Excel
Hej alla, tack för ett bra forum, läser dagligen och lär mig av mycket. Denna frågeställning saknas så jag skapar den här.

Jag ock min fru ska bjuda på ett hus behöver vi hjälp med frågeställning kring radon och fuktskada.

Huset att ett souterränghus på 170 kvm från 1978 med inredd källare. Uppvärmning direktverkand el och kamin.

Nuläge

  • Huset är byggt av blåbetong (lättbetong):wow:
  • Besiktningsmannen har mätt Relativ Luftfuktighet på 92% och 19% i kloss under golvregel. Detta i ett förråd på nedre plan.
  • Våtutrymmen och tvättstuga som också finns i nedre plan är original och behöver bytas.
  • Källarplanet är byggt i blå lättbetong och i övre plan finns uppmätt radon130 Bq/m3. Souterrängplan ej upmätt. (gissar på en högre siffra)
  • Mek frånluft finns i huset.

Investeringsplan

  • Dränera huset och isolera huset utifrån, Isodrän eller likande.
  • Hela souterrängplan ska bytas ut då fukt finns och jag vill förebygga fukt /mögel i framtiden.
  • Reglar av stål ska användas samt ska Nivellgolv eller annan "säker" lösning användas.

Eftersom jag rensar hela nedre plan vill jag passa på att isolera mot Radon.

Konvertering till vattenburen värme (bergvärme) sker samtidigt. Idag finns takvärme/kamin

Nu till frågan gällande fukt/radon
Alt 1. Går det att klä väggar och golv med åldersbeständig plast direkt mot vägg/golv innan stålreglar och övriga ytskikt monteras? Min tanke är att hindra radon att komma in i byggnaden. Jag vet att man bör undvika använda plast i källare (fukten ska ju vandra)

Alt 2. Samma som oven fast man monterar stålreglar först och sen åldersbeständig plast och på så sätt ventileras mellanrummet mellan grund och plast. Efter plast monteras övriga ytslikt. Mek ventilation installeras ser till att plattan/väggen är torr och att radongaser försvinner.

Finns det risker med dessa alternativ?
Finns det andra smartare lösningar/erfarenheter?

Vi kommer tillbringa mycket tid på nedreplan och vill därför minska radon så mycket det går, Dels för familjens hälsa och dels för den dagen huset ska säljas.

Tack på förhand.:)
 
Några amatöråsikter kan jag ge eftersom jag bott i ett radonsanerat blåbetonghus.

Om radonet endast kommer från blåbetongen huset är byggt av skall du öka luftväxlingen med ett kraftigare ventilationsaggregat. Kommer radonet även från marken skall du täta i plattan där radonet kan tränga in, tex avlopp och kabelgenomföringar. Var det kommer ifrån får du reda på genom mätningar.

Nivellgolv har du tänkt installera och eftersom det är ventilerat med fläkt tar du ev markradon där också.

Angående plast på väggar od bör du fråga en radonkonsult. De har säkert erfarenheter av det men spontant känns det inte bra att klä in väggar med plast då fukten riskerar att stängas in. Har du putsade väggar kan de målas med silikatfärg som kan andas.

Huset jag bott i, villa från 50-talet, hade radon både från byggmaterial och mark och sanerades endast genom att montera in ett FTX-aggregat. Blev låga värden samt att inomhusklimatet blev bättre genom ökad luftväxling.
 
Ingen plast!
Väggarna måste få andas!

Lägger du in Nivellgolv så drar det som HandySmurf säger ut radon också.

Grundfrågan blir då, varför sån panik över radon?
Någon med lungsjukdom, storrökare eller i annan riskgrupp som ska fyltta in?
Har ni 130 på övrevåningen och mekanisk frånluft samt lägger in Nivellgolv är det bara att se till att ni har tillräckligt med tilluft så är det absolut inga problem.
Se till att ha minst ett tilluftdon (80 mm) per 25 kvm golvyta eller minst ett i varje rum (utom badrum och kök).

Har du sett denna tabell: http://www.byggahus.se/forum/stenhu...-lattbetongsten-i-50-talshus.html#post1745770

//Anders
 
Hej
Passa dig för att regla upp i källaren och framförallt med plast inblandat.
Ta det lugnt med radonet. Du kommer inte att få skador imorgon och förmodligen inte om 50 år heller.
Sätt nivellgolv i källaren och justera in den mekaniska frånluften och mät sedan vilket radonvärde du får.
Förmodligen ligger du runt "gränsvärdet" .Tänk på att man räknar medelvärde för hela huset.
Om du sätter 5 dosor på övervåningen och en i källaren kommer du säker under gränsvärdet.
Många s.k saneringsfirmor trixar med värdena på det viset och garanterar sedan under 200 och det är ju inte så svårt om man har 3 dosor som visar 100Bq och en som visar 400....
En till sak du absolut ska ta i beaktning är hur mycket du är i källaren.
Många får panik över lite radon i ett utrymme som man är i 2 timmar/dag.
Fredrik
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Excel
Tack för bra svar, skippar plasten helt. Radon är ett litet problem jämfört med fukt.
Ska rådfråga radonkonsult om lösning då jag planerar att riva allt. Jag tror också ventilationen under nivellgolv drar ut huvuddelen av radonet.

