarig för enligt rekvisiten i Jordabalken. Sen kan i sådana fall säljaren välja att regressa vidare mot sin avtalspart.

I praktiken är det dock inte så ovanligt att företaget tar emot reklamation direkt av er eller att säljaren hjälper till att reklamera. Däremot rent juridiskt så är det som sagt ingen rättighet.

Inte ens helt ovanligt att fel ibland kan anses föreligga och att företaget troligen hade kunnat göras ansvarig men att rekvisiten för dolt fel ändå inte är uppfyllda. Har man då otur kan slutresultatet bli att företaget vägrar hjälpa till, säljaren är ointresserad att reklamera då den inser att de ändå inte kan bli skadeståndsskyldiga. Köparens egna försäkringsbolag nekar skada med hänvisning till att utförandet inte är korrekt.

Det sista är dock ett "worst case scenario" och som tur var inte jättevanligt.
 
Tack Lolle! Vi kör på med försäkringsbolaget först då.

Bör man (kan man) försöka få enbart försäkringsbolaget att åtgärda skadan i och med att det är en sådan osäkerhet med dolda fel gentemot säljare / firma. Hört att det ofta är svårt att få dolda fel ersatta vid husköp...?
 
Många seriösa hantverakare åtgärdar fel de ställt till med även om de rent juridiskt inte är skyldiga till det. Så jag skulle nog föreslå att du kontaktar även firman.
 
hempularen skrev:
Många seriösa hantverakare åtgärdar fel de ställt till med även om de rent juridiskt inte är skyldiga till det. Så jag skulle nog föreslå att du kontaktar även firman.
Låter bra!! Bör man göra det direkt då eller avvakta försäkringsbolagets inspektion?
 
Miles skrev:
Låter bra!! Bör man göra det direkt då eller avvakta försäkringsbolagets inspektion?
Börja med försäkringsbolaget men ring gärna företaget och berätta om skadan. Då får de avgöra om de vill komma och kika själva eller avvakta försäkringsbolaget, alternativt så visar de direkt ett ointresse att vara medgörliga.
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
Kontaktade försäkringsbolaget, dom ansåg att en GVK-auktoriserad firma självklart årgärdar vattenskadan till 100%. Kontaktade då badrumsfirman som snabbt kom ut och hittade läckan. Ytterst ovanligt med sprucken golvbrunn som bara är 3 år gammal ... :x

Badrumsfirman konstaterade att det antingen blir deras försäkring, deras anlitade VVS:ares försäkring eller Purus försäkring som får ta hela kostnaden att riva och bygga upp hela badrummet pånytt. Så hittills verkar det lovande ... att vi inte åker på att betala badrumsbygget själva, men det återstår att se ...
 
Som jag skrev i dne andra tråden. Brunnen ser ut att vara felmonterad, det borde gå på VVS firman.
 
Ska kontakta badrumsfirman ... tror dom kommer att bli lite gladare med den infon.
Men tycker ju rörmokaren som var här borde ha sett det felet också ...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.