Har beställt parkettgolv till hela övervåningen via nätet från känt byggvaruhus. Vi valde ask då det är det träslag vi har på undervåningen. Vi missade att kontrollera att det var rätt träslag innan vi började lägga. Nu när vi lagt ett av rummen inser vi att hela leveransen är ek istället för ask:eek:.

Prismässigt kostar det lika mycket. Klantigt att leverera fel men också klantigt av oss :surprised: att inte kontrollera förpackningarna innan vi påbörjade läggningen.

Vi har ingen lust att börja om nu. Det är snyggt även om vi helst hade velat ha samma träslag som undervåningen.

Pratade med platschefen idag och han hade fått vår reklamation och de tänkte byta golvet imorgon dock hade det inte framkommit till honom att vi redan påbörjat läggningen. Det känns heller inte som ett alternativ då första rummet är klart med både lister och möbler.

Så vad har man för rättigheter som konsument i detta läge? Kan vi begära någon form av ersättning/rabatt. Vad är rimligt i sådant fall?
 
Ni har ju en skyldighet att kontrollera leveransen direkt när ni får varorna just för att undvika detta, i just det här fallet så hade det ju varit lätt att kolla att ni fått rätt varor, i rätt antal samt att dom inte var transportskadade.
Då ni inte hållit er till den delen i avtalet så är det nog ganska kört.
Det enda ni kan hoppas på är att firman kompenserar er med någon form av goodwill, men att kräva något känns långsökt.
Troligtvis kan dom nog byta ut dom oöppnade paketen mot ask och vill ni lägga ask så får ni nog köpa nya paket ev med lite goodwill rabatt
 
Eller hur, visst har vi en skyldighet att kontrollera leveransen, vi har verkligen klantat oss.

Eftersom vi mer eller mindre bestämt oss för att behålla golvet funderar vi på om vi iaf kan kompenseras med frakt & plock x2. Dels för att de plockat fel och dels inte behöver plocka och köra ut nytt golv samt hämta det felaktiga. Vi sinkas inte i tid för att vänta på att nytt golv ska acklimatiseras. Är inte det en ganska schysst deal för oss båda, eller är det fel tänkt av oss?
 
En rabatt nästa gång ni handlar där med kanske 10% kunde ni ju fråga efter.
 
Om de har levererat fel vara skall ni få den utbytt mot rätt vara utan kostnad för er. Dvs de får hämta det gamla golvet och leverera nytt golv.

Dock kan man inte få någon ersättning för det golvet ni redan lagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.