(y)
 
Har haft motsvarande problem. Mycket höga radonvärden (>1200 Bq), mögel på yttervägg, lättbetong i sutterängdelen. Efter utredning av byggkonsult beslutades lösning till tätade och ventilerade golv och ytterväggar, samt ett FTX ventilationsaggregat.
VI användes ett system från Jape, bestående av Platonmatta, fläktsystem, beräkningar och en VÄLDIG massa monteringsmaterial. FTX-aggregatet kan väl förmodligen användas vilket system som helst. Vi valde ett Swegon Casa R85. Innan Platonmattan monterades, så tätade alla springor, kanter, hörn osv i betongplattan enligt anvisning från Jape. Dessutom gjordes en täthetskontroll med rökgas osv. Platonmattan har ett svagt undertryck, vilket justerades in av Japes servicefolk. Till detta monterades Isodrän på utsidan av yttervägg för att minska fukttrycket. Osäkert om det egentligen behövdes, men när vi ändå höll på så var det lika bra.
VI var klara med åtgärderna tidigt i vintras. Ny mätning visade på radonvärden på under 90 Bq. Luftkvalitén är väsentligt mycket bättre. I backspegeln var det väldigt mycket jobb för att få bottenplanet (källarplan i sutteräng) att se exakt likadant ut.
Japes lösning innebär egentligen att alla ytterväggar och golvytor är ventilerade och helt täta. Luften tas in genom ventiler monterade högt uppe på varje vägg, som luften sugs in genom ner, i spalten mellan yttervägg och Platonmatta, under motsvarande spalt i golv, och ut genom fläkt. Luftvolymen är relativt liten, runt 5-10% av normal ventilation, så tätheten i systemet är viktig. Platonmattan tätas i kanterna mot plattan med aluminiumtejp på primad yta för bästa vidhäftning. För oss som hade en del limrester på betongplattan innebär kravet på täthet att limmet måste bort, vilket krävde fräsning. Innan vi valde Japes lösning, tittade vi bland annat på Nivells golv, men kände viss tveksamhet med just fuktbelastningen mot organiska material. Platonmattan Jape använder är i plast, så det finns inget organiskt material i fuktbelastade områden.

Håller med kommentar att radon är enkelt att hantera jämfört med fukt. Totalt sett är vi nöjda med resultatet. Hade vi vetat hur mycket jobb som krävdes, är jag dock inte säker på att vi valt lösningen. Huvuddelen av arbetet gjordes på egen hand. El, rörarbete, visst Japearbete, håltagning o all ventilation gjordes av proffs. Totalt åtgärdades runt 100 m2 yta.
 
Excel
Hej Nisse

Tack för bra svar, alltid bra att få höra av någon som genomfört detta och kan dela med sig erfarenheter.

Gällande huset har en fördjupad undersökning gjorts och det visar på fukt i souterrängplan mot den långsida jordmassorna pressar mot huset. Besiktningsmannen bekräftade det jag misstänkt hela tiden.
Fuktkvot mot övriga sidor var låg då dessa inte utsätts för fukt från jordmassor.

Dränering kommar genomföras runt huset med isodrän, ser ser ut att bli billigare jämfört om man ska gräva runt hela huset då endast en långsida kräver omfattande grävarbete/isolering.:)

Huset är också byggt av lecasten, så det är förmodligen markradon som orsakar mätvärdet. Jag löser detta i samband med det ventilerade golvet.:)

Vi kommer köpa huset, kontrakt ska skrivas i veckan.:rolleyes:
 
Excel
Uppdatering: Kontrakt skrivet!:)

Har haft samtal med Anticimex igen. de trodde inte fuktskadan i souterrängplan inte var så farlig ändå, tydligen hade ägarna haft en vattenskada i slutet på 80-talet och reglarna ligger på klossar med plastfolie under.

Besiktningsmannen tipsade mig att prova att sätta in en kanalfläkt och ventilera golvet tillsvidare, de kunde hjälpa till med att ställa in den med hjälp av rök. Kan vara värt ett försök!

Dränering + isolering utifrån kvarstår: Har tagit in 5 offerter nu.
En av dem, (som har mycket lång erfarenhet) rekommenderar inte Isodrän och Podrän, Han hävdar att dessa skivor inte håller för marktrycket på lång sikt. Dvs. efter 20år har dessa skivor tryckts ihop och dränering funkar inte som den ska.

Han har själv omvärderat sina tidigare åsikter på senare år då han dränerat om hus med Isodränskivor.:confused:

Han rekommenderar Platonmatta + Cellplast fullt ut. Det håller för marktrycket och man får samma effekt som Isodränskivor.

Har någon här haft problem med isodrän/podrän efter ca 20 år?:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.