Hej Förståsigpåare!

Känner mig jädrigt luggad.... :mad:
Köpte en begagnad Stiga Park Hydrostatdrift från mitten av 90-talet för några dagar sedan och har klippt i två timmar med den. Nu var jag ute för att klippa klart och då började den hugga och rycka och drivningen och den hackar framåt samtidigt som det låter som ett lager håller på att skära. Nu står den som ett smycke på gräsmattan och det känns otroligt surt. Dags att slänga eller kan man göra något?
Är rätt så händig på bilar m.m. men klippare med hydrostatdrift har jag aldrig donat med.
Några förslag från nå´n som kan gissa bättre än jag? :(
Om detta går att ordna så jagar jag också efter en manual till den,
Hjälp!!!!

/ Linjen
 
Talade med några som sa sig veta lite om sådana här maskiner och förslagen var:
Remmen till hydrostaten, remskivan på hydrostaten, axeln som remskivan sitter på som går ner i hydrostaten, fel olja samt att hela hydrostaten gått åt fanders. Är det någon av er som vet hur man kollar axel och hydrostat?
Känns som om det blir hur dyrt som helst om jag lämnar in den....
/ Linjen
 
Verkstadshandböcker finns att hitta på Internet. Park år 2000-2008 tror jag det var som jag hittade. Det är 7 delar eller nåt. Annars kan du ju kolla fabrikat och modell på transmission och söka på det. Det finns inte så hiskeligt många varianter.
 
Rätt oljemängd? Luft i systemet? Frikopplingsspaken ordentligt intryckt?
 
Tack för ert engagemang, var ute och kikade på maskinuschlingen nyss igen.
Remskivan på hydrostaten sitter löst, man kan dra den upp och ner 1 cm ungefär. Dessutom "svajar" remskivan och fläkten (som sitter fast med skivan). Kan det vara detta som är boven i dramat?
Axeln är ju splinsad och remskivan borde väl ha motsvarande splins men det sitter ändå fixerskruvar på remskivans krage som man ska skruva rätt in i axeln. Är det någon kreativ efterkonstruktion från tidigare ägare eller ska det vara så?
Jag får inte av remskivan från axeln för cylindern sitter i vägen, vad måste jag lossa för att få utrymme att dra av remskivan uppåt? Ska remskivan och fläkten sitta som en enhet på axeln?
Vet att det blev många frågor men vad fasen, det här med åk-klippare är nytt för mig. Såg att det var en 94:a som jag köpt.
 
Redigerat:
Hej!
Jag har ett liknande problem med min Stiga kompakt köpt ny -07, har helt slutat att driva, även med bakhjulen upphissade, alla fjädrar sitter som dom ska, remmarna är hela. ett tjutande ljud kan höras från den slirande remmen på lådan (under fläkten).
Ingenting är pillat på i den änden. Bytte en plastpropp för några år sedan då den hade spruckit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.