Hej!
Som ny medlem här på byggahus lägger jag här upp mitt första problem.
Vårat garage, byggt 1978, har idag ett platt tak, spont med papp. Det sitter ihop med huset.
När vi tog över huset i september läckte det in pga att avrinningsplåten i hörnet var som en sil med massa hål. Detta ledde till att regnvatten inte rann ut i stupröret utan rann ner i panelen. Stora pölar i garaget som följd. Att panela om utvändigt samt invändigt är en självklarhet.

Hustaket går ända ner till garagetakets nivå. Nu till frågan.

Vore det bättre att lägga ett plåttak från grunden, eller kan det räcka med att få till rätt lutning och lägga plåttaket ovanpå det befintliga papptaket, som är i ganska bra skick (omlagt 2011)?

Mvh / Nicklas
 
Ett papptak i bra skick bör med råge kunna fungera som underlagspapp till ett plåttak. Dock är det många plåttak som inte ska läggas låglutande eller vissa med särskilda restriktioner (tätlister och extra överlapp). Så det är inte alltid en bra lösning om man inte bygger en ny takstolskonstruktion ovanpå det befintliga taket).

Men om det bara var en ståndskiva som var dålig och taket i övrigt är 2 år gammalt, varför byter du inte bara plåten och lappar takpappen kring denna?
 
Anledningen är att idag rinner vattnet ut mot husknuten. Jag vill hellre ha det rinnande från huset, dvs mot garageuppfarten. Vi pappade om delar av taket när vi bytte plåten, då det var dåligt tätat. Det ligger även kvar vatten ett bra tag efter det har regnat, så det känns som att "nedre" delen av taket inte lutar fullt ut mot avrinningen. Det borde bli smidigare att lägga ett plåttak över det nuvarande, eftersom vi troligtvis får lägga om hela taket igen annars för att få en bra lutning. Och som du sa, det nuvarande papptaket borde fungera bra som underlagspapp.
 
Jag bryter in lite och lånar tråden eftersom jag har ett liknande problem. Vad är den minsta lutningen man kan ha på ett trp 20 tak om man inte har några skarvar på längden?
 
Lyfter en gammal tråd, då jag har exakt samma fråga som ovanstående.
Har nu ett fuktade, låglutande papptak, och har planer på att lägga plåt på detta..

//J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.