optimum
Frågade du om pris före de gjorde jobbet?
Om inte så blir det svårare.

Sedan är det alltid dvårt att bedömma. En del kan ha krävt en hel del jobb att ordna.



mvh Roland
 
C
Börja med att begära en specifierad räkning om du inte redan har en sådan. Du har alltid rätt att kräva en sådan, och där skall antal timmar, material osv. tