Vi håller på att bygga ett garage som är byggt på husets gavel, och blir i viss mån en förlängning av huset (Älvsbyhus Ägir, 145kvm i vinkel med kallvind och krypgrund). Tanken är väl att hålla 10-15grader, mer åt 15 grader i förrådsdelarna och 10 grader i garagedelen, men sånt lär väl ändra sig...

Frågan som nu har dykt upp är om vi ska ha en ångspärr i garaget i den delen som byggs mot husets gavel.
Jag kände väl först att det borde sitta ångspärr hela vägen runt garaget för annars skulle det vid högre ångtryck inne i garaget tryckas ut fukt mot husets gavel och sedan kondensera mot kall uteluft (där garaget och huset möts, och plasten isåfall skulle sluta) vilket borde leda till problem.
Farsan, som är min snickarpartner i det här projektet, anser att det inte borde vara en plastfilm eftersom man riskerar att kapsla in fukt mellan de två ångspärrarna som då skulle leda till problem.
För att få en relativt sakkunning och opartisk bedömning på saken frågade jag min kontrollansvarige, och han gav följande svar:
"I din sits hade jag personligen skippat platsfolien mot de befintliga väggarna. Baserat på att fukt trycks utåt av värme och säkerligen är det varmare i huset än i tillbyggnaden. Om det sedan är rätt val kan alltid diskuteras i dt oändliga antar jag."
Nu är jag en lekman som svänger mig med fukttermer jag bara läst mig till, men inbillar mig att jag iaf principiellt förstår, så ni får ha visst överseende med det.

Det finns lite mer bilder, ritningar och detaljer om bygget på länken nedan, men det är tyvärr inte uppdaterat med nuläget...
http://www.byggla.se/Projekt/Garage-2012/?category=164

Så vad är forumets åsikt? Finns det någon som gjort liknande tillbyggnader och gjort någon smart lösning?

Mvh,
Robert

K-ritning gavel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A-ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dubbel ångspärr ska man undvika, det tror jag alla är med på.

Jag antar att nästan alltid så kommer det vara varmare i huset än i garaget = det borde inte kunna kondensera på utsidan (mot garaget) av husets ångspärr.

Sen finns det ju dom som förespråkar att man inte ska använda ångspärr i ett garage som inte är fullt uppvärmt.....


Jag tycker/tror att du ska skippa ångspärren mot huset.
 
Jo, jag börjar väl luta åt att det får bli så, alltså ingen ångspärr mot huset.

Då uppstår två alternativ:

1. Ska man dra ångspärren från garaget så långt in i husets vägg (ytterpanelen på husväggen är ju nedplockad och ska ersättas med reglar+osb+gips) att de möts och man skarvar ihop dem där så gott det går?
2. Eller ska man avsluta garagets ångspärr där husets reglar/isolering börjar, och genom det få en glipa mellan ångspärrarna som är lika stor som husets regeldjup (som jag tror är 120mm)?

Om man går på alt 2, ser jag en risk att den glipa som uppstår mellan konstruktionerna gör att den varmare luft som finns i garaget, kommer att kunna kondensera och skapa problem... eller? Kanske är den risken så liten och man är medveten om den, att man kanske kan acceptera den?

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.