Hej,

Funderar på en Automover och försöker lista ut om det funkar på min trädgård.

Undrar om den kan ta sig över en 2cm hög förhöjd stenkant? Det är alltså en stenplatta som är som en kant ut mot gräsmattan.


Har inte hittat nån info om detta någonstans.
 
OpiMaza
Varför sänker du inte ner plattan alt höjer upp gräset lite.
Eller vill du att den inte ska gå över?
 
Redigerat:
Dåligt förklarat av mig...Gör ett nytt försök. Laddstationen vill jag ha under ett tak för cyklar. Därifrån är det ett par meter stengång, sedan en förhöjd stenrad (2cm), sedan kommer ytterligare 20cm stenrad i samma nivå som gräset.
 
OpiMaza
Det kan bli problem med kanten, så jag skulle nog höja upp nivån på gräset där den ska gå in
 
Tack, jag passar på att skriva en fråga till i tråden, så får jag hoppas att någon ser den.

Min tomt är uppdelad i två och klipparen behöver ta sig över en asfalterad infart för att komma till den andra sidan. Finns det nån lösning för gränstråden för att slippa göra spår i asfalten?

Eller finns det någon annan klippare som skulle vara mer lämplig än 305, som kanske kan lokalisera sig bättre via gps?
 
Snabbt fälttest med en 18 mm spånskiva lagd över guide på väg in för laddning.

Försök 1: karossen slår i, maskinen vänder och söker upp guide på nytt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försök 2: framhjulen kommer upp men bakhjulet fastnar på kanten. Maskinen backar och letar upp guide på nytt.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutsatsen är väl att man måste göra ngt åt kanten. Jag skulle nog höja plattorna/stenarna så att det blev ett lutande plan upp till gräset. Alternativt skulle man ju kunna smeta lite puts/cement/dylikt i skarven så att maskinen kommer upp. Är kanske en fråga om hur pass noggrann man är att det skall se bra ut.
 
  • Gilla
Valleyoak och 3 till
  • Laddar…
Bosemannen: Grymt, tack för testet!!
 
OpiMaza
SvPa skrev:
Köpte en Automower 308 i år. Grymt nöjd med den.
I veckan som gått byggde jag ett hus åt "Lille Skutt"
Här premiärturen hem till sitt nya hem.

[länk]
Tjusigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.