Jag såg i artikeln om friggebodar på byggahus.se att det gäller särskilda brandskyddskrav om boden är större än 10 m2 och ligger närmare än 4 m från intilliggande byggnad. Som jag förstått det har man tagit bort kravet på skydd mot brandspridning mellan byggnader för komplementbyggnader under 15 m2. I BBR 5:6 Skydd mot brandspridning mellan byggnader, står det "Föreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2. (BFS 2011:26)".

Finns det någon som är insatt i detta som kan svara på om jag uppfattat detta rätt? Eller finns det andra regler som gäller friggebodar?
 
Intressant fråga! Jag hade en dialog med min kommun angående detta för några år sedan. Då var just brytgränsen 10m2 för avståndet. Jag ville sätta upp ett växthus som man även kan sitta i (typ Bosse Rappnes variant i äntligen hemma). Nu hittar jag inget om detta varken hos kommunen eller Boverket.
 
Diskussionen härrör lite från diskrepansen som blev när man höjde storleken till 15 kvm utan bygglov utan att bfs följde med. Plötsligt så fick man alltså vissa byggnader som inte behöver bygglov men ändå räknas in under brandskyddskraven.

Storleken är nu ändrat till 15 kvm precis som TS skrivit ändrat då meningen är att byggnad utan bygglovskrav inte skall ha samma brandskyddskrav. Inte alla som hängt med på ändringen.
 
Bra, då är det fler som förstått det på samma sätt som jag. Det är alltid knepigt när man tar bort krav. Googlar man får man träff på massor av kommuner som inte ändrat på sina hemsidor.
 
Skulle inte vara förvånande om flera kommuner missat förändringen som sådan och fortsätter hänvisa till äldre regler.
 
Någon som vet hur det blir nu med attenfallshuset och friggeboden?
 
Är det någon som vet om detta friskrivning även gäller när jag bygger nytt garage nära grannes friggebod? Garaget har fönster som skall brandklassas om de vetter mot ett hus, men nu är det mot en friggebod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.