Hej, dags att skruva upp stommen på den pålade bryggan. Frågan är nu om jag ska välja varmgalvad gängsrtång eller syrafast? Är ju nästan dubbelt så dyrt med rostfritt och frågan är om det är värt det. Nån som har erfarenhet? Bryggan ligger i Blekinge skärgård.

tack på förhand /Anton
 
Varmgalv i grova dimensioner hade jag valt. Vagnsbult eller gängstav. Ev skydda ändar med bitumenmassa.
Jag upplever de som att rostfritt har en tendes att rosa/ärga ändå, om man inte köper nästintill orimligt dyra kvalitér.
 
  • Gilla
Anton75
  • Laddar…
Tack för svar! Hur grova skulle du använt? Och vad tror du om risken för att den varmgalvade rostar sönder efter ett antal år? eller ska dagens klara det. Funderar på köra varmgalvad (HGS 8.8) M 20.
 
Med varmgalvad M20 kommer det vara dina barn som river bryggan med tigersåg om en 40år ;)
 
Vi gick upp ett par dimensioner och körde elförzinkat + lite färg på muttrarna. Ser fortfarande fint ut flera år senare. Syrafast är överkurs.
 
Syrafast tycker jag du ska strunta i. Finns risk att bryggan rostar sönder.
 
ullberg
MathiasS skrev:
Vi gick upp ett par dimensioner och körde elförzinkat + lite färg på muttrarna. Ser fortfarande fint ut flera år senare. Syrafast är överkurs.
bara elförzinkat? inte varmförzinkat? och det håller bra i fuktig miljö? Det hade jag nog inte trott, men jag har ju ingen anledning att tvivla på dig. Hur är det, minns jag det rätt att det är en insjö snarare än hav du bor vid?

Till TS stämmer jag in i övriga talare, förzinkat (även om jag tycker man ska gå på varmförzinkat) går ofta väldigt bra. på landet i Roslagen har vi en brygga där nästan alla detaljer är i varmförzinkat, drygt 10 år senare och det är mycket lite rost.

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
TorparAnkan
  • Laddar…
Tack för svaren, varmgalvat blir det!
 
ullberg
Låter bra, tror du blir nöjd. Dock tror jag det du vill ha är varmförzinkat (VFZ / FZV) snarare än galvat.

Åtmistone i mitt huvud är det skillnad på dessa, VFZ är ett dopp i zink, galvat är elektrolys med zink enligt mig, men jag lär ju få bassning om jag har fel ;)

Och folk blandar dessa ganska friskt, säger man _varm_galvat (som jag egentligen inte tror är möjligt) menar man nog varmförzinkat så risken för att detta blandas ihop är nog liten, men besserwissrar som jag gör gärna ett extra inlägg ;)

/U
 
ullberg skrev:
bara elförsinkat? inte varmförsinkat? och det håller bra i fuktig miljö? Det hade jag nog inte trott, men jag har ju ingen anledning att tvivla på dig. Hur är det, minns jag det rätt att det är en insjö snarare än hav du bor vid?

Till TS stämmer jag in i övriga talare, försinkat (även om jag tycker man ska gå på varmförsinkat) går ofta väldigt bra. på landet i Roslagen har vi en brygga där nästan alla detaljer är i varmförsinkat, drygt 10 år senare och det är mycket lite rost.

/U
Ja, blanka prylar, inte galvat.

http://www.mugglo.net/byggteknik/brygga/

Östersjövatten.
 
ullberg
Ja, 5157 ser onekligen väldigt elförzinkat ut, funkar det bra så lär min brygga hålla tills landhöjningen gjort den obrukbar ;)

Ser i din quote av min text att jag måste fått hjärnblödning, jag nästan kräks när jag ser min egen stavning på förzinkat, och inte en gång heller, ber om ursäkt för det...
 
Just det. Särp dig.
















:)
 
  • Gilla
Anton75 och 1 till
  • Laddar…
Mig hade det då aldrig fallit in att använda något annat än syrafast.

Korspostning ej ok vill jag minnas!
 
MathiasS skrev:
Ja, blanka prylar, inte galvat.

[länk]

Östersjövatten.
Stort tack för bilderna, där fick jag en lektion i byggkonst på köpet!
 
thomasx skrev:
Mig hade det då aldrig fallit in att använda något annat än syrafast.

Korspostning ej ok vill jag minnas!
Inte mig heller. Men priset för syrafast i dessa mängder står inte i proportion med nyttan med det och bevisligen gick det ju bra ändå. Dessutom är det ju väldigt enkelt att byta ett förband OM det skulle rosta av efter 15 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.