Har börjat bli sugen på en robotklippare när tomten blir klar, men då jag har småbarn som springer på tomten för det mesta inkl ett gäng andra ungar från gatan så skulle jag vilja att klipparen bara körs nattetid.

Jag skulle även vilja bygga ett litet hus till klipparen så den slipper synas.

Gräsytan är nog runt 400 kvm.

Jag har ännu inte fått upp staket/häck runt tomten och då inte heller satt kantsten så kanske det hade varit bra att få ner begränsningskabeln i samband med kantstenen?
 
Kan väl lägga till att det gäller de billigare klipparna under 10 000 strecket om det finns någon som är tillräckligt tyst, vi har sovrumsfönster 1 m från gräset.
 
Kalasclas skrev:
Kan väl lägga till att det gäller de billigare klipparna under 10 000 strecket om det finns någon som är tillräckligt tyst, vi har sovrumsfönster 1 m från gräset.
Allra tystast vill jag påstå att Landroid L är men den har kanske lite onödigt hög kapacitet på 1500 kvm. Å andra sidan klipper den ju färdigt på kortare tid därmed. Landroid M (1000 kvm) är nästan lika tyst och i paritet med Gardena R40Li som dock har betydligt lägre kapacitet runt 400 kvm. Dessa är nog de tystaste klipparna du kan få för under 10000 kr som ändå klarar din tomt men då på olika tid.
 
Har en Gardena 40Li som är potentiellt urtyst. Min var det från start, men fick snart ett tämligen lågt gnissel från hjulen. Inte särskilt störande, men när man vet att den KAN vara helt "ljudlös", så är det synd. Hursomhelst, denna tar 400 kvm men skulle inte räcka till för att bara köra nattetid. Du behöver en med större kapacitet.

I en annan tråd i forumet diskuteras en internvideo (?) från Husqvarna där Gardena R70Li jämförs med bla. Worx Landroid. Gardena R70Li är i princip samma maskin som R40Li, men klipper snabbare och bör ha ungefär samma ljudnivå som R40Li. R70Li är dock för dyr för dig. Men, här kommer slutklämmen: Worx Landroid hade samma ljudnivå som Gardena R70Li i detta test som gjorde på uppdrag av Husqvarna (som äger Gardena), men: Worx Landroid har större kapacitet (1000 m2) och är betydligt billigare. 7895:- billigast på Prisjakt.

Således: Worx Landroid 2.0 är din klippare. Min 400kvm-maskin klarar mina 400+ kvm på 7 timmars klippning om dagen. Allt annat lika bör Worx Landroid hålla undan 400 kvm på 3-4 timmars klippning per dygn. Om du sätter klipperioden mellan 23.00 - 07.00 så bör det fungera.
 
  • Gilla
Kalasclas och 1 till
  • Laddar…
Tack för era härliga svar!

Hur hade ni känt om er granne körde med en Landroid nattetid, och ni har sovrumsfönster 5 meter från tomtgräns, något som hade stört er, eller ni hade inte hört det?
 
Jag har en Landroid M, den är tyst. Den hörs nog genom ett öppet fönster, men stör inte. M är troligen tystare än L ...
 
eleson skrev:
Jag har en Landroid M, den är tyst. Den hörs nog genom ett öppet fönster, men stör inte. M är troligen tystare än L ...
Som jag skrev ovan anser jag nog att L är tystare än M, på "pappret" avger L 57db och M 63db, i verkligheten väldigt liten skillnad med ändock. Främst hjulmotorerna verkar något tystare på L vad jag observerat. Men som sagt båda och då inklusive Gardenan (58db) är så tysta så de kommer inte att störa på ett par tre meters avstånd.
 
Då är L tyst ...!
 
M
Gudahov skrev:
Således: Worx Landroid 2.0 är din klippare. .
Håll bara koll på vilken klippare grannen har, så att de inte stör varandra.
 
Får väl klippa av grannens slinga om han köper en som stör min ;) (OBS Ironi)

tror det kommer vara minst 1 meter mellan min och grannens slinga om han köper någon, men absolut något att tänka på!
 
M
Kalasclas skrev:
Får väl klippa av grannens slinga om han köper en som stör min ;) (OBS Ironi)

tror det kommer vara minst 1 meter mellan min och grannens slinga om han köper någon, men absolut något att tänka på!
Worx kräver 3.5 meter, då den är rätt känslig för störningar som jag har förstått det hela (utan att ha ngn själv).

Finns en tråd om detta också:
http://www.byggahus.se/forum/robotg...nt-hur-olika-robotmodeller-stor-varandra.html
 
miksil skrev:
Worx kräver 3.5 meter, då den är rätt känslig för störningar som jag har förstått det hela (utan att ha ngn själv).

Finns en tråd om detta också:
[länk]
3 meter står det i manualen om man skall vara noga men som man kan läsa i tråden ovan har Poolrobot gjort prov på Worx vs. Husqvarna och då visar det sig att Landroiden klarade betydligt mindre avstånd, väl under en meter faktiskt om man nu kan lita på testet.
 
peternicklas
MBygga skrev:
3 meter står det i manualen om man skall vara noga men som man kan läsa i tråden ovan har Poolrobot gjort prov på Worx vs. Husqvarna och då visar det sig att Landroiden klarade betydligt mindre avstånd, väl under en meter faktiskt om man nu kan lita på testet.
Svaret jag fick från Worx var att: Landroid har 3 m till annan klippare. Då Honda och Bosch är de som stör mest är det nog avstånd till dessa som gäller. Han skrev att till vissa fabrikat är vi under 1m. i avstånd, läs då HQ och Gardena. Även längden som slingorna ligger parallellt påverkar. Vi får snart klarhet i detta.
 
M
MBygga skrev:
3 meter står det i manualen om man skall vara noga.
Ok. jag har inte läst manualen utan tog faktiskt siffran 3.5 m ifrån dig ur den andra tråden :p

#7
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Stör Honda mest? Vilka stör den?

Honda låter inte särskilt mkt, men det är så att jag hör det genom uterummet när fönstret är öppet. Dock försvinner ljudet ganska snabbt. Min låter mer än grannens 220ac men den går också nästan dubbelt så fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.