Hej!

Letar efter en sak som jag inte ens vet om det finns.
Vill ha tag på en cylinder med en bricka i ena änden, allt i ett stycke.

Cylinderns diameter ska va ca 2cm.

Tacksamm för svar
 
Frågan var lika diffus som rubriken.

Du behöver vara betydligt tydligare om det ska gå att hjälpa dig. Vad ska det vara för material till den där cylindern, t.ex? Och det är egentligen bättre att du berättar vad du tänker göra.

Ta också och messa nån moderator och be dem ändra rubriken.
 
Cylindern ska vara i någon metal, vilken som.
2cm i diameter längden spelar ingen roll, kan kapa med vinkelslipen.

Har byggt en sandlåda med lock till min son, och har gjort två hål i locket som jag använder som lås.
När locket öppnas så åker två bultar igenom dom som jag sedan drar vingmuttrar på.

Det är alltså dom två hålen jag vill snygga till, bonka ner i hålet en från varje håll.

Men det ska alltså va en kant/bricka på cylindern.

Skit svårt att förklara, skrev sent igår och va trött.
ville bara få igång tråden.
 
Kan du ta en bild på hur det ser ut nu och markera var du ska ha cylindrarna? Om jag fattat rätt så är det skoning för två hål du borrat i ett trälock genom vilka låsbultar går för att låsa locket i stängt läge? De två centimetrarna, är det själva cylinderns ytterdiameter eller innerdiameter? Hur stort ska det andra måttet vara? Hur stor ska/bör kragen vara?
 
IMG_2976[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bultarna håller locket i öppet läge (bild 3) men det är när locket är i stängt läge (bild 1) jag tycker det ser lite tråkigt ut.
Vill få det att se lite mer arbetat ut.
cylinderns inner diameter ska va 2cm-2,5, med en bricka uppe som jag sedan vill slå der i hålet för att det ska bli en fin finish. brickans diameter spelar egentligen ingen roll, men typ 2-3mm.
 
IMG_2980.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en bra bild för att visa vad jag söker, detta är en gummibussning. Men det är den här formen jag vill åt i metal.
Någon som vet om det har ett namn? heter det bussning?
Ska googla runt lite mer, men tacksamm ifall någon skulle veta vad det heter, eller ifall det ens finns?
 
Leopardiz, nu kanske du inte skall bygga fler sandlådor men...

En enklare konstruktion hade varit att sätta ett vred, som låser locket, vid ovankant lock.
Vredet skulle alltså skruvas i planket.
Då hade du sluppit de små vingmuttrarna som barnen snart pillar bort :rolleyes: ,
och hålen i locket.
Ett sådant vred har jag alltid kallat varvel, men hittar inte det ordet på google.

Förresten heter detaljen du söker flänsbussning (engelska flange bushing).
3220_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fin sandlåda för övrigt (y)
 
  • Gilla
Leopardiz
  • Laddar…
Tack så mycket KnockOnWood kommer bli så mycket enklare nu när man vet vad det heter. Googlade flänsbussing och mycket riktigt dök det upp flera bilder på det jag söker.

Jag tror inte han klarar snurra vingmuttrarna då jag drar åt tills det börjar spänna.
Men hade kanske vatt lite smidigare med ett vred, ja :)

Men nu när jag använde bultar så fick jag ju använda min Mutterdragare iaf (y)

Tack så mycket alla
mvh Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.