ullberg
Jag står inför att göra de sista bitarna på det avlopp som vi anlagt för vårt filter. Ett enkelt avlopp gjort av ett par dagvattenkassetter då det bara är backspolningen från filtret som kommer gå i det.

Nu undrar jag om och hur mycket jag behöver isolera främst avloppsrör men även själva kasetterna. Det finns många trådar i ämnet och lite olika bud hur noggrann man behöver vara, men alla jag läst handlar om någon form av hushållsavlopp, där jag tänker mig att man tillför mer värme genom utgående vatten. I mitt fall är det ju det kallaste vatten jag kan presetera, i princip direkt från pumpen, vilket jag gissar är dåligt ur detta perspektiv.

Rören går som grundast kanske 15-20 cm under mark, men för det mest djupare, och ganska bra fall. Det är inte mer än max gångtrafik på ytan så i princip kan jag lägga cellplast ända upp i dagen, åtminstone där det är så grunt (säg att man har ett par centimeter jord, eller om man lägger plattor där).

Vad är rekomendationen? räcker 15 cm i ganska stor bredd (dryga metern siktar jag väl på) eller behövs mer? Jag har lagt ner en värmekabel också, men jag vill helst slippa köra den...

/U
 
Varje gång du backspolar - Hur mycket vatten går det åt, och hur lång tid tar det?
Hur grovt rör har du?
Hur ofta kommer det att backspolas?

Vi har hästar som går ute året om, vilket betyder att de ska ha tillgång till vatten ute även på vintern. Vi tar vatten ur den gamla grävda brunnen, via dränkpump. Det pumpas upp i en vanlig trädgårdsslang, diam 20 mm, fram till vattenbaljorna. Normalt har vi två st 90 liters baljor som fylls samtidigt. Slangen har jag dragit upp på stallväggen så att den har en högsta punkt mitt på, och sedan mkt svag lutning nedåt, dels till brunnen/pumpen och dels till vattenbaljorna. Det gör att inget vatten blir stående i slangen, och därmed inget vatten som kan frysa. Iom att vi tankar ca 180 liter per gång, och det tar kanske 5 min, så tinar det mkt tunna lager med is som ev finns i slangen av det 4-gradiga vattnet i brunnen, (utgår jag ifrån). Vi har haft det i många år, och det har fungerat även genom mer än månadslånga permafrostperioder, (vilket vi tyvärr faktiskt har varje vinter även här i Skåne). Det har frusit ett par gånger, men då pga småskvättande, vilket förmodligen gjort att tunna islager byggts på varandra allteftersom tills det har täppt igen helt.

Du har ju värmekabel, det är nog inte dumt. Beroende på, (frågor enl ovan), så är det ju bra om det nu ev skulle frysa. Nergrävda rör kommer man ju inte åt för manuell tining via handpåläggning (typ).
Kan du inte koppla in värmekabeln med timer/kopplingsur och köra någon timme 1 ggn/vecka el 1 ggn/mån under vinterhalvåret? Det lär ju inte kosta många kronor i el.

Inget svar på din direkta fråga dock. Det överlåter jag på någon annan som bättre kan svara på just det.
Jag bara reflekterar lite allmänt om hur kritiskt det kan vara med isolering och frysrisk. Kistorna behöver förmodligen lite isolering dock.
 
ullberg
Oldboy skrev:
Varje gång du backspolar - Hur mycket vatten går det åt, och hur lång tid tar det?
Hur grovt rör har du?
Hur ofta kommer det att backspolas?
17 liter över 10 min, det är idag draget med 75-rör, men jag funderar på om jag ska byta upp mig till 110 utomhus (inne är det ingjutet så där blir det ingen ändring)
hur ofta det backspolar vet jag inte exakt, det ska vara 400 förbrukade liter mellan varje spolning, om vi är normalkonsumenter borde det motsvara typ en gång per dag, men jag vet inte om vi är snåla eller slösaktiga...

Eftersom det är liten volym & flöde gissar jag att just "bygga-på" effekten är en risk. Omvänt är det ju i alla fall delvis uppblandat med salt, vilket skulle kunna lösa ev. is, men jag vet inte om det kanske först är saltvatten, och sen lite rent vatten som går igenom, och då kan ju det sista frysa.

Egentligen är inte förbrukningen problemet med elkabeln, även om den är trevlig att slippa, den är dessutom självreglerande om jag minns rätt. Utan det handlar snarare om att vara beroende av ett "aktivt" system som kan fallera, att passivt isolera känns mer "fire and forget" vilket jag gillar.

Oldboy skrev:
Inget svar på din direkta fråga dock. Det överlåter jag på någon annan som bättre kan svara på just det.
Jag bara reflekterar lite allmänt om hur kritiskt det kan vara med isolering och frysrisk. Kistorna behöver förmodligen lite isolering dock.
All input är välkommen, så tack.
 
Vad har du för sorts mark?
10cm isolering, 60cm ut på varje sida har jag sett som rekommendation i många fall.
 
Räcker tom med 7 cm här i Umeå, men som skrivet 60 cm åt var håll men inget under.

Protte
 
ullberg
Låter bra, stort tack för infon.

Jag är ju ett par breddgrader söder om Umeå, gillar dock hängslen och livrem när det gäller saker som är så här jobbiga att göra om, så det blir nog 15cm, 120cm brett. Skulle det mot förmodan gå åt skogen kopplar jag in värmekabeln (även om jag inte har allt för stora förhoppningar att en sån, extern, värmekabel klarar att smälta en propp när det väl gått för långt...)
 
Min rörkonsult sa att det räcker med 50 mm, men det måste vara 120 cm brett.
Jag fläskade på med ytterligare 20 mm men vill du ha 3 ggr så mycket och dessutom 65 mil söderut så är det ju bara din plånbok som blir slankare.

Protte
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Eftersom du betalade rörkonsulten och så frikostigt delade med dig av kunskapen kan jag kosta på mig lite cellplast på den korta sträcka det handlar om, och det blir nog ändå pengar över till en tacköl eller två om du (eller andra som bidragit / är intresserade) kommer förbi någon gång. ;)

Tack och välkommen!

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.