Hej!
Jag har just fått det glädjande beskedet att mitt brunnsvatten är tjänligt :) men hårt och kalkrikt:what:.
Hårdheten ligger på 15 på den "tyska skalan", som det stod i analysen.
Hälften av dem jag tillfrågat anser att jag kan strunta i avhärdare, utan någon fara för ledningar eller apparater. Vad säger forumet?
 
Vi har också hårt och kalkrikt vatten, dH 18, dvs lite hårdare. Har satt in ett avhärdningsfilter, vilket gör nytta. När filtret är slut börjar toaletterna rinna pga kalkavlagringar på gummimembranen i "tätproppen" i cisternen. Några veckor efter byte till nytt filter slutar toaletterna rinna. Huruvida det motverkar för tidig maskindöd pga kalkavlagringar vågar jag inte svara på, men uppenbarligen får det loss kalkavlagringar.
Det gör också att man kan minska på mängden tvätt-/diskmedel, avhärdningssalt i diskmaskinen, samt att tvål och schampo fungerar bättre.
 
ullberg
15dh är väl gränsvärdet för när det går från "tjänligt (utan anmärkning)" till "tjänligt med anmärkning", så du är ju på gränsen...

Vi låg lite över gränsen (17dh tror jag) och hade lite mangan i vattnet, vi satte bara in en avhärdare, men många sådana klarar även lite metaller. Vi är väldigt nöjda, det går nästan inte att jämföra hur mycket lättare det är att städa nu för tiden (eller omvänt hur sällan man behöver städa ;) ). Vår utgångspunkt var att bli av med manganet, men så här i efterhand var det nog kalken (hårdheten) som vi haft mest nytta att bli av med.

Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för livslängden på diverse prylar, även om jag är övertygad att många saker kommer hålla bättre med mindre kalk, istället tror jag det är "komfort" du ska se som den största nyttan med en ev. installation.

Ställ det mot kostnaden och fundera på om det är värt det hela...

/U
 
Tack Oldboy och Ullberg!
Ullberg du har helt rätt, vattnet är tjänlig men med anmärkning för hårdheten.
Är jag dumsnål som inte installerar avhärdare för att det kostar? Jag kommer ha vvb och tvättmaskin och så förstås en massa rör som i så fall kan ta skada. Rören kommer till största del vara utanpåliggande, men ett par meter är dragna i ett golvbjälklag. Men ni tror inte att det kalkrika vattnet kan förstöra rören?
 
ullberg
förstör och förstör, hårt vatten ger väl framförallt upphov till kalkavlagringar, sett över lång tid kan man väl se det som åderförkalkning i rören, och beläggningarna på värmeelementet i varmvattenberedaren kommer göra att det varmvattenproduktionen blir trögare (inte mer energikrävande totalt sett, men det går långsammare då kalken "isolerar" värmeelementet där man inte vill ha isolering)

Vi hade en del förträngning i våra rör från -78, speciellt verkade det som att manganet och kalken ihop var en dålig kombo (det var kraftiga manganavlagringar på insidan av rören, men jag gissar att det var kalk som band ihop dessa), men det rann fortfarande och vi har kvar samma rör idag, eftersom vi har väldigt mjukt vatten räknar jag med att dessa avlagringar löses upp efter hand

/U
 
Alla kranar tar skada och du måste byta packningar betydligt oftare, disken blir fläckig när den torkar, tvättmaskin och diskmaskin (utan inbyggd avhärdare) får en grå beläggning det får även glas och porslin. Du får använda mer tvättmedel, tvål, toastol, handfat och badkar får en gulaktig beläggning. Merkostnaden för dom "skador" kalken gör överstiger i långa loppet kostnaden för avhärdaren.
Sätt dit en RIKTIG avhärdare en med filtermassa som "laddas" med salt. Dom små elektriska eller med permanentmagnet är i stort sett värdelösa.
Mina erfarenheter sträcker sig över flera fastigheter under mååååånga år och jag har provat det mesta.
 
Elmont, vad kostar en bra avhärdare inkl montering?
 
ullberg
Jag gjorde en ganska noggrann marknadsundersökning inför mitt köp för ett par månader sedan, och den jag köpte (twintec S3 / 300) faller tveklöst in under vad elmont kallar bra, jag skulle själv kalla den en av de bästa på marknaden. Den är också en av de dyrare och har ett listpris på knappt 17000, jag installerade själv men vill minnas att de ville ha 3-4000 innan ROT för installationen. Enklare filter, som jag fortfarande tycker ska klassas som bra, börjar dock från en bit under 10000.

När man väl lämnat de som elmont avråder från bakom sig är det följande parametrar som är intressanta att titta på (och som avgör priset):

- manuell eller automatisk backspolning, jag tror nästan alla avhärdare är automatiska (finns en del andra filter, exv. järnfilter, som har manuell backspolning), men se till att du får det, annars måste du ha ett schema där du själv initierar en backspolning
- tids- eller flödesstyrd backspolning: flödesstyrd är bättre, då den anpassar sig efter förbrukningen (backspolar oftare om du använder mer och mer sällan om du använder mindre), istället för att gissa hur mycket man borde förbruka under en tidsenhet
- mängd salt och vatten för varje backspolning, det är här det börjar bli klart dyrare, effektivare filter behöver mindre vatten och salt, där framförallt det senare bidrar till lägre driftskostnader (jag är dock tveksam till om man kan räkna hem den besparingen, vore dock trevligt om det var så givet mitt val...)
- vilket vatten som kommer i kranen medan man backspolar, mitt ger alltid renat vatten, andra släpper orenat medan de backspolar, och något filter jag tittade på stängde av vattentillförseln medan det backspolade (det filtret gick bort ganska snabbt trots att säljaren förklarade att man ställde timern på att göra det på natten)
- behövs elanslutning: jag tror inte förbrukningen är någon fara, men om det inte finns el där filtret ska stå kan det vara en bra feature som sparar lite pengar i installationen.

Sen är det bara att ge sig ut och jämföra olika leverantörer och titta i plånboken!

/U

EDIT: backspolning är altså när filtret "tvättar" filtermassan, så det är redo att rena igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Ullberg, tack för ditt fantastiskt utförliga svar, jag bockar och bugar :)! Då har jag fått lite mer kött på benen. 17 lax är mkt pengar men kan vara värt det. Tack för er tid :)!!!
 
Redigerat:
Förbaskade autostavning, jag menar Ullberg så klart!
 
ullberg
ullberg
Farmor Risberg skrev:
Förbaskade autostavning, jag menar Ullberg så klart!
Det finns en "redigeraknapp" (även i den appen jag använder men defitivt på hemsidan), jag fattade ju redan första gången, och det var så lite så!

/U
 
Som Ullberg sa, posta gärna hela provet så kan man lättare göra besömning på vattnet.
Det kan var ämnen som ligger precis under gränsvärdet och det kan också vara värt att veta, även om man inte åtgärdar det.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Tack Mogge! Just nu har rörmokaren vartenanalysen men jag skriver ut värdena här så fort jag fått tillbaka den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.