En enkel fråga - funkar det med vanligt tapetlim på papperstapeter som ska sättas upp på en lackad yta? (Ett gäng gamla vitmålade garderobsdörrar som ska piffas upp). Håller det?

Tack!

EXE
 
Håller och håller, ja för stunden så sitter det kvar, men minsta tempförändring eller fukthalt så kommer det antagligen att släppa eller börja ge sig.
Mitt tips är att du tar ett otroligt fint sandpapper och "ruggar" upp ytan på garderoben så att det fäster bättre.

Tar du ett för grovt sandpapper så kommer det synas genom våden.
 
Hej EXE, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag skulle vilja påstå att det håller alldeles utmärkt.
Har själv tapetserat på helt nya målade skåpdörrar med utmärkt resultat.
Då använde jag nog vävlim i och för sig, det var det som rekommenderades till den tapeten.
Så man rollade limmet på dörren, inte på tapetens baksida.
Någon mattning av ytan bör inte behövas.

En annan sak är att tapeten lätt blir ful runt handtagen, då man är där och "smutsar ner" med händerna och raspar med naglarna.

Men det beror förstås på hur ömtålig tapeten är.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Kimpaann skrev:
Håller och håller, ja för stunden så sitter det kvar, men minsta tempförändring eller fukthalt så kommer det antagligen att släppa eller börja ge sig.
Mitt tips är att du tar ett otroligt fint sandpapper och "ruggar" upp ytan på garderoben så att det fäster bättre.
Finslipa ytan hade jag tänkt, men räcker det för att det ska hålla? Finns det kanske något mer "potent" klister man skulle kunna använda? Har kollat på olika tapeter och ett annat alternativ skulle vara non-woven tapet och vävlim. Men frågan kvarstår - håller det?

Självhäftande fototapeter o dyl är att skjuta över målet (det blir för dyrt) och att slipa, grundmåla med matt snickerifärg och tapetsera ovanpå det är inte värt besväret.

Enkelt o billigt ska det vara alltså... :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Hej EXE, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag skulle vilja påstå att det håller alldeles utmärkt.
Har själv tapetserat på helt nya målade skåpdörrar med utmärkt resultat.
Tackar! Jag tar åt mig av alla råd, vi får se vart det barkar.
 
KnockOnWood skrev:
Hej EXE, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Jag skulle vilja påstå att det håller alldeles utmärkt.
Har själv tapetserat på helt nya målade skåpdörrar med utmärkt resultat.

I min mening så skiljer det sig på målade och lackade ytor.
Det funkar säkert att tapetsera direkt på men det är inget jag skulle göra, men varför chansa när den "extra ansträngningen" är så liten?

I min logiska (eller ologiska) värld så fäster saker bättre på någonting som inte ​är helt blankt och slätt. Men å andra sidan så vet jag inte allt om allt, eller jag vet nog inte allt om något. Men vem gör det?
 
Nej, vi är nog ingen som vet allt om allt.

En del vet lite om mycket, andra mycket om lite :)

Men jag svarade utifrån min egen erfarenhet, dvs sådant jag anser mig veta.

en lackad yta? (Ett gäng gamla vitmålade garderobsdörrar som ska piffas upp)
Och i min värld är det ingen skillnad mellan målat och lackat.
När det gäller skåpdörrar inomhus alltså.

Jag såg framför mig hur jag själv gjorde.
Jag lämnade någon centimeter runt om otapetserad, förutom kanterna.
Att då hålla på och slipa en del av ytan, utom den yttersta centimetern, blir nog svårt att göra snyggt.
 
Ja om man ska spara mot kanten så kan jag absolut hålla med om att det blir lite knöligare.
Jag har enbart tapetserat på en dörr som ej användes i ett vardagsrum så det är ju inte mitt proffsområde.

Men till EXE: shoot, gör det som blir smidigast för dig! Det funkar säkert precis som KnockOnWood säger, alla sätt är bra förutom dom dåliga!
 
Inte lätt att veta vem man skall lita på eller hur :surprised:

Ett sista råd till EXE:

Klipp av en liten bit av tapeten i fråga, smeta på klister och tjoffa dit den på en dörr, gärna på insidan.

Kolla hur det sitter efter ett par dagar när klistret/limmet har torkat.

Så vet du.

Lita aldrig på andra, kolla alltid själv :)
 
KnockOnWood skrev:
Inte lätt att veta vem man skall lita på eller hur :surprised:
Tack för alla synpunkter! Det lutar åt en kompromiss; finslipa men använda vävlim istället.

Vad gäller kanterna - det blir futtiga 13 mm över på vardera sidan när tapeten är på plats, så jag tänker strunta i petitesser och finslipa hela ytan innan tapetsering. En slipad vit ram funkar ju ändå bättre ihop med den ganska ljusa och matta tapeten, och jobbet blir enklare. Om/när tapeten börjar släppa då petar jag bara in lite dubbelhäftande tejp på platsen. Så blir det!

Tack igen!

EXE
 
Hej!
Vävlim för våtrum fungerar utan att man matt slipar ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.