Jag har sålt mitt hus och köparen tillträder om några månader. Har nu fått en förfrågan från köparen om att denne själv vill måla om några delar av fasaden på huset före tillträdet. De delar som det gäller behöver målas detta året, det kan jag hålla med om. Målningsarbetet kräver arbete på upp till 7-8 meters höjd.

Min fråga är nu hur detta kan lösas så att inte jag som säljare tar någon större risk om en olycka skulle hända under arbetet. Ägaren (och dess närmaste familj) kan ju utföra arbeten på sitt eget hus utan att ta någon större risk så länge det finns en hem&villa försäkring. Men i detta fallet äger ju inte den som ska utföra arbetet huset (ännu).

Jag ser det som att det är dels ett "arbetsmiljöproblem" och dels ett "försäkringsproblem".

Arbetsmiljölagen säger att byggherre är “den som för egen räkning utför eller låter utföra byggnads-, rivnings- eller markarbete”. I detta fall skulle man kunna tänka sig att köparen står som byggherre eftersom han köpt men inte tillträtt och inte få någon ersättning för arbetet.

Försäkringsfrågan tänker jag kontrollera med försäkringsbolaget där jag har hem&villaförsäkring.

Rent praktiskt så kan risken för olyckor minimeras genom att följa de regler som finns för skyddsutrustning, ställningar, säkerhetssele etc.

Jag undrar om någon här varit i denna situation och hur ni löste det. Jag kan tänka mig att man skriver ett avtal mellan säljare och köpare om att den sistnämnde får utföra arbetet under eget ansvar och att denne blir byggherre samt åtar sig att följa alla säkerhetsregler. Ett annat alternativ (som dock innebär mer pappersarbete) är att tidigarelägga tillträdet och skriva ett hyresavtal så att säljaren bor kvar som hyresgäst de sista månaderna.
 
När jag köpte mitt hus, så hade jag som krav att jag skulle få börja renovera tegelfasaden innan tillträdet. Säljaren var lite slö, och ville ha flera månader på sig att tömma huset. Huset var i övrigt obebott.
Mäklaren skrev in i köpekontraktet att jag stod som ansvarig för renoveringen och eventuella skador som kunde uppstå. Vet dock inte hur detta håller juridiskt egentligen, men så löste vi det.
 
D09
Vad händer om dom skulle dra sig ur affären vid halvfärdigt arbete, skada annan egendom osv

Kan nog vara lurigt och "lämna" över huset i förtid, samtidigt vill man ju visa goodwill till köparen

Kan man öka summan på handpenning till att motsvara ev problem?

Vad säger mäklaren?
 
Jag skulle inte gå med på renoveringsarbete före tillträde utan att full betalning dessförinnan har skett.
 
Om någon av dom trillar ner från stegen eller ställningen är du ansvarig som fastighetsägare. Tror att det är indisponibelt dvs går inte att avtala bort. Bara det är skäl nog att inte göra det. Sedan hur kul är det att ha köparens familj i trädgården halva sommaren? Sen är det ju inte så att fasaden trillar ner om den inte målas i år. Lite mera panel som behöver bytas nästa år men ingen avgörande skillnad. Om det känns jobbigt att säga nej så skyll på mäklaren, det är sånt man har dom till.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tidigarelägg tillträdet och minska köpeskillingen så att det motsvarar en rimlig ränta.

Edit:
Jag ser nu att säljaren tydligen skulle bo kvar samtidigt som köparen målar om. Mitt förslag innebär i så fall att säljaren måste hitta ny bostad tidigare eller bo kvar som hyresgäst, och det kan ju bli krångligt.
 
Redigerat:
Om juristerna skulle bestämma här i världen så skulle 99% av all bebyggelse bestå i domstolar o fängelser.

Med sunt förnuft så låt köparen måla om sin kommande fasad för egen räkning.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Om det var mitt hus skulle jag kunna gå med på att låta köpare börja med att renovera utvändigt, MEN under förutsättning att det är en entreprenör som utför arbetet! och att dom skriver ett riktigt entreprenadavtal enligt ABS09 där det står att entreprenören ansvarar för arbetsmiljön. På så sätt är inte fastighetsägaren ansvarig för eventuella olyckor eller skador som sker pga renoveringen, utan det är entreprenören. Jag skulle aldrig gå med på att dom själva håller på och fixar, för då är man som fastighetsägare helt och hållet ansvarig för alla olyckor.

Sen skulle jag skriva ett tillägg till köpeavtalet att alla eventuella skador som upptäcks vid renoveringen utöver det som är känt, inte är skäl till att häva köpeavtalet eller på annat sätt sätter käppar i hjulet för köpet. Jag skulle också kräva att dom avsäger sig alla typer av återkrav pga "dolda fel" i angränsande till dom områden som ska renoveras, och det avtalet ska mäklaren skriva åt dig.

Om köparen inte går med på detta får dom snällt vänta till tillträdet med att börja renovera.
 
Rent generellt så är det ju en risk att "släppa in" köparen i förväg. Ex. finns det alltid en risk att köparen hittar något som de anser vara ett dolt fel, och så får man den diskussionen redan före tillträdet. Det inträffar ju att köpare då försöker dra av för felet vid tillträdet, säljaren hamnar i situationen att behöva stämma köparen för det sista av köpesumman.

Och frågan är om man inte tom. riskerar att få omvänd bevisföring, dvs. att det blir säljaren som måste bevisa att felet inte är ett dolt fel, för att få sina pengar. Men det vet jag inte, om det kan bli så.

En annan situation man måste överväga, är vad som händer om köparen av ngn. anledning inte kan slutföra köpet. Något kan hända så att pengarna bara inte finns på tillträdesdagen. Då står säljaren med ett hus som är nymålat av köparen, som kanske kräver att iallafall få pengar för färgen, eller mer.
 
Eller att de målar om det så förskräckligt klantigt så det ser för dj*vligt ut. Sen kommer de på att det inte har pengar att betala huset med.
 
Har dom redan köpt huset och bestämt datum som ligger i framtiden så är det inget att diskutera, den dagen dom tar över huset är första dagen som dom kan göra som dom vill. Alla andra förslag är att be om problem utan någon anledning. Hur det sedan kanske löser sig är ju enbart gissningar och eller förhoppningar.
Så släpp inte in köparen fören betalning till fullo är utförd.
Köparna vet ju vad dom köpt så det är enbart för dem att acceptera.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Skulle det vara en lösning att ordna överlåtelsen "idag" och sedan hyr ni huset av köparen fram till det ursprungliga datumet för tillträdet? Naturligtvis med riktiga hyresavtal osv.
 
Det kan väl omöjligt vara så akut att måla fasaden att köparen inte kan vänta.......

Krångla inte till det i onödan....
 
Om det är fasad som behöver målas före vintern så ska det ju helst målas nu innan morgondaggen börjar. Maj-juni målar man, inte senare, enligt alla rekommendationer, möjligen juli om det är varmt och torrt, men många färger gillar ju inte för varmt och torrt heller.
 
Det finns väl inte en målare som undviker att måla på hösten? Fasaden kan vänta, låt köparna göra som de vill med deras hus, men inte med ditt!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.