Dåliga nyheter *suck*... :'(
Det verkar som att skatteförslaget att nybyggda småhus enbart får befrielse från fastighetsskatt det första året, kommer att gå igenom.
1:a året ingen fastighetsskatt, därefter ökar den med 1/3 till det 4:e året då full fastighetsskatt ska betalas.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=147260

Detta skulle gälla för småhus byggda from 1 januari 2005.
Gissa om vi (med många andra) kommer få bråttom nu.. ;)
 
Självklart! De som köpt och betalt klart sina villor (läs 40-talisterna!) med 100% ränteavdrag måste ju nu få sänkt förmögenhetsskatt och eftersom många har hunnit gå i pension så måste man självklart sänka fastighetsskatten till max 4% av hushållets inkomster!

Självfallet tar man ut skattebortfallet från de som byggt nytt! Har de råd med avbetalningarna har de ju råd med lite mera skatt också! Det gäller ju att säkra bankernas tillgångar, och på det här viset säkrar man ju upp att så få som möjligt ens klarar topplånen!!

Fan va upprörd jag är...som vanligt sviker den här skitregeringen ingångna avtal och vallöften.
 
K
Inte bra! Så hur räknas det, vad måste man göra för att komma på rätt sida och slippa nya skatten? Är det slutbesiktningen som gäller, eller inflyttning, eller nåt annat? Jag tänkte flytta in i mitt halvfärdiga hus och lämna några rum samt tomten till senare.
 
Ett mycket korkat förslag. Det kommer att bromsa de som vill bygga nytt = fortsatt stigande priser på beg.hus.
Minskad tillväxt i byggbranchen (även om det kan behövas rensas där).

Jag väntar på att få min tomt så jag kan starta bygget snarast. Hoppas det blir något före 2005.
 
Vi får hoppas det inte kommer gå igenom m h a kraftiga protester från oss och alla stora husfirmor som kommer få problem. Ett av de stora argumenten med att bygga nytt är ju just befrielse från fastighetsskatt de första åren.

KarlXII: Jag blir också skitlack på denna regering. Dessutom var det ju inte längesedan de höjde reavinstskatten från 15% till 20%. Detta gällde fr o m år 2000 har jag för mig. Och nu vill de höja med ytterligare 2%-enheter!

Allt detta kommer enbart resultera i minskat byggande och än mer ökade priser. Att bygga nytt 2004 känns än mer motiverat nu.
 
Hur kan vi göra uppror?? Nåt förslag?
 
Hellå,

Efter månaders smygläsande kan jag inte låta bli att öppna truten.... Fastighetsskatten i sig är ta mig fn snudd på brott mot de mänskliga rättigheterna och det här är än värre.....

VAD ger våra politiker rätten dribbla med våra liv genom att ge olika förutsättningar från en dag till en annan.
Jag vet inte om jag är mer trött än förbannad.... men landvetter är nära och enkelbiljetterna är inte farligt dyra....

Nåja, en seriös (korkad?) fråga då. Följer skattebefrielsen med huset till evt framtida köpare eller är den knuten till den som bygger huset iom det nya förslaget?

En protest lista känns klent men är väl en början iaf....

skön onsdag på er!
/Froze

 
Jo den här regeringen är duktig på att beskatta. Vi bygger nytt och i runda slängar betalar vi väl ungefär en halv miljon i moms och skatt direkt i fickan på Ringholm i samband med nyproduktionen. Dessutom går ju det mesta av övriga pengar till löner (inkomstskatter och arbetsgivaravgifter - Ringholms ficka igen) för hantverkare och hustillverkare (som ofta ligger i glesbygd!). Tydligen är detta inte nog.
Det enda man kan konstatera är att den sittande regeringen inte vill ha någon tillväxt eftersom man vill beskatta nya småhus i storstäderna stenhårt. Utan bostäder - ingen tillväxt. Regeringen vill inte heller att marknadskrafter skall ge jobb i glesbygd, bättre att pytsa ut bidrag och göra glesbygdsbor till livegna röstslavar. Jag hoppas att ingen går på detta utan protesterar innan det är för sent!
 
Stockholm anses vara viktigt som draglok för övriga landet när det handlar om tillväxt, går förslaget igenom kommer vi som bygger trots "normala" inkomster i sthlm inte längre att kunna göra det och folk kommer hellre att flytta ut för att ha råd att bo bra eftersom begagnade hus kommer att stiga i pris oxå...förstår inte hur regeringen tänker...
 
Vad arg jag blir när jag läser det här på GP´s nätupplaga i dag och nu fan jag ju den här tråden här på forumet också.
Det här med att protestera tycker jag låter som ett bra förslag så för att komma i gång så skulle vi på det här forumet kunna starta en protest lista i ett nytt forum eller på något annat sätt samla oss för att göra oss hörda. Det här förslaget kommer ju att ta död på den svenska småhus företagen man skulle ju kunna sända frågan till dom hustillverkare som är här på forumet för att se hur dom tror att dom kommer att känna av ett sådan här förslag. Ja det blir att försöka lägga i en över växel vad det gäller att planera framtida byggnation eller så får man ju försöka att göra sin röst hörd, blir vi många så blir vi starka.
 
Innebär förslaget att om jag byggt klart mitt hus och flyttat in före den sista december 2004, så är jag med i "gamla systemet" med noll skatt år 1-5 och halv skatt år 6-10?

Håller just nu på och tittar på en tomt vi vill köpa och skillnaden mellan dessa två system är i mkt runda slängar 125 000 kr på en tioårsperiod. >:(

Någon som vet?
 
Pillan undrar vad vi kan göra. Det vi kan göra är att sluta rösta fram (s+v) varenda val.

Skatt på boende  är emot de grundläggande principerna. Folk måste väll få ha tak och väggar utan att en Stat skall ha rätt att plocka ut skatt för detta.

Rösta bort (s)kattehöjar partierna!!!

 
Det har jag gjort länge, än har det inte hjälpt..... Jag tycker i alla fall vi kan skriva på de listor som Inger tipsar om. Jag gjorde det just och det är i alla fall en början.
 
Hej

Jag skulle också vilja veta vilka regler det nya förslaget innebär som Flameboy frågar.

Ändringen träder ikraft 1 jan 2005? Måste huset vara klart innan detta datum eller vad är gränsen? Rätt viktig i sammanhanget för oss som står i begrepp att bygga?

I Övrigt är jag gävligt irriterad >:(- kanske ni förstår ;)

//Henrik
 
Av erfarenhet vet jag att skriva direkt till ansvariga politiker är minst lika mycket värt som att skriva på namnlistor. Ett par email = folkstorm.

Om ni verkligen vill göra något åt saken innan det är försent så råder jag er att skicka ett email till var och en av ledamöterna i Egendomsskattekommittén och klaga på det huvudlösa i förslaget. Börja med ordf Jan Bergqvist.

Deras emailadresser finns via den här länken:

http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=2624

Sedan kan ni fortsätta med att mejla till Finansdepartementet, som bestämmer i frågan.

registrator@finance.ministry.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.