Hej!

Jag ska inreda vinden och har valt att behålla den isolering som låg där, dvs en blandning av torv, sågspån och kutterspån.
Eftersom det nu blir ett mellanbjälklag behövs ingen värmeisolering, däremot vill vi såklart få så bra ljudisolering som möjlig.
Så, då är frågan om jag ska packa isoleringen (stampa ihop den helt enkelt) så mkt som möjligt eller låta den vara så "fluffig" som möjlig..?
Jag tror själv att det blir bättre att packa den, men vad säger ni andra?
När jag packar den så blir det ett avstånd upp till golvreglarna på ca 5 cm, men det kanske inte gör något, eller kommer det i sig försämra ljudisoleringen?
På reglarna kommer vi lägga golvspånskivor och sen ett flytande övergolv.
 
Packa och fyll upp med mer såg-/kutterspån.
Ju tyngre och kompaktare desto bättre ljudisolering.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja då är det som jag trodde. Jag har packat ihop det så mkt det går genom att stampa ihop det. Men det blir då, som jag skrev, ett tomrum på ca 5 cm upp till överkant på golvregeln. Och jag har inte mer spån att fylla på med... Det är dock ca 20 cm packad torv/spån som ligger där nu, men frågan är om detta "tomrum" innebär något negativt ur ljudhänseende.
 
Hej! Jag håller på med ett nybygge och har som dig lagt sågspån i mellanbjälklaget, det du ska tänka påär att inte ha det mot yttervöggarna för då när spånet sjunker ihop får du ett område där det blir oisolerat och kall luft kan svepa under golvet fritt, så jag la träfiberisolering 30 in från ytterväggarna runt om å sen spån, är det ett äldre hus och du inte har sågspån ända upp är det även risk att du får värsta motorvägen för råttor/möss, så skulle råda dig till att åka till ett sågverk å tigga lite spån och fylla ända upp!
 
Hade du bott nära mig så hade jag kunnat skänka en bal med sågspån. Blev över när vi byggde.
 
Firebolt, tack för tipset. Ja det är ett äldre hus, som vi har bytt takstolar på med förhöjt väggliv och brantare lutning för att få möjlighet att inreda vinden. Det har alltid legat torv+spån i bjälklaget men, peppar peppar, inga spår efter råttor el dylikt trots att det varit en klassisk kallvind.
Iom att vi bytt takstolar så har vi isolerat ytterväggarna, men då med vanlig glasull och den går hela vägen ner i bjälklaget på långsidorna, dvs ner mot innertaket på våningen under. På gavlarna är det dock torv/spån mot ytterväggen, så där är det alltså läge att fylla upp hela vägen. Det kan jag nog göra genom en liten "omfördelning" av det jag har. Förutom för vid ytterväggarna så behövs ju ingen isolering ur värmeisoleringssynvinkel.
Men som sagt, det kommer bli ett litet tomrum mellan golvspånet och den numera hoppackade torv/spånet...
 
Det är en fördel om du kan fylla hela utrymmet ända upp, dels map ev möss, men också på om det skulle finnas el senare uppstå en glipa så kan inte uteluft dra rätt igenom hela bjälklaget.
Hur väl man än packar såg-/kutterspån så kommer det med tiden att sätta sig lite, så en flexibel isolering på toppen, som kan ta upp sättningen, är inte fel.
Alt: se till att det är hermetiskt tätt mellan bjälklaget och ytterväggen, och helst också mussäkert - dvs massivt material.
Vågar inte säga hur det är med sågspån, men kutterspån kan man köpa i balar. Det gör vi då vi använder det som strö i hästboxarna.
Annars borde det gå att få tag på typ lös cellulosa, (pappers- el träfiberbaserad), som man lösullsisolerar väggar och bjälklag med.
 
Vårt hus har fasad av tegel och innanför det stående spontande 3-tums plank (de byggde rejält på 30-talet), så att det ska blåsa in är jag inte så orolig för, inte heller för möss då jag inte sett ett enda spår av nån.
Men, återigen :) gör glipan/tomrummet att ljudisoleringen blir (märkbart) sämre?
 
Varför inte fylla upp tomrummet med 5 cm markskivor?
"På reglarna kommer vi lägga golvspånskivor och sen ett flytande övergolv." Hur hade du tänkt göra golvet flytande?
 
Ja det kanske är så att jag ska ta mig tiden att fylla upp, det torde ju inte bli sämre i alla fall :)
Det bästa vore kanske att hitta en skiva som är cellulosabaserad så man får samma typ av material. Men å andra sidan kanske markskivor, som ju är kompakta är bättre för ljuddämpning.. Får kolla runt lite vad som finns på byggvaruhusen i närheten.
Tack för alla svar.
 
Släpp tanken på ljudisoleringen, den du har nu är sjuukt mkt bättre i ditt hus ändå än de flesta andra som bara har vanlig isolering, om du fyller upp så ska du göra det för att slippa kunna få kalldrag och motorväg för möss, men visst, 5cm till med spån gör ju såklart mer ljudisolering (även om det inte kommer vara märkbart)
 
Till FG, tanken är att lägga ett vanligt 15mm parkettgolv ovanpå golvspånet. Detta golv läggs flytande med en underlagsfoam/stegljudsmatta eller vad som nu finns och är bra på att dämpa stegljud. Kan ju passa på att slänga ut en fråga om det med..dvs nån som har tips på ett bra underlag för parkettgolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.