Har en stor ek på tomten som jag skulle vilja ta ner, frågan är om den går att sälja?, i så fall hur går man till väga?
 
Beror på vad du räknar med stor ek.
Men är det fint virke kan det ge riktigt bra betalt.
Bekymret med tomtträd är risken för spik i virket.
Sen kan det vara som så att ek kan vara fridlyst, en del är satta som stora naturvärden och skall därför skyddas...
Hur du går till väga...
Kan du fälla själv? I så fall kan du kontakta golvtillverkarna, kährs tror jag köper.
Annars får du kontakta någon som fäller, så kanske dom har kontakter som köper...
 
När jag skulle fälla en träd var det inget sågverk som villa ha med det att göra. Har det stått på tomt i område där det funnits hus är risken för spik överhängande, alltså risk att det pajar sågen. Jag fick nöja mig med en som forslade bort virket gratis.
 
M
Borde det inte gå att använda en metalldetektor för att hitta gammal spik i trädet?
 
Micke64 skrev:
Borde det inte gå att använda en metalldetektor för att hitta gammal spik i trädet?
Jo, det gör dom också på vissa sågverk. Sedan är en spik ofta inga problem, klingorna tål mycket och i värsta fall går de att slipa. Men de ekar som växer i trädgårdar är ofta inte av timmerkvalitet, man vill hellre ha träd med en hög och rak stam utan grenar. Den klassiska sparbankseken är inte optimal för virke.
 
M
En stor ek går kanske att sälja och flytta till någon annans tomt? Såg det på "Megamovers" på Discovery :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.