Hej!

Vi funderar på att bygga ut vårt stenhus för att få mer plats efter vi har fått tillökning i familjen. Istället för att bygga ut så tänkte vi bygga en till huskropp och förbinda med det gamla huset.

Vi har en jätteduktig husbyggare som också råkar bo granne med oss. Efter noggrant övervägande kommer vi att låta honom fungera som huvudentreprenör och använda oss av hans kontaktnät och kunskaper.

Vi vill bygga ett stenhus och har tittat på olika alternativ. ISO-block verkar bra eftersom vi vill ha putsade ytter- och innerväggar och bygga enkelt utan gips och reglade väggar. Huset kommer bli ganska litet, 12x8 meter, med fyra rum och plåttak.

Grannen håller på att bygga ut sitt gästhus och använder ett eget system med lecablock och cellplast som han limmar upp med Tremco PL 700. Han tycker att vi borde bygga vårt stora hus på samma sätt.

En stor fördel är att det blir billigare och gick otroligt snabbt. Vi kommer att ha murgrund med bjälklager och en våning.

Jag räknade snabbt på att Leca ISO-block 300 mm skulle kosta ca 1350:-/m2 och egengjort mursystem (100+100+100) kostar ca 430:-/m2. Det tillkommer bruk/lim till bägge.

Skillnaden i kostnad för våra 144 m2 väggar skulle bli 193k mot 63k. Vår budget för hela huset är 850k som vi har till förfogande efter ett arv.

Någon som har några åsikter att bygga på detta sätt?

P1000903 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000904 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000905 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000906 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000907 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://dl.dropboxusercontent.com/u/2115054/Byggahus/P1000903 (Large).JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2115054/Byggahus/P1000904 (Large).JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2115054/Byggahus/P1000905 (Large).JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2115054/Byggahus/P1000906 (Large).JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2115054/Byggahus/P1000907 (Large).JPG
 
Ser ju faktiskt lysande ut.
 
Allt hemmasnickeri är intressant!

Och det här visar på företagaranda.

Vad räknar ni på att U-värdet blir med den väggen?
 
Intressant men 100 mm EPS ger för dålig isolering men tekniken borde funka om man ökar EPS delen till 200 mm
Vad vet du om limmet? Hittade ett pris på limmet.... 0,5 l 98 kr! Hur mycket går det åt per m2? Är limmet för att hålla EPS tills båda leca stenarna är på plats? Man kan tänka sig en dubbel lecavägg med instoppad EPS dvs utan lim.
 
Redigerat:
D
OT egentligen, men är det bra att mura med så lite överlapp?
 
Limmet bör inte ha någon annan funktion än att hålla cellplasten på plats under murning. Jag har räknat på en liknande konstruktion men utan lim. De båda murarna förbinds då med krämlor och cellplasten sitter inkilad där emellan. 90 leca - 200 EPS - 90 leca.
 
Kul att det är fler som har tänkt på detta!

Tremco PU 700 (500ml) ska enligt tillverkaren räcka till cirka 75 löpmeter murvägg.


Leca Isoblock har ett U-värde (W/m2 °C) på 0,19 (300, 100+100+100). Kan vi hamna ungefär där eller lite över så känner jag mig nöjd.


Leca Isoblock har en iolerande kärna av skummad polyuretan (MDI). Polyuretanets nominella densitet är 37 kg/m3.


Byggmax har en EPS-skiva på 100 mm som har en nominell densitet på 15-40 kg/m3.


Leca Isoblock har tryckhållfasthet på 5 MPa. Byggmax cellplastskiva EPS S100 har tryckhållfasthet på 100 kp men jag hittar inga uppgifter kring hållfastheten hos deras murblock.

Det kanske är bättre att gå upp i dimensioner till 150+200+150? Fast 500 mm är ganska mycket mer vägg än 300 mm.

Lite planskisser:

Villa_Busarve_Fasadritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villa_Busarve_Planitning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har EPS 100 så är det en ganska svampig isolerskiva. Är du säker på att väggarna hänger ihop, så att inte ett lecaskikt plötsligt släpper och faller ner?! Till exempel när det blir belastat av en takstol....
Jag skulle använda S300 samt armera ihop lecaskikten med 8 mm järn ca 4 st per kvadrameter.
 
Cellplastsivan tål ju att belastas med 10 ton per kvadratmeter.så jag tror inte att det ska bli några problem med takstolarna. Taket kommer bli i pannplåt för att matcha omgivande byggnader så vi slipper släpa upp en massa ton med sten. Tanken är att murblocksväggarna ska vara självbärande, cellplasten punktlimmas bara fast så att den håller sig på plats invändigt.

Kan man få tag i S300 som
XPS- typ? XPS känns lite stabilare men kanske är mycket dyrare.
 
Räknade lite på limåtgången. Någon som är bättre på huvudräkning än mig?

Tremco PU700 En flaska räcker till ca 25 meter limsträng.

Murblock på Byggmax är 15x19x59cm, 12kg.
Husets murväggar = 350 cm höga, 4280 cm murvägg per skift (870+870+1270+1270cm).
350/20 = 17,5 lager med murblock.
4280 x 17,5 = 749 meter mur.
749/25 = 29,96 flaskor PU700.
30 x 99:-/st = 2970:-

2970:- x 2 (två väggar) = 5940:-
 
Eps-skivorna är bara flr isoleringens skull. De båda murarna av leca måste förbindas med sådana z-formade armeringsstumpar. Kolla mont.anvisningen för finjas thermoblock. 90-stenar bör inte vara något problem tryckhållfasthetsmässigt.
 
Thermoblock? Menar du såna där frigolitblock man gjuter betong i?
 
Har inte läst alla synpunkter men ifrågasätter om man får/kan använda 100 mm lättklinkerblock till bärande väggar. Dessutom får man väl inte mura med två stötfogar ovan varandra. Murning skall utföras med avsett bruk och i förband. Om jordtryck förekommer fordras i allmänhet att vissa fogar armeras och i förekommande fall stödmurar på ~4,5-6 m beroende på jordtryck.
Fast här tycks det ju vara ovan mark.:rolleyes:
 
Var och pratade med byggaren idag. Jag hade förstått det lite fel, murväggen och cellplasten är limmad mot varandra med cellplastlim (akrylatkopolymer). Murblocken är limmade med PU700 istället för med bruk vilket jag antar är minst lika hållbart, rätta mig gärna om jag har fel.

Att de vertikala stötfogarna ska ligga omlott hålla jag helt med om, vet ej varför han har murat på detta sätt. Kan vara något tankefel.

Vid vanlig murning med block i leca, ska dessa armeras? Det verkar ju inte finnas något spår för järn?

04525_472x472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Wendigo skrev:
Thermoblock? Menar du såna där frigolitblock man gjuter betong i?
Nej jag tänkte på finjas variant av isoleca. Jag tror lecablocken i dessa mäter knappa 90 vardera. Cellplasten sitter där i några slags spår men det är nog mest för att hålla ihop deg sammansatta blocket under murning. De båda raderna leca måste ändå förbindas med armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.