Hej

Jag skrev nyss ett långt långt inlägg. När jag postade det hade jag loggats ut. Suck....
Men jag börjar om. :)

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med råd, framförallt råd. Tänker jag rätt?
En hyfsad prisuppgift, mellan tummen & pekfingret vore toppen även om jag vet att det beror på många faktorer.
Jag kan inte sådant här mkt alls.

Jag & min familj har ett bra tag letat efter ett nytt hus. Sälja det vi har.
Vi har hela tiden kollat efter ett helt nyrenoverat där allt är tipptopp. Just för att vi renoverat så många år nu & är trötta på det. Så har tankarna gått tidigare, men nu börjar vi tänka om. Jag ska berätta:

Husen vi sett på & hängt med under budgivning har vart oerhört tryck på. Massa intresserade & priset har gått iväg rejält högt. Enl mäklare (flera) är det väldigt angenämt att som säljare ha ett jätterenoverat hem att sälja. Många vill ha det helt klart när de flyttar in, & betalar gärna extra för det.
Känslan jag fått är också sådan.
Husen vi varit intresserade av har slutat på ca 4,5-5 milj.
När jag tittar på hus jag tycker har samma potential så ligger de på 2,5-3 milj.
De mäklare jag pratat med säger att en renovering likt den jag tänkt mig ligger på ca 1-1,5 milj.
Isf tjänar vi rejält på att köpa ett hus där det inte är klart.
Men jag är osäker.
Behöver råd.

Huset vi vill ha:
Vi letar ett sekelskiftshus, el åren därefter just. Där det är renoverat i gammal stil men med moderna inslag.Ej källare samt 2 vån.
Storlek 150m2-200m2.
Bra planlösning samt ngt burspråk.

Det vi tänkt göra som oftast inte finns på de hus vi sett där det inte renoverats, men som de nyrenoverade har haft & oftast gjort på enaste tiden:
Alla ytskikt ska såklart vara fräscha. Nya golv överallt. Ev ändra lite på planlösningen men helst inte så mkt.
Alla rum nya.
Bygga till en trevlig tambur & gärna också ett burspråk. Kanske till & med en utbyggnad ovanpå burspråket.
Det ska vara bra isolering samt bra fönster överallt.
Ny altan.
Tak ska vara nytt om det behövs.
Värmeanläggning i form av luft/luft, kanske även luft/vatten om det finns vattenburen värme.

Vad jag kan göra själv:
Riva allt.
Måla det som ska målas.
Byta golv.
Lite småpill i övrigt kanske.
Jag säljer själv vitvaror, elmaterial, värmepumpar, varmvattenberedare så där är inköpspriser.
Lite eljobb kan jag få hjälp med.
Jag har renoverat kök själv tidigare men lejer bort det nu tror jag.
Likaså resterande delar.

Vår tanke nu:
Att flytta in efter att ha fått trygghet från er samt byggare vi tar med dit så vi får en uppfattning av pris för vår dröm.
Vi sätter upp vid lämplig tidpunkt en friggebod om det inte finns ngt lämpligt intill redan, där vi kan vistas då det behövs. Lämplig tid för start är våren då.

Jag kan nämna att jag har ett par vänner som gjort liknande projekt & hamnat runt ca 1 miljon allt som allt. Jag har tänkt kanske att vi siktar på ngt mer jobb. Dock har jag tänkt göra lite själv samt bra förutsättningar till viss del.
Men vill veta om jag tänker rätt el om jag är helt fel ute i min tankegång?

Vill ni kan jag länka till ett objekt just nu som ligger på Hemnet?

Vore hemskt tacksam för hjälp. Återkom om ni undrar ngt mer.
 
Har kolat på exakt samma som du typ av hus, ganska säker på att man kan total renovera för ca 800 000 om man gör allt arbete som inte kräver behörighet själv.

Har du redan köpt ett hus?
 
Låter bra även om jag ändå tänkt att leja bort ganska mkt. Måla, byta golv är väl det jag framförallt tänkt göra själv.
Som jag skrev har jag inköpspriser på vitvaror, elmaterial, uppvärmningssystem samt även färg. Är väl dock arbetet man betalar mest för kan jag tänka mig. (?)

Jag bor i hus nu men det ska säljas & så letar vi nu då.

Ytterligare ngn som har tankar kring detta & kan hjälpa mig att känna mig tryggare med min tanke.
 
Det beror på, om man inte väljer dom allra lyxigaste materialen så är det nog arbetskostnaden som går på mest;) Men jag tror på att fixa en bra ritning på hela huset till och börja med( den måste innehålla alla eluttag, wc stolar, radiatorer ) för då kan man fixa vatten, värme, el, avlopp först( dra fram rören alltså) och sedan är det bara att ta ett rum i taget, på det viset så kan man nog göra de mesta själv, och få ned arbetskostnaden!:)
 
Tackar

Jag tycker att det låter lovande.
Men vad tror du när ni ser summorna jag nämner? Är det en bra väg att gå istället för att köpa när allr är klart? Rent generellt.
Om ni jämför ett klart hus med en viss nivå standard med ett hus vi totalrenoverar i samma standard.....om ni fattar vad jag menar?

Sedan ska jag undestryka att tanken är att leja bort i princip det mesta. Jag bidrar med lite jobb men mestadels ska det lejas bort.
 
Räkna med 15000-20000kr/m2 om man lejer.....
 
Enk Projektet skrev:
Räkna med 15000-20000kr/m2 om man lejer.....
Hur tänker du där?
Är det utbyggnaden?

Vad krävs från min sida att göra själv för att kunna hålla ned projektet till 1 milj ?
 
Tycker att 15-20 000 låter dyrt.. Dom kostar ju bara 500, får det verkligen åt 40 timma till en kvadratmeter?:s
 
Låter som m2 pris för mtrl och jobb om du anlitar en firma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.