Sandström skrev:
Hej Shaexan
Det är möjligt att just ditt husförslag blir dyrare med Lindenvillan men jag tycker det verkar lite riskabelt att begära in "light offerter". Vad som ingår i dessa preliminära offerter kan vara väldigt olika mellan olika företag och det som visar sig billigast vid en första anblick behöver inte nödvändigtvis vara det i slutändan. Hade jag varit som du så hade jag begärt in fullständig offert, så du vet vad det är du jämför.
Lycka till!
Ok, visst jag håller med. Jag var iofs rätt noggrann med vad jag ville att de skulle ta med i offerten och alla gjorde det mer eller mindre så jag tror beslutsunderlaget var rätt ok ändå. Jag hade också en hyffsat noggrann ritning.
Detta var dock bara en första gallring där vi snackade med en 6-7 stycken olika leverantörer. Vi har en "short-list" nu med (just nu) två leverantörer. Dessa ska vi gå vidare med och verkligen speca allt i detalj mha av deras arkitketer osv (de brukar inkludera ett par timmar med en sådan) så där kommer vi verkligen få en sann prisbild innan vi tar slutgiltigt beslut.
 
Låter som du har koll :)
 
haha nä inte direkt, men man försöker. Oavsett ska det bli intressant att se hur ditt projekt fortlöper. Jag är inte den som är den, Lindenvillan hamnar kanske på shortlist igen :D (jag gillar vad de erbjuder men 300k diff skojar man inte bort).
 
Får man vara så fräck och fråga Sandström hur stort du bygger och vilket pris du fått av Lindenvillan?
 
Vi gav 2,7 för 1,5 plan på 163kvm. Men då ingår lite bättre trappa än std furu samt braskamin av hyfsad standard samt lite annat småplock. Men inga extravagenta tillval. Bygget är på totalentreprenad vilket också ökade kostnaden med 50 000:-.
 
Det låter som ett bra pris ni fått.
Får man fråga lite mer om standarden Ni valt?
Typ av golv, kök, takbeläggning, uppvärmning och typ av ventilation?
 
Lindenvillan tar kök från Marbodal där prisgrupp 5 är std. Vi valde istället prisgrupp 3 och fick således lite avdrag för det. Vitvaror är från Miele och rostfritt som std. Vi valde till integrerad diskmaskin samt torktumlare med värmepump. Golvet är mattlackad ekparkett 14mm från Forbo. Uppvärming är Nibe 750. Tak är betongpannor från Benders. Har för mig att det heter Palema och att den är ytbehandlad (lite osäker där). Förutom att std trappan var furu så tycker jag att standarden håller riktigt bra klas, så tillvalen har vi inte behövt lägga mycket pengar på. Men det är klart att vill man så går det :)
 
Så nu börjar det närma sig inflytt. I början av juli har vi slutbesiktning. Det mesta har gått bra men ett par saker är vi inte så nöjda med.
1. Ett fönster som skulle ha mittpost sattes dit och det saknades mittpost. Från början hade vi tänkt ha 2 fönster på denna plats av huset men fick tipset av Linden att ha ett fönster med mittpost då det blev billigare och eftersom vi ändå inte hade behov av att öppna det. På fasadritningen ser det ut som att det är med mittpost (alternativt spröjs) men på planritningen är det bara inritat ett fönster. Ett svårt bevisläge för oss och Linden erkänner ingen skuld så bara att bita i det sura äpplet och inse att vi borde kollat ritningarna bättre.

2. På ovanvåningen är där en takkupa i vilken badkar och toalett ska stå. Jämfört med planritningen är den 10cm för smal vilket gör att vi troligtvis inte får plats med det badkar vi hade tänkt. Ska ut och kolla närmre på konsekvenserna av detta inom kort. I värsta fall får vi välja ett hörnbadkar och det medför i så fall att vi antagligen behöver en extra varmvattenberedare. Men då detta är ett kontraktsbrott från Lindens sida så får man iaf förvänta sig kompensation för eventuella merkostnader (eventuellt en varmvattenberedare). Återkommer med hur detta löser sig.
 
Sandström vore kul att se lite foto på bygget
 
Absolut. Har inga helt nytagna men du får hålla tillgodo :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt hus....blir säkert kul att flytta in där
 
Vi har byggt ett hus från Lindenvillan under 2012 och känner oss helt nöjda med både hus och bemötande:) från företaget. Bygget startade mars 2012 och inflyttning 1 Nov 2012.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.