Hej, vi håller på att renovera köket och skall snart ansluta nydraget avlopp i krypgrunden från köket (vi har flyttat vatten och avlopp i köket).

Jag kommer att gå ner rakt genom golvet och sedan dra avloppsrören i krypgrunden (ca: 8-9 meter) och ansluta det till befintligt toalett-avlopp/handfats-avlopp. (se bilder)

Jag har tänkt att ha 75mm rör från köket och ansluta detta där det befintliga handfatsavloppet övergår från 50mm till 110mm. Tror ni detta är enklaste lösningen ?

avlopp1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
avlopp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
avlopp3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju ut som det kan vara vettigt att byta ut den bef. förminskningen till en från 110 till 75, och sätta en rörbit med påstick, oc sedna en 75- 50 övergång till det gamla röret.

Du bör kanske fundera över avluftning av röret från köket, det finns ett dokument hos uponor (titta efter något i stil med projektering inomhusavlopp). Om hur långa sträckor man kan ha oavluftade med olika rördimensioner. Ev. kan det vara en lösning att låta kökasavloppet gå i 110 rör större delen av sträckan, men jag vet som sagt inte om avluftning är ett problem.

Om man fuskar med avluftningen så sugs vatten ut ur vattenlåsen och man får luktproblem, och flödet i det oavluftade röret bromsas med större risk för stopp.
 
ok, tack för info, skall kolla upp detta! :)
 
Jag har just spenderat ett par timmar nere i fritidshusets krypgrund med att dra om rören. Vi satte in ett nytt kök och passade samtidigt på att byta plats på ugn och diskho. Några tips från en hobby-VVS:are utan tidigare erfarenhet:

1. Vi borrade ett nytt hål rakt under diskhon ner i krypgrunden. Det gamla hålet pluggades igen.
2. Det är trångt i en krypgrund. Vi kunde inte få ner hela 2-meters rör utan fick såga av i kortare bitar så de gick ner genom luckan i golvet.
3. Köp många skarvdelar, förminskningar och olika vinklar. Jag köpte ca 20 olika delar och lämnade tillbaka de som jag inte behövde använda. Det går åt betydligt fler delar än jag hade trott från början.
4. Köp en rejäl tub Glidex. Att ligga nere i krypgrunden i någon vansinnig ställning tar på krafterna och man behöver hjälp med glidet!
5. Att få till rätt vinkel till det gamla röret du ska ansluta till är lite trixigt. Ta med en såg ner i krypgrunden. Jag fick såga av rören flera gånger och trixa och fixa tills det blev bra. Det finns vinkar i 15 grader, 30 grader, 45 grader osv. Ha ett gäng av varje så bör du kunna pröva dig fram till den perfekta lösningen. Jag använde till slut bara tre vinklar. En direkt under diskhon och sedan två st för att hitta rätt vinkel till befintligt rör men jag hade aldrig kunnat gissa mig till vilka delar jag behövde så köp lite för mycket och lämna tillbaka överblivet.
6. Köp buntband eller dylikt så att röret kan fästas på några ställen i taket på krypgrunden.
 
ullberg
Jag skulle kunna tänka mig att effektivisera @hempularens lösning genom att använda denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/grenror-110x75x45/?select=true

Peta in den mellan 110/50-förminskningen och kapa av 50-röret motsvarande längd. Då har du en anslutning för ditt nya 75-rör (effekten blir alltså exakt samma som hempularens, men lite färre delar, nämligen bara en extra del).

Givet nu att man kommer med ett 75-rör från diskhon, och inte har gått upp till 110 av någon anledning (om det hjälper med luftningen är det en nog så god anledning, ruskigt irriterande med vattenlås som sugs ut...)

/U
 
Ok, tack för alla tips. Jag återkommer och rapporterar när jag är klar. Det blir väl om 1,5 vecka som jag skall ner o greja i grunden skulle jag tro.
 
Nu har jag varit nere och kopplat ihop det nya köksavloppet med det befintliga avloppet i krypgrunden. Allt gick bra och jag gjorde som ullberg tipsade om med anslutningen. Fallet tror jag blev mellan 2-3 cm per meter. Avloppsröret är ca: 7 meter i krypgrunden. Nu återstår det att koppla in diskbänk mm. Tack för tips som sagt!

WP_000778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
johan_inline skrev:
Nu har jag varit nere och kopplat ihop det nya köksavloppet med det befintliga avloppet i krypgrunden. Allt gick bra och jag gjorde som ullberg tipsade om med anslutningen. Fallet tror jag blev mellan 2-3 cm per meter. Avloppsröret är ca: 7 meter i krypgrunden. Nu återstår det att koppla in diskbänk mm. Tack för tips som sagt!

[bild]
Det där bör du göra om... Byt ut den där 88,5 böjjen mot 2st 45. Annars finns risk att det blir besvärligt med rensning..
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
ok :(
 
Har du kollat det där med avluftning? Och som sagt den där böjen på sista bilden är för snäv. Det finns även s.k "långböjar" som alltså har 88,5 grader men med betydligt större böjradie.

Sedan är det svårt att se på bilden, men jag tycker det ser ut som du har för glest med rörklammers, eller upphängning. På den biten vi ser borde det sitta två upphängningar/klammers.
 
Redigerat:
Hej, ja, jag läste i uponors dokument och kom fram till att jag inte behövde mer avluftning än som finns idag. Brädbiten till höger i bild sitter det en rörklammer på, sedan är det en meter fram till anslutningen ungefär, men annars har satt ungefär så som det står i uponors anvisningar angående fasta punkter och rörliga upphängningar i form av metall-hålband.

Jag får väl byta ut böjen helt enkelt, tack för tipsen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.