Ska bygga uterum från willab på träbjälklag men vad ställer jag den undre spårprofilen på?
Profilen är 113mm bred så kör jag med dubbla 45x195 så blir det för smalt, 45x195 + 70x70 skulle kanske fungera?. Såg nån guide där de rekommenderade att lägga en tryckt trallbräda på 28x120 och sen profilen på det men jag tycker det kännas lite vingligt om den ska ligga direkt på bjälklaget.
 
Lägg en syll runt om bjälklaget.
 
Om det är bottenprofilen du tänker på? Så fästes skruvarna inom 90mm på bredden. Dvs, det räcker med 90mm undertill.
 
Ja bottenprofilen var det. Då kör jag på en tryckt 90mm!
 
Nya frågor....jag har byggt syllen nu av två ihopskruvade 45x195mm dvs 90mm bred.Vet inte riktigt hur jag tänkt men nu har jag insett att solparna är 115mm breda dvs dom kommer sticka ut 12.5mm på varje sida om syllen, är det ok med ett sånt utstick eller hur gör jag?
 
Låt dem sticka ut på insidan för du lägger väll någon form av innergolv?
 
Bottenprofilen skall sitta utanför syllen/bottenplattan med cirka 12mm. Detta för att toppskenan skall liva med utsida på övre balk (hamnar lite utanför)
90mm stolpar använder jag aldrig eftersom bottenskenan då hamnar innanför stolpen, blir snyggare anslutning om bottenskenan hamnar helt mellan stolparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.