Waxinator skrev:
Inget händer i det läget bara för att basstationen tillfälligt blir strömlöst. Det är enbart då klipparen är ute och vandrar som det kan bli problem med orienteringen...

Under karteringen kommer klipparen att fråga om det är ett hinder eller baksidan av basstationen. Det är dock lämpligt att du justerar slingan, placerar klipparen på plattan och startar om genom att enbart välja att rensa kartorna varefter du åter igen får alternativet Kartera.
Innebär det att man måste ställa den i basstationen då och radera kartan eller kan man göra det vid hindret om man svarar att det ett hinder ?
 
mortimer skrev:
Innebär det att man måste ställa den i basstationen då och radera kartan eller kan man göra det vid hindret om man svarar att det ett hinder ?
Jag har ingen egen erfarenhet av ett hinder under karteringen men jag tror att förutsättningen är att man kan flytta undan hindret och låta klipparen fortsätta ostört utmed tråden.
Om du skall rensa kartor så skall det ske när klipparen står på basstationen.
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Vilken är den senaste build på klipparen som finns ute ?
Jag vet inte vad du menar med "som finns ute" men det verkar som att alla klippare som finns i och levereras till butik nu - och som givetvis inte byggdes igår utan för 1-2 månader sedan - har build 4679. Däremot kommer de klippare som nu varit på en servicerunda i Danmark att därifrån få uppgraderingen med build 5167.
 
Eriksgatan
plaggis skrev:
Jag fick problem i ett hörn där maskinen fastnade. Flyttade in kabeln max 50cm. Flera gånger har den kört förbi tråden och stannat och larmat för att den är utanför kabeln. Har både gjort laddstationen spänningslös samt använt röda nyckeln. Enda lösningen för att få ordning på detta är väl radera kartan och kartera om?
Ja, givetvis. Du har ju förändrat verkligheten så då det är självklart så att du då måste ändra på kartan så att den stämmer med verkligheten. (Du hör alltså inte till de mer än 6 miljoner svenskar som har sett "Repmånad"...? :))
 
  • Gilla
N_Fredriksson och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
osboda skrev:
Någon som kan svara på hur lång tid en kartering kan ta? Förstår att det beror på tomtens storlek men mina 800 kvm borde väl fixas på en tim eller två?
Ca 10 minuter skall det max ta med din tomtstorlek. Annars är det inte kartering som klipparen håller på med (även om det kanske står så i displayen). Följer den begränsningstråden hela vägen utan avstickare?

Till alla (alltså inte spec. dig Osboda):
Det verkar som att man får ta och repetera igen att kartering enligt Boschterminologin endast är det första moment som sker efter första uppstart av systemet (eller efter en manuellt vald kartradering) då klipparen vänder 180 grader och går ut och sedan utan avbrott följer hela begränsningstråden motsols fram till laddstationens baksida, där man med ett knapptryck bekräftar att den nått dit OCH SEDAN INTE KLÅFINGRIGT TRYCKER PÅ NÅGON ENDA KNAPP MER, OK? Då går klipparen själv elegant runt laddstationen in från framsidan och sparar karteringen. Då är KARTERINGEN färdig. Den skall alltså slaviskt följa begränsningstråden och inte åka någon annanstans. Precis då är karteringen klar, inte en timme senare. Därefter går klipparen själv ut och klipper gräset. Så spill ingen tid på att "vänta och se" ifall inte karteringen direkt har lyckats följa hela tråden motsols ett helt varv direkt - det leder ingen vart att vänta. Sätt i så fall istället klipparen i laddstationen igen, radera kartan manuellt och välj sedan att göra en ny kartering (kan stå "följ tråden" i någon programversion, men det är samma sak).

Fungerar inte det heller ta ut klipparen ur laddstationen, bryt strömmen till laddstationen 1 minut UTAN NÅGON KLIPPARE I, sätt därefter på strömmen igen, vänta 1 minut och först därefter sätter man i klipparen i laddstationen och gör en radering av karta med efterföljande ny kartering.

Alltså: kartering är inte synonymt med att bygga upp en karta över tomten. Sluta att använda kartering för fel sak här, snälla, för det leder till att folk gör fel. Kartuppbyggnaden börjar med och inkluderar givetvis även den första kartdel som karteringen ger, men kartan byggs på efterhand under hela klipproceduren, under en följd av klippningar och finjusteras efter hand helt automatiskt och det är detta som Boschsupporten egentligen menar man skall låta få ta lite tid - inte karteringen.

Därav följer att den andra klippomgången (= hela tomten klippt enligt hur klipparen uppfattar det) ofta kan ta längre tid än den första omgången eftersom klipparen då hittat ytterligare områden som lagts till i kartan. Men längre fram så blir klipptiden för en omgång kortare igen efter några omgångar eftersom klipparen stannar eller följer tråden allt mer sällan.
 
