Hej


Vi håller på att bygga ut huset (+93kvm).
Det gamla huset står på plintar (torpargrund) och utbyggnaden är en platta på mark.


Vid projekteringen av det hela har det diskuterats att vi ska sätta en "dilfog" mellan byggnaderna.
Nu börjar det bli dags att göra denna dilfog och behöver lite råd. Det kanske ska tilläggas att jag kommer att göra mycket jobb själv, medans plattan och stomresningen gjorts av en firma.


Mellanrummet mellan gamla och nya huset är ca. 6-7cm och ca 25-30cm djupt.
Dels behöver jag veta vad man kan använda för denna fog och dessutom vad jag behöver tänka på angående ev. markfukt som ju teoretiskt kan komma upp i detta mellanrum, eftersom mellanrummet är så djupt. Jag kan ju sticka ner handen under gamla husets syll.

Jag har någon ide om att kanske stoppa ner cellplast (grön, blå eller vit?) för att "fylla ut" mellanrummet och sedan fylla resten med någon slags fog. Jag tänkte isåfall ev. bara fylla upp t.o.m. höjden på gamla syllen. Sedan bygga upp sista biten, ovan syll, med trä. Plattan ligger ca. 1cm under gamla husets golvbjälkar. Tanken där är väl att jag inte vill bygga in mer än att jag kan ta upp ett hål för att inspektera gamla syllen vid behov.

Tack på förhand =)
 
Har inte varit med om det du beskriver men jag hade krupit under och fäst en bräda under den yttersta regeln och till plattan och sedan isolerat utrymmet.
I ovankant hade jag fällt ner en bräda eller kluvit till en golvspånskiva som vilar på gamla stommen resp plattan.
Beroende vad du skall ha för golvmaterial kan du ju ha en snygg parkettbräda eller dyl just över här som man kan demontera och inspektera om du vill.

/Torpalainen
 
Tack Torpalainen =)

Tyvärr går det inte att komma in under huset (<20cm) där merparten av mellanrummet går.
Det kanske ska tilläggas att totala längden på "skarven" är 4,7m + 4,5m (nya huset möter ett hörn på gamla huset).
När jag väl byggt ut gamla ytterväggen så mycket jag vill så skiljer det bara ca 1cm mellan plattans kant och nya väggen, så det är inte så mycket jag måste fylla i för att få det tätt uppåt, det är mest nedåt jag är fundersam över.

Det är en stor fördel med detta hål just nu, eftersom jag kan dra diverse kabel och slangar i röret och slipper dra massor under huset =)
 
Står med liknade bygge igång och undrar hur du löste detta eller om någon annan har flera bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.