Hej.

Behöver ett bord att ha ute på byggena, typ som ett mft bord, men inte för 5000 kr.

Har ej behov av alla hål och aluspår mm.

Alltså en stadigt bord som ej tar plats när man plockar undan det.

Finns det något på marknaden som passar mina önskemål?
 
Gör ett själv, bästa hantverkare. :) Jag gjorde ett på två timmar.

Skall det vara lätt, ta en enkel skiva plywood. Skall det bli riktigt stadigt (och tyngre) gör en plywoodlåda, av två skivor plywood med 3-4 cm lister emellan. Lådkonstruktionen gör att det blir vridstyvt, men inte lika tungt som en massiv skiva. Stabiliteten kommer av välgjorda stag till benen.
 
Jag bygger precis just nu ett bord i form av en hurts men jag har väl tänkt mig att ha lite olika smarta funktioner som T-track och en skiva med hål i 90-gradersmönster som gör det enklare att bygga saker som skall ha räta vinklar. Hade dessutom tänkt mig att göra någon egen design för att fälla ner styrskenan på samma ställe (vinkelrätt) över bordet. Min totalbudget ligger på cirka 2500kr. Med spillet från hurtsen tänkte jag göra ett hopfällbart bord i stil med det du efterfrågar men det blir också med en skiva med hålmönster a'la MFT.
Så här i efterhand har jag väl kommit fram till att Festools MFT-lösning faktiskt är ganska prisvärd - särskilt om man handlar från tyskland eller så.

Utan "smarta" lösningar kan du väl handla fällbara ben och sätta på vilken lite tjockare skiva som helst. Vad är dina krav? Skall ytan vara 100% platt eller går det bra med lite avvikelser från planhet? Vill du ha rutmönster för att hjälpa till med 90-graders assembly? Frågan är om MFT är stadigt nog för dina krav - det är ju trots allt en ganska enkel benlösning på det.
 
Tack för svar.

Tanken är väl främst om det finns bra fällbara ben att köpa.
En skiva kan jag fixa till
 
Det finns ju beslag som gör "vanliga" ben fällbar, fällbensbeslag kan du söka på.

Annars är det inte så svårt att få till någon egen lösning med exempelvis ram under skivan som benen kan fästas i. Gör man infästningspunkten med tumskruvar kan man ju enkelt lossa dessa och snurra in benen i skivan. Ett stopp är väl lämpligt att ordna och sedan någon form av justering på ett av benen så att man kan kompensera för ojämnt underlag.

BenStöd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Lade till en bild.
 
Redigerat:
Fällbensbeslag var ju klockrent. Tänkte att det borde finns något liknande men inte vetat vad jag skulle söka efter!

Tack!

Återkommer med resultatet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.