Just nu har jag en vanlig golvspis med häll i storlek 60x60 . Ska jag välja bredare häll än 60 cm nu när det ska bli en infälld modell ? Blir trängseln irriterande på den infällda 60 som har mindre yta ?

Ni som har redan gjort ett liknande val, hur har ni tänkt ? och är det något ni ångrar ?
gaia
 
Ska man välja en 80 ska det ju finnas en nytta med det, dvs fler eller större plattor som man har behov av. Att hällen är 20cm bredare men fortfarande bara har 4 normalstora plattor, som jag sett att en del har, är ju meningslöst och stjäl bara utrymme.

Egentligen är det väl ganska enkelt, tänke efter hur många gånger du saknat fler plattor än de du har idag, eller någon platta som är så mycket större att det motiverar en bredare häll.

Personligen upplever jag behovet av två ugnar klart större än behovet av fler/större hällar än en bra 60cm erbjuder.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
tack för hjälpen att tänka klart :). Det är inte fler plattor jag saknar. Bara orolig om mina normalstora grytor får plats med sina öron :). Tydligen är det ingen problem att byta 60x60 till 50x60 men jag har aldrig testat det i verkliga livet ... därför mina frågor. Ska beställa lådskåp 80 för grytor så kom tanken att öka hällen till 80. Tydligen helt i onödan :).
gaia
 
Jag valde en 80 cm bred häll med samma tankar som du, att en 60cm häll är något mindre än en 60 spis.

Ångrar inte valet en sekund!
Visst, plattorna är kanske inte mycket större (21cm) men de är förskjutna i förhållande till varandra vilket gör att det går att utnyttja de 21cm som finns till förfogande. Det går också att brygga två av zonerna till en avlång på 2x21.

Det finns också plats att ställa annat på spisen så det finns nära till hands vid matlagningen.

Skall du ha fler än fyra zoner så bör du nog gå upp till 90cm.
 
Hemmakatten
En bredare spishäll innebär att man måste köpa en bredare fläkt.
Med det sagt så skulle jag nog ändå i dag ha valt en bredare häll än 60cm som vi har nu.

Vi har en rostfri gasolhäll infälld i den rostfria (disk)bänksskivan (väldigt snyggt och praktiskt). Eftersom jag inte vill ha hällen i köksön så fanns/finns det inte plats för bredare gasolhäll. Vid större arrangemang och mer matlagning kan det bli trångt med plats för alla kastruller och stekpannor. Man får tänka till och inte ställa största stekpannan bredvid den största.kastrullen. Det jag egentligen saknar vid sådana tillfällen är FLER plattor, 6 istället för 4 - och det kan man ju få om man tar en bredare häll. Vi är alla olika och lagar olika slags mat. Så detta är nog ett personligt mathanterande som du får fundera på.
 
Skulle gärna ha en 80 cm häll men var inte ett alternativ när jag valde pga högre pris. På 60 hällen upplever jag ofta att det blir väldigt trångt redan när man ställer en mindre kastrull på plattan bredvid en normalstor stekpanna. Har aldrig känt något behov av fler än fyra eller större plattor men lite mer avstånd mellan skulle vara trevligt.
 
Vårt kök är från 2001 och jag minns att den som ritade köket hade ritat dit en 80-häll, men i sista skälvande minuterna så försökte jag skära i kostnaderna och bestämde att vi skulle ha en 60-häll istället. Vilket jag retar mig på varje dag!

Ta en 80 cm bred häll om du har plats är mitt råd. Ser inte några som helst nackdelar med en sådan annat än att den är dyrare. Får jag önska mig en valfri häll nu skulle jag ha en 80 cm bred induktionshäll där jag kan ställa grytan var som helst, det finns ju sådana nu.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
ullberg
thomasx skrev:
Ska man välja en 80 ska det ju finnas en nytta med det, dvs fler eller större plattor som man har behov av. Att hällen är 20cm bredare men fortfarande bara har 4 normalstora plattor, som jag sett att en del har, är ju meningslöst och stjäl bara utrymme.
Jag skulle absolut inte kalla det meningslöst, vi kör ganska ofta 3-4 kastruller / pannor på hällen och då är det väldigt trångt, önskar mig ofta en 80-häll. Dock måste det vägas mot priset (som ofta är markant högre) och förlorat arbetsutrymme. I vårt fall var det priset som fick avgöra, förlorat arbetsutrymme hade varit helt ok. Om det var rätt, tja jag tvekar...

Däremot håller jag med om att två ugnar (som vi har) är värt än mer än extra utrymme på hällen, men det är inte långt före och den ena utesluter inte den andra...

/U
 
skönt att se att det är fler och fler som tycker att 80cm är ingen onödig lyx :). Jag har gott om yta för en 80 häll och priset är inte hysteriskt högre än för 60cm om man väljer en ikea :).
tack alla för hjälpen att välja rätt !
gaia
 
Vi kostade på oss en 80häll och det är inget vi ångrar alls utan snarare tvärtom så undrar vi hur vi över huvud taget skulle kunna laga mat om vi haft en mindre häll.
 
Vår 80-häll är från IKEA (Högvärdig om jag inte minns fel) och vi är riktigt nöjda. Jag lagar ofta och gärna mat, saknar inget och hällen gör sitt jobb. Ångrar däremot, som nämnts i tråden, att jag inte satte in en ugn till...
 
jtl skrev:
Vår 80-häll är från IKEA (Högvärdig om jag inte minns fel) och vi är riktigt nöjda.
tack för recensionen! Tycker också att den hällen har allt man har nytta av i köket och priset är helt ok :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.