Nu har jag frågat 5 lokala större bygghandlare och sökt igenom forumet på information om var man köper rostfri rakbandad t-dyckert i 16 gauge. Jag ska sätta upp ett antal m[SUP]2[/SUP] pärlspont i ett uterum och då temeperatur och fukt kommer att variera anser jag att rostfritt behövs för att inte riskera rostblemmor. Men jag hittar ingenstans att köpa i Sverige? Ska jag måsta beställa det från USA?

Harald Nyborg har några trådar här hänvisat till men jag hittar bara 18ga där.
 
Essve har väl sådana bör ju gå att beställa på Beijer annars har jag beställt Hitachis spik på Toolab och dom har också rostfritt.
 
Det är nog något tillfälligt på Essve, den funkade tidigare idag. En varning dock för Essves priser beställ inget utan att du fått pris på det. Vad gäller Toolab så har dom inte allt upplagt utan maila Daniel så kan han säkert hjälpa dig. Gunnebos spik har jag sett på Optimera.
 
Motek där köpte jag mina. Jag har en halv låda över som jag kan tänka mig att sälja.
 
Lite konstigt att dom svarade dig så på Toolab, jag har köpt där och så här ser det ju ut på hemsidan
Men det var ju bra att det löste sig till slut:)
 
Jag vill ha det till 18ga = 1,2mm 16ga = 1,6mm 15ga = 1,8mm
 
Får erkänna att jag inte är någon expert utan har bara viss kunskap från "googlande", men de konverteringstabeller jag sett anger enligt mitt ovan nämnda svar, t.ex så även wikipedia: http://wiki.bme.com/index.php?title=Gauge

Gauge är ett helt ologiskt mätsystem, t.ex så är 14ga = 1/16 tum!!!

Så jag fortsätter nog påstå att 16ga = 1,3 mm, till motsatsen är bevisad ;)
 
Nu är motsatsen bevisad (tack mattiasp), men jag är ännu mer förvirrad om gauge eftersom det dessutom verkar betyda olika saker? Någon som vet bakgrunden till detta minst sagt otydliga system?
 
Jag tror mig för länge sedan ha hört att varje "gauge" skulle motsvara antalet gånger som den ursprungliga metallstaven dragits. 16 gauge skulle alltså motsvara 16 dragningar. En fråga som då uppkommer är förstås hur man vet hur tjock den ursprungliga metallstaven var och vad en dragning innebär. Teorin stöds ivarjefall av denna artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_gauge

Med tiden har man väl på olika sätt försökt hitta någon standard för detta och försökt anpassa "gauge" till någon sorts vettig referens.
 
Lyfter tråden lite, behöver Ga18 rostfria dyckert och det enda jag hittar är 5000/7000st för över 1000kr vilket är lite för mycket pengar. Tips på andra inköpsställen mottages tacksamt!
 
Jag har för mig att Harald Nyborg har rostfria.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.