Jag har alltid undrat över vad vitsen är med enkel ho i diskbänken. Är inte det bara opraktiskt? Ni som har valt det. Varför har ni valt det?
 
För att den var så stor att en ugnsplåt får plats. Saknar inte dubbelho...
 
Det här vill jag också gärna höra fler tankar och erfarenheter om. Vi har ett litet femtiotalskök som vi ska renovera (bl.a. för att få in en diskmaskin), dock behålla så mycket femtiotal som möjligt. Vi har fastnat på frågan om enkel eller dubbel ho. Jag har svårt att acceptera enkel ho (av praktiska skäl), men samtidigt blir det svårt och opraktiskt på andra sätt med dubbel ho (trångt, sämre arbetsyta). Så, om vi väljer enkel ho till slut så är det för att det trots allt blir mer praktiskt (eller mindre opraktiskt) i vårt fall.
 
Jag förstår inte hur man kan handdiska vettigt med enkel ho? Diskar man under rinnande vatten då eller? Känns väldigt miljömedvetet och så...
 
Som tidigare sagts. Man får plats med plåtar och större saker. Dubbelho är alltid för liten. Enda fördelen är som jah noterat är att man kan ställa disk i ena och fortsätta använda nr som vanligt.
 
Jag har haft en enkelho i ett tidigare hus, inga som helst problem tyckte jag. Saknade inte en till. Handdiskade gjorde jag inte alls, jag hade ju diskmaskin... :) Förutom enstaka större grytor osv, men det är inget problem.

Kan ju dock konstatera att tom ugglorna brukar dubbel-hoa...
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag förstår inte hur man kan handdiska vettigt med enkel ho? Diskar man under rinnande vatten då eller? Känns väldigt miljömedvetet och så...
Går garanterat åt mindre vatten att använda rinnande kran än fylla en ho med det lilla vi diskar för hand.
 
Att en större ho kan vara bra tycker jag med, men skulle jag ha enbart singel ho så skulle jag bli riktigt irriterad. Ibland så samlas disken i hon och skulle jag då inte ha en till ho för att kunna skölja i tex så blir det inget bra. Sen kan man fundera på hur man tänker när man bygger om köket och sätter in en liten minimal vask. Lagar man inte mat hemma då? Köper man allt färdigt?
 
En bra lösning med en större enkelt ho och diskmaskin. Det som inte får plats i maskinen bör få plats i ett stort ho. Välj en stor typ 50x40x20 ( till 60 skåp) så blir du nöjd,tror jag. Har själv dubbelt idag men använder mest bara den ena sidan :). I den andra står alltid smådisk på tork men den behöver egentligen inte stå där och skräpa.
Till ett stort ho kan man få finesser som en avrinningsbricka/korg som bara täcker halva ho... har sett någonstans på nätet.

När det gäller det ekonomiska så alla standard bänkar till humana priser har i stort sätt alltid 2 hoar. Vill du välja annat så kostar det i bästa fall minst det dubbla.
Har nyligen undersökt ho-marknaden :)
gaia
 
Vår singelho är 62x46 cm.
 
danielandersson skrev:
Kör denna själv för att få plats med hel plåt vid diskning samt ändå ha möjlighet till att skölja annat el dyl

[länk]
ser att du har en Nordictech produkt. passar på o frågar om du är nöjd med kvalitet på svets och ytan ?
gaia
 
Japp inget att klaga på gällande hon.
 
Om man till exempel håller på mycket och skalar grönsaker så är det skönt att ha slafset i en ho och disken i en annan. Men om man inte skalar grönsaker så ofta, men däremot vill kunna diska en hel stekpanna i plant läge, då är det praktiskt med enkelho.
 
Bowman
Bytte vid min köksrenovering nu nyligen från enkel ho till dubbelho.
Riktigt härligt, alltid irriterande förr när man hade vatten i hon innan men behöver göra nåt annat.

Så nu sitter kökskvarnen i stora hon, och så har jag en liten halvstor ho bredvid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.