Redigerat:
  • Gilla
plaggis och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
mortimer skrev:
Kom någon fram till vad som händer om man bryter strömen till eluttaget under 5min (förutsatt att klipparen står i basstationen och inget klippschema är aktivt just då) ?
Bryter du strömmen till laddstationen så måste du se till att du INTE HAR NÅGON KLIPPARE I när du slår på strömmen igen. Annars riskerar du att laddstationen ger fel ström ut eftersom den då balanseras in med en klippare i systemet och du kan då få problem ända fram till att du bryter strömmen till laddstationen igen och gör rätt.
Det är i den ordningen installationen går till enligt manualen. Att läsa och förstå manualen är alltid att rekommendera.;)
 
Eriksgatan skrev:
Bryter du strömmen till laddstationen så måste du se till att du INTE HAR NÅGON KLIPPARE I när du slår på strömmen igen. Annars riskerar du att laddstationen ger fel ström ut eftersom den då balanseras in med en klippare i systemet och du kan då få problem ända fram till att du bryter strömmen till laddstationen igen och gör rätt.
Det är i den ordningen installationen går till enligt manualen. Att läsa och förstå manualen är alltid att rekommendera.;)
Manualen ger jag inte mycket för. Har läst den flertalet gånger innan jag köpte och även påbörjade installationen. De riktiga "installationsanvisnignarna" finns härinne på forumet.

Ska hämta klipparen idag på Hornbach, håller tummarna för att det går bättre med installationen, karteringen/följa tråden samt efterförljande TOMTUPPBYGGNAD.
 
Så här såg det ut igår när den körde. Den loopade en slinga, och även om man ser att det inte är samma slinga som den loopat hela dagen så har den enbart ändrat den eftersom jag var taskig och ställde mig ivägen på några ställen för att tvinga den att inte köra slingan. Men trots det så återgick den till att gå ungefär samma varv igen.

Ny kartering gjordes och jag lät den vara ute och klippa inatt. I morse när jag gick till jobbet så stog den i laddstationen så jag vet inte om den tyckte den var klar eller om den bara var inne för laddning, men den hade missat lite här och där så förhoppningsvis var den bara inne för laddning.

Logiken verkar ha blivit otroligt mycket bättre även om den inte är hundraprocentig än, jag hann bara ha den igång i tre dagar efter service innan den fastnade, men den verkar förstå att saker som den alltid kör in i kommer vara kvar där nästa gång med.
Och skulle man tvivla så klipper den faktiskt hela vägen ner till friggeboden och vändan den gör där, så varvtalsregleringen verkar fungera med.

[video=youtube;PgDnaoTz_w8]http://www.youtube.com/watch?v=PgDnaoTz_w8[/video]

Detta är alltså en 2012 v5.7 original, men efter service så har den ny klipparmotor och 5.8. Tyvärr har jag inte koll på build, men 5.7 var en tidig och 5.8 borde vara åtminstone 5167.
 
Den verkar tycka om att köra i samma spår längs huväggen ofta :=)
 
Eriksgatan skrev:
Bryter du strömmen till laddstationen så måste du se till att du INTE HAR NÅGON KLIPPARE I när du slår på strömmen igen. Annars riskerar du att laddstationen ger fel ström ut eftersom den då balanseras in med en klippare i systemet och du kan då få problem ända fram till att du bryter strömmen till laddstationen igen och gör rätt.
Det där låter ju inte bra, men är det verkligen så?
Det betyder att om man får ett strömavbrott (utan att man märkt det) så fungerar inte laddaren korrekt efter det?
Bosch med alla sina andra smarta batteriladdare/verktyg borde väl klara en sån skitsak kan man tycka.
 
mortimer skrev:
Den verkar tycka om att köra i samma spår längs huväggen ofta :=)
Haha, ja, förutom alla andra gånger den för slingan så körde den ju där hela dagen igår...
 
Granfot skrev:
Haha, ja, förutom alla andra gånger den för slingan så körde den ju där hela dagen igår...
Vilken utgåva av klippare har du samt build ?
 
mortimer skrev:
Vilken utgåva av klippare har du samt build ?
Såg att du hade 5.8 i tidigare inlägg och även troligen senaste build.
 
Lyckan varar kort, igår fick jag ta till lite av samma beteende som min klippare,
-Jag följde slingan, stod still och tänkte, följde slingan osv.
Stationen blinkade så jag var tvugen att följa slinga och hittade tillslut att klipparen klippt av kabeln, så nu kantklipper min också :D

Tråga på allt fick jag en mardröm inatt där jag fick för mig jag hade dragit kabel inne i huset, och upp i sängen. Det var dock tjejens fot som rörde sig under täcket och ingen indego ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Bockstensmannen skrev:
Lyckan varar kort, igår fick jag ta till lite av samma beteende som min klippare,
-Jag följde slingan, stod still och tänkte, följde slingan osv.
Stationen blinkade så jag var tvugen att följa slinga och hittade tillslut att klipparen klippt av kabeln, så nu kantklipper min också :D

Tråga på allt fick jag en mardröm inatt där jag fick för mig jag hade dragit kabel inne i huset, och upp i sängen. Det var dock tjejens fot som rörde sig under täcket och ingen indego ;)
Ska gräva ner min i helgen är tanken, så utesluter jag förhoppnignsvis att klipparen klipper av tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.