Vi har köpt en 13 kvadrat stor solfångare (nu något mindre än ursprungliga 14 eftersom en liten del blivit bortkopplad eftersom den var trasig (andrahandsförsäljning)).

Hur som helst: solfångaren är kopplad till en 750-liters Dalatank. Vi tycker dock att vi får ut en ganska liten effekt - Dalatankens temperatur stiger långsamt och få grader även soliga dagar.

Någon som har tip på vad vi ska felsöka (om det nu öht är något fel+) - eller har tips på en duktig solfångarperson i Södertälje-Nyköpingsområdet?
 
Vad har ni för ut-temp från solfångaren samt in-temp i den?
 
Diverse folk: en solfångarfirma och rörmokarfirma som installerar solfångare springer hos oss och försöker förstå vad som är fel. Överföringen fungerar inte som den ska. Solfångaren är varm, inkommande vatten är varmt men temperaturen i solfångaren ökar inte och utgående vatten är kallt. Experterna säger att de piskat ut luften ur glykolen, att pumpen snurrar osv MEN problemet återkommer en stund efter avluftning!
ORSAKER:
* för mycket motstånd/för smala rör i solfångaren
*bubblor i systemet
*trasig pump...

Kan den ta tjuvluft någonstansifrån?
 
Jag har 17 kvm gamla plana solfångare och 1500 liter tank.
En av solfångarna jag köpte hade frusit och blivit ihoplödd, men det kändes som plåtarna hade börjat släppa från rören. Så jag använde aldrig den eftersom det kändes som de kunde påverka effekten för mycket.
Om jag förstod dig rätt är det bara EN solfångare och två anslutningar? Frågan är om den reparerade delen kan påverka flödet i hela solfångaren? Jag menar om den stora solfångaren är uppdelad i flera delar inuti och när man lödit igen rör så har större delar av solfångaren slutat fungera?
Solinstrålningen är konstant, 13 kvm borde ge ca 7kW vid full sol kl 12 i juni. Så med sex timmars sol borde tanktemperaturen stiga med ca 30 gr. Gör den inte det måste värmen försvinna någon annanstans, t.ex. genom värmeförluster i solfångaren om den inte kyls som den ska. Så alla fel i solfångaren märks på att glaset blir onormalt varmt. Vad som är normaltemperatur varierar med typen av solfångare.
 
Jag gissar luft i systemet! Spola kranvatten igenom systemet några timmar och fyll sedan på med glykolblandning.
 
Att det är något fel är högst troligt. Här finns det 9,6 m2 plana solfångare (LESOL) och en Dalatank på 750 liter. På en vanlig sommardag går tempen i tanken från 25-30° till ca 70° utan problem.
Reparationen, hur gjordes den. Låter lite som ett flödesproblem men kan också vara luft som andra tipsar om. Följ tipset med genomspolning av systemet. Provkör med bara vatten så du vet att det fungerar och fyll sedan med glykolen.
Vad har drivpaketet för märke? Det finns förmodligen mätare på drivpaketet, vad säger dom?
Trycket systemet, vad har du för värde där? Vad är det för diameter på rören mellan fångaren och tanken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.