Hej!
Nu är det snart dags att installera min begagnat införskaffade Baxi Solo Innova 30kW. Jag har en specifik fråga om rökröret som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag undrar om man kan ha en vinkel på rökröret på vägen från pannan till murstocken? I den enkla bilden visar jag två alternativ på hur pannan kan installeras. De blå linjerna visar en standardinstallation med rökröret som bryter av 90 grader och går horizontellt till murstocken. Den röda visar en alternativ version där rökröret går 45 grader från pannans axel och sedan med ytterligare en 45 graders vinkel innan den går in in murstocken. Är det ok att koppla enligt den röda? Jag tänker på eventuella problem med att sota, turbulens(?) eller andra möjliga problem som jag inte vet något om. Grejen är att det skulle spara mig en del plats i pannrummet om jag kan flytta in pannan mot väggen en bit. Vad tror ni?

rokror.JPG
 
Hej Bertram!
Jag skulle inte vara rädd för att placera pannan enligt de röda linjerna, när jag räknar är 2x45 grader lika mycket som 90 grader ;).
Om man inte kommer åt med sotviskan från något håll på röret, kan man ju montera en sotlucka!
På Innovan är det väl sugandefläkt = sitter innan skorstensröret? = mindre känsligt hur rökröret dras.
 
Tack för svaret omv.peter! Jag har en sotlucka (med dragregulator) i bakänden på röret, så det borde gå att komma åt bra med sotningen i båda fallen.

För att inte få fler gliringar om att addera grader så ska jag förtydliga :) I båda fallen är vinkeln från pannans vertikala utlopp till horisontellt läge 90 grader och i det röda fallet har det en extra vinkel på 45 grader innan murstocken. Riktningen av röret i förhållande till pannan är såklart oväsentligt för frågeställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.