Förra ägarna tog bort en bra bit häck för att kunna köra in husvagnen på tomten. Vi behöver inte det här hålet. Det är mest irriterande för häcken som är är väldigt hög och fin - utom där då. Men vi har ingen aning om vad häcksorten heter. Kan man ta skott på den befintliga på något vis och plantera? Eller ska man ta med en kvist till trädgårdshandeln för plantor (om det nu heter så om häck...)?
 
Lägg upp en bild här så får du säkert hjälp.
 
  • Gilla
jennypennys
  • Laddar…
häcken.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer bild. Sprang genast ut och fotade. *flåsar*
Häcksorten kanske är jättevanlig. Vet ju inte jag. Vi har inte bott här någon sommar så om det kommer blommor vet jag inte. Den tappar då alla blad för vintern och att den är taggig har vi tyvärr fått reda på...
 
Ser ut som Sibirisk ärtbuske tycker jag. Vi har sån i trädgården, har nått 1,5 meters höjd på 4 år från 10-20 cm plantor. Hade den gula blommor?
 
Ah, såg nu att ni inte sett den blomma.
 
Nej, det vet vi ju inte om den gör eller ej (och om den gjorde det i höstas kommer vi inte ihåg...). När skulle blomningen ske i så fall? Är er taggig också? Häcken är väldigt hög. 1,70 eller 1,80 kanske, men hur lång tid det tagit att komma till denna höjd vet jag inte heller...
 
Japp, taggig och eländig :)
Den blommar tidigt, vår har redan blommat över för i år. Bifogar bild.
 
Här är bilden. Kollade nu och den är närmare 1,6-1,7 meter trots att vi beskurit den varje år. Planterades som sagt sommaren 2009.
 
  • 1371240835756.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, det är sibirisk ärtbuske, eller karagan som den också kallas. Utmärkt häcksort utom att den är lite känslig mot mjöldagg. Kväveberikar dessutom jorden.

Jag vet inte om man kan ta sticklingar, men det behövs egentligen inte då ett tiopack plantor kan köpas för ynka 219kr: http://hortogreen.com/index.php?id_product=695&controller=product&id_lang=7
 
Tack så mycket - visst är det en sibirisk ärtbuske. Jag har googlat runt och det stämmer så bra så. Men jag måste ha missat de där gula blommorna... Den verkar vara ogiftig och dessutom väldigt växtstark så det kanske inte dröjer så länge att täppa igen hålet. Bra att det inte är någon dyrare sort heller. (y)
Jag kanske skulle lägga ut bilder på alla växter jag har i trädgården för jag är okunning när det gäller det flesta... ;) Men spännande är det att se vad som dyker upp här och var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.