Tjena!
Kom på att jag kan fråga även denna fråga på ett forum där jag kan få många infallsvinklar.

Jag har en lada med en väldigt risig "betong/sten/puts-"del. Vet inte riktigt vad det kallas.

Min plan är att någon gång göra en liten elektronikverkstad i den om det är möjligt.
Isolera osv.

Jag lägger upp lite bilder och undrar om det är lönsammast att riva och bygga nytt eller renovera den.

Den verkar vara byggd av vanliga stenar med puts utanpå. Den har nog några år på nacken och det är sprickor överallt. även i golvplattan.

Vad gör jag med allt? går det att gjuta ny platta ovanpå den gamla?

Kan man bygga upp nytt billigt med lekarblock med puts på?

Vad är smartast?

uthus framsidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uthus inne golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uthus inne hörn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uthus inne.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uthus långsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uthus gavel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ladan ser inte särskilt risig ut. Charmen med att behålla den gamla gör det till ett enkelt val. Järnvägsräls i taket!! Hela skalet finns ju där redan, så det måste bli billigare att behålla den. Däremot tar det alltid tid när man bygger om gammalt.

Ett gjutet golv blir alltid kallt och hårt. Så även om du gjuter skulle jag göra något ovanpå. Jag undrar om man kan skippa gjutningen jämna till golvet med sand och sedan lägga ett flytande golv. Kanske lägga en platonmatta (fuktspärr) sedan frigolit och sedan flytande golv.

Jag skulle nog också ta upp lite större fönster för mer naturligt ljus.
 
  • Gilla
salbo
  • Laddar…
Tack för ett bra svar!!

En annan sak jag börjar klura på då är takhöjden. Kan man bila bort gamla plattan och gräva ur golvet så att man hamnar lite längre ner eller rasar allt ihop då? Sen ska ju väggarna isoleras. Rummet kanske krymper och blir för litet i slutändan. Det är nog antagligen svårt att svara på sådana frågor när man inte sett det i verkligheten. spekulerar lite högt bara. River man bort all gammal puts och smetar på ny på utsidan bara? Behöver man göra samma sak på insidan eller är det bara att regla väggar så att man inte ser alla sprickor?
 
En fråga till.
Är det lönsammare att riva allt och bygga upp allt i trä istället?
Blir ju inte alls lika snyggt men kanske ett alternativ?
 
Jag tror det vore bäst att riva den delen och bygga upp det igen...helst i samma stil.....
 
Det beror väl på vilken standard du vill ha. Absolut billigast borde att renovera den befintliga ladan på ett relativt enkelt sätt. Putsa om väggarna, regla och isolera, sätta in en billig luft/luftvärmepump. Vill du ha en modernare verkstad med högre takhöjd, bättre energieffektivitet, modernare planlösning etc. så är det nog bättre att riva allt och bygga nytt.
 
Väggarna står säkert själva, de byggdes säkert före golvet. Så det går säkert att bila upp golvet och sänka det. Bara du inte får översvämning. Ta bara bort den puts som är lös eller dålig på utsidan och laga resten. Putsen på insidan behöver inte lagas om den inte syns. Den har ingen funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.