Hej!

Jag försöker kapa fur på bordssågen utan att det fransar sig eller spricker upp (även på ovansidan), men jag lyckas inte. Dvs såglinjen blir helt enkelt inte snygg och rak. Måste jag kanske ha en klinga med 80 tänder för detta? Hur gör ni för att kapa fur med rena snygga snitt?

Uffe
 
Lägg förslagsvis masonit under (som klingan kapar lite av) och höj klingan, en kloss bakom gör det hela än bättre.

80 tänder kapar snyggare men är då halvt hopplös att klyva med.

Protte
 
Vad är det för såg och klinga du har idag? Det är lite svårt att uttala sig om antalet tänder utan att veta storleken på klingan.

Men det viktigaste är väl att klingan är vass och ren. En slö och/eller geggig klinga ger inte något bra resultat oavsett antalet tänder.
 
En klinga med fler tänder ger inte automatiskt bättre snitt. Fransar det på ovansidan låter det mer som att anhållet inte är parallellt med klingan. Då drar klingan med sig fibrer i bakkant, där snittet redan är gjort.
Klingan kan ju även vara vind eller av dåligt kvalisort så den blir instabil.
Men jag är ingen expert men jag har provat byta till mer tänder i tron att det skulle bli bättre. Men en vass och stabil klinga är viktigare för resultatet än antalet tänder.
 
Klingan levererades med sågen (Bosch PTS 10), den har 40 tänder och bildar vinkeln 89,97 grader med bordet, vilket borde vara fullt tillräckligt. Jag har precis köpt den, så den är inte geggig och vass borde den ju vara. Hm, fler tankar?
 
Kan tänka mig att standardklingan som sågen kommer med inte håller nån särskilt hög standard?
 
Det konstiga är ju att den fransar på ovansidan. Där brukar det aldrig fransa, även om klingan är slö. Kan klyvkniven vara sned?
 
Nej, klyvkniven är rätt! Kan träet vara för torrt?
 
Fnasar det där tänderna på klingan ner i trät eller där de kommer upp? Dvs om du stannar sågen halvvägs, är även den senast sågade biten (avståndet motsvarande radien på klingan) fnasigt på ovansidan?
 
I klingans framkant, dvs där snittet normalt sett är rent och snyggt. Jag testade med en annan bit, också fur (45 x 145) och den gick mycket bättre. Snitten på den blev klart acceptabla. Men jag undrar varför den första biten inte blev bra. Klyva gick utmärkt, men kapningen var inte ok. Men nu vet jag att sågen kan kapa snyggt och prydligt. Måste ha vart nåt med den första biten. Skall labba vidare och se om jag kommer på nån slags förklaring!
 
Vilken höjd har du klingan på? Låter du dem bara sticka igenom stycket några millimeter kan det fnasa sig lite mer.
 
Jag provade att höja klingan något och det hjälpte! =)
 
Grundhöjden då man kör såg, både kapa och klyva är att hela tanden på klingan ska vara över materialet. Men höj inte för mycket då blir risken för olyckor större.
 
Högt "angrepp"=snygga snitt, jag kör 3 ggr tandhöjden över virket/ skivan, på en 305 justerklinga blir det typ 3 cm uppstick ovanför virket. Men detta är alltså bara i justersåg, övriga "delningsapparater" är jag inte bekant med till vardags :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.