Bowman
Ja, skum fråga, men detta är ännu ett i raden av fel i min renovering.
Det visar sig att den nyinsatta badrumsdörren inte går att öppna helt.
Badrummet ligger i korridor, dvs i en ganska smal passage. och förren går alltså inte att få i helt öppet läge utan snarare 3/4 delar öppen.

Detta gör att man råkar "knäcka"dörren i gångjärnen hela tiden, och även om det är en enkelt problem att tänka på att inte göra för vuxna, så är det värre med min 1,5 åring.

Ansvarig för hantverkarna har i förbifarten såklart initialt försvarat med att så måste man bygga, och dörrens karm skall vara mot insidan på kaklet, och bara dörren går att öppna 90 grader så är det ok..
Dörren som satt där innan gick såklart att öppna hela vägen..

Vad säger proffsen här?
Vad kan jag kräva?
 
Redigerat:
Förstår inte varför dörren måste var slät på insidan. Tycker du gan kräva att få som du vill, en dörr ska man kunna avända utan att det uppkommer skador på den.
 
Bowman
Ja, misstänkte det. Samt kommer kräva detta.
Funderade mest över praxis bara. Dvs om det måste vara så som dom gjort typ.
 
Karmsidan som gångjärnen sitter på livar man med väggen. Är väggen tjockare än karmen salar man på karmen på insidan.
 
Bowman
verktygsgurun skrev:
Karmsidan som gångjärnen sitter på livar man med väggen. Är väggen tjockare än karmen salar man på karmen på insidan.
Förstår inte riktigt det du skriver. Som du kanske kunde förstått av min fråga är jag inte en hantverkare. :)
Kan du förklara utan fackspråk?
 
Redigerat:
Öppnar du dörren inåt eller utåt? Öppnar du den utåt vilket jag antar då skall den såklart liva mot utsidan och då salar man på insidan, här låter det som hantverkarna satt den i liv med insidan
 
Sala kan man förklara med att du fyller ut dörrhålet om väggen är tjockare än vad karmen är (eller nåt)
 
Bowman
MMR skrev:
Öppnar du dörren inåt eller utåt? Öppnar du den utåt vilket jag antar då skall den såklart liva mot utsidan och då salar man på insidan, här låter det som hantverkarna satt den i liv med insidan
Jag öppnar dörren utåt, alltså inte in i badrummet, utan ut i korridoren.
Ja då är jag nog med, den borde varit salad mot kaklet, dvs inåt badrummet till.
Nu är det ju tvärt om. Jag var inte ute och cyklade då ju.

MMR skrev:
Sala kan man förklara med att du fyller ut dörrhålet om väggen är tjockare än vad karmen är (eller nåt)
Ja ok då förstår jag, tack!
Nu har jag kunskap för att ta diskussionen med hantverkarna!
 
Kanske Bowman redan har förstått vad ni skriver, men hellre en förklaring för mycket än en för lite...

För att ta det en gång till, utan fackuttryck:

Om dörrkarmen är smalare än väggen sätts den förskjuten åt ena sidan.
Man sätter den aldrig mitt emellan väggytorna.
Och då är det bästa sättet att förskjuta karmen åt det håll där gångjärnen sitter.
På så sätt går dörren att öppna helt.
Om man förskjuter dörrkarmen åt andra hållet kommer ju dörrbladet att ta i väggkanten när man försöker öppna den helt.
Avståndet mellan dörrkarm och vägg (i ditt fall på badrumssidan) fyller man ut med trälister.
Det är detta som kallas att sala.

Så snickaren har gjort en generaltabbe genom att sätta dörrkarmen in mot badrummet i stället för att sätta den längst ut mot hallen.

Frågan är om det går att korrigera med tanke på tätskiktet i golv.
Men det är knappast acceptabelt.

Min virriga förklaring var tydligen onödig. Bra!
 
Redigerat:
  • Gilla
Chanti och 1 till
  • Laddar…
Bowman
KnockOnWood skrev:
Kanske Bowman redan har förstått vad ni skriver, men hellre en förklaring för mycket än en för lite...

För att ta det en gång till, utan fackuttryck:

Om dörrkarmen är smalare än väggen sätts den förskjuten åt ena sidan.
Man sätter den aldrig mitt emellan väggytorna.
Och då är det bästa sättet att förskjuta karmen åt det håll där gångjärnen sitter.
På så sätt går dörren att öppna helt.
Om man förskjuter dörrkarmen åt andra hållet kommer ju dörrbladet att ta i väggkanten när man försöker öppna den helt.
Avståndet mellan dörrkarm och vägg (i ditt fall på badrumssidan) fyller man ut med trälister.
Det är detta som kallas att sala.

Så snickaren har gjort en generaltabbe genom att sätta dörrkarmen in mot badrummet i stället för att sätta den längst ut mot hallen.

Frågan är om det går att korrigera med tanke på tätskiktet i golv.
Men det är knappast acceptabelt.

Min virriga förklaring var tydligen onödig. Bra!
Nej inte alls onödig, du förklarade bra och befäste min ståndpunkt i frågan.
Jag hoppas det löser sig med tätskikt osv. Men det får dom bara lösa helt enkelt.
Tack!
 
Bilder?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Låter som ett riktigt nybörjarfel, någon som aldrig satt upp en dörr tidigare.

Hantverkaren har en kvarts poäng med att det behöver vara en jämn kant in mot badrummet. Det är lättare att på ett korrekt sätt ordna uppviket av tätskiktet mot tröskeln, om tröskeln går jäms med väggens insida. Man vill helt inte behöva vika upp tätskiktet mot en "nisch". Men det löser man med tröskeln, i många fall måste man då tillverka sig en tröskel, standard produkterna passar ibland inte. Men en duktig snickare tillverkar en badrumströskel på typ 15 minuter.
 
Bowman
Enk Projektet skrev:
Bilder?
Nej jag tror inte det tillför något, det är förklarat och förstått i tråden :)

hempularen skrev:
Låter som ett riktigt nybörjarfel, någon som aldrig satt upp en dörr tidigare.

Hantverkaren har en kvarts poäng med att det behöver vara en jämn kant in mot badrummet. Det är lättare att på ett korrekt sätt ordna uppviket av tätskiktet mot tröskeln, om tröskeln går jäms med väggens insida. Man vill helt inte behöva vika upp tätskiktet mot en "nisch". Men det löser man med tröskeln, i många fall måste man då tillverka sig en tröskel, standard produkterna passar ibland inte. Men en duktig snickare tillverkar en badrumströskel på typ 15 minuter.
Ja ok, dom jobbar på grejerna idag, skall bli intressant och se hur dom löser det, slarvar dom igen tappar jag det :)
 
Bowman
Dörren justerades. Hantverkarens ursäkt: "ansvarig (chefen) hade beställt fel tröskel, så jag satte in den ändå"
Vissa är idioter..

Sen lämnade han allt med att kladda en väldigt skev 2-4cm grå silikonsträng mellan vitt handfat och vit vägg i nån typ av protest. Förutom handdukshållare som sattes skevt och förstördes så nytt får köpas.
T.o.m chefen, eller ansvarig för projektet skakade på huvudet och bad om ursäkt.
Den gubben skulle inte få mer jobb tydligen..

Konstigt att det alltid är problem alltså..

Lämnar nu skiten och löser resten av småfelen själv.
Någon som vet hur man får bort silikon från kakel och tvättställ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.