hc77 skrev:
Tack för snabbt svar.

Dum fråga men vad är då vitsen med kantklippningen? Då bör den ju ta kantgräset vid den vanliga klippningen?

När min Indego klipper så gör den det på skrå (snett över) då är det inte alltid möjligt att få klippt den förtretliga sista 5 cm -erna. När man kantklipper så följer den tråden och klipper så nära man vågat lägga tråden mot t.e.x. en vägg, eller en häck. Man får pröva sig fram hur nära man vågar lägga tråden för att maskinen inte skall skrapa i källarväggen. Vet inte hur många gånger jag flyttat tråden, är alldeles stel i hela kroppen. Verkar som den klipper som jag önskar nu. men 35 cm från tråden till det fasta hindret är alldeles för mycket, är nog nere på 27-28 cm kanske mindre, man får följa efter klipparen och se hur nära den går hindret. Många som har en hobby "går ut med hunden" jag "går ut med klipparen"
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Vilken är den senaste build på klipparen som finns ute ?

Efter mycket om o men så verkar det som jag får tillbaka min klippare imorgon efter strul och dåliga rutiner hos Bosch. Har svurit ramsor innan men fick ikväll samtal från Hornbach (ett mycket trevligt serviceinriktat samtal) om att jag kunde komma imorgon o hämta klippare.
Så jag ansluter troligen mig till skaran som tillsist är nöjd med servicen från Hornbach.
 
Någon som kan svara på hur lång tid en kartering kan ta? Förstår att det beror på tomtens storlek men mina 800 kvm borde väl fixas på en tim eller två?
Vad händer om batteriet sinar, går den och laddar då?
Hur kan det komma sej att roboten fastnar mot ett fast hinder ( en altan ) som har avgränsningsslingan 35 cm från sej? Samma sak med fasta hinder som ö-ats in?
Nu börjar jag tröttna...
 
Redigerat:
Ang namn på klipparen.. grannen såg mig när jag lastade in den stora boschlådan i bilen när jag skulle skicka tillbaka den.. Hon kom undrandes till mig om jag inte var nöjd med skalman.. -skalman? Sa jag.. - Jo si ja å gubben tyckte det passade dels p.g.a färgen, men mest på dess inbyggda mat och sovklocka.. Den stannar ju och sover så ofta mitt i sina arbetspass. Precis som skalman.

Jag hade svårt att inte dra på smilbanden..:)
 
  • Gilla
Granfot och 1 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Vilken är den senaste build på klipparen som finns ute ?
Senaste jag läst om hittills är build 5167 (5.8)
 
osboda skrev:
Någon som kan svara på hur lång tid en kartering kan ta?

Hade det varit en 5.7 04435 så hade jag kunnat svara "ett varv runt kanttråden" då det är så den karterar, men hur senare versioner egentligen gör har jag fortfarande inte förstått av era beskrivningar... ;)
 
M J skrev:
Senaste jag läst om hittills är build 5167 (5.8)
Vart i menyn hittar jag buildversion på maskinen ?
 
osboda skrev:
Någon som kan svara på hur lång tid en kartering kan ta? Förstår att det beror på tomtens storlek men mina 800 kvm borde väl fixas på en tim eller två?
Vad händer om batteriet sinar, går den och laddar då?
Hur kan det komma sej att roboten fastnar mot ett fast hinder ( en altan ) som har avgränsningsslingan 35 cm från sej? Samma sak med fasta hinder som ö-ats in?
Nu börjar jag tröttna...
Karteringen går på första varvet runt kabelslingan, sedan börjar den klippa.
Första veckan (!?) så stannar den ofta och länge och funderar innan den går vidare eller uppsöker slingan och följer den för orientering. Om du tycker att den aldrig blir klar så radera kartorna och kör en ny kartrunda.
mortimer skrev:
Vart i menyn hittar jag buildversion på maskinen ?
"System - Info".
 
osboda skrev:
Någon som kan svara på hur lång tid en kartering kan ta?..
Det första den ska göra är att ta sig runt slingan och det bör ju inte ta så lång tid. Sedan ska den lägga in en massa annan information i kartan och beroende på hur komplext området är verkar det kunna ta rysligt många dagar - från ett par till över tio i alla fall. Klipparen ska inte fastna, men väl stanna och fundera för att sedan fortsätta. Den ska aldrig passera tråden med mer än max halva klipparen vad jag har sett innan den backar tillbaka.
 
Waxinator skrev:
Första veckan (!?) så stannar den ofta och länge och funderar innan den går vidare eller uppsöker slingan och följer den för orientering.
Man kan ju undra vad den pysslar med när den står still och funderar.
Mattematiken är knappast så komplicerad så att den står och räknar i långa stunder så det måste vara något annat den gör. Eftersom den har GPS så skulle man nästan kunna tro att den stod och medelvärdesbildade sin position, men eftersom det är fastslaget att GPS'n inte används samt att det är högeligen förbjudet att därom spekulera så är den väl bara trött i batteriet.
 
  • Gilla
dennisson och 1 till
  • Laddar…
Jag fick göra om karteringen på min idag, såg ett ljust spår ner till friggeboden när jag kom hem från jobbet och följde efter klipparen ebb stund. Troligtvis har den loopat samma slinga större delen av dagen, och när jag hindrade den från att köra samma spår så yrade den runt lite en stund men återgick sen till samma spår om och om igen... Ska kolla vad jag har för build sen, borde vara nyaste eftersom dom uppgraderat den vid service.
 
Jag skulle starkt gissa på att varje gång den stannar till så ofta i början så bygger den upp den stora tomtkartan med de små bitarna som den avverkar varje gång; uppdaterar koordinaterna. I kombination med att det temporära minnet(som den lagrar varje delstycke i) är litet mot den stora totala tomtkartan och att processorn är av enklare slag. Ska man dra parallell med PCn så är det kanske bara en enkelkärnig processor och underdimensionerat i minnesmängden.
Med tiden när den byggt upp den stora totala tomtkartan så jobbar klipparen direkt mot denna och inte mot det lilla styckeminnet.

Det är iaf min egenhändiga spekulation. Har alltså inget att göra med GPS eller batteri

Kom någon fram till vad som händer om man bryter strömen till eluttaget under 5min (förutsatt att klipparen står i basstationen och inget klippschema är aktivt just då) ?

Om man varit för snål i avståndet när roboten ska följa tråden första gången och roboten kör in i något fast hinder(husvägg eller dyl), måste man börja om från början då igen och rycka ström till basstation och även i roboten ? (och självklart justera kabeln där den körde emot)
 
osboda skrev:
Någon som kan svara på hur lång tid en kartering kan ta? Förstår att det beror på tomtens storlek men mina 800 kvm borde väl fixas på en tim eller två?
Vad händer om batteriet sinar, går den och laddar då?
Hur kan det komma sej att roboten fastnar mot ett fast hinder ( en altan ) som har avgränsningsslingan 35 cm från sej? Samma sak med fasta hinder som ö-ats in?
Nu börjar jag tröttna...

Räkna med att karteringen på din yta tar ca 25 minuter. Att den hakar upp sig var mystiskt, det har jag ingen lösning på.
 
Räkna med att din kartering tar ca 25 min. Att den hakar upp sig verkar konstigt, det har jag ingen lösning på.
 
mortimer skrev:
... Kom någon fram till vad som händer om man bryter strömen till eluttaget under 5min (förutsatt att klipparen står i basstationen och inget klippschema är aktivt just då) ... Om man varit för snål i avståndet när roboten ska följa tråden första gången och roboten kör in i något fast hinder(husvägg eller dyl), måste man börja om från början då igen och rycka ström till basstation och även i roboten ?...
Inget händer i det läget bara för att basstationen tillfälligt blir strömlöst. Det är enbart då klipparen är ute och vandrar som det kan bli problem med orienteringen...

Under karteringen kommer klipparen att fråga om det är ett hinder eller baksidan av basstationen. Det är dock lämpligt att du justerar slingan, placerar klipparen på plattan och startar om genom att enbart välja att rensa kartorna varefter du åter igen får alternativet Kartera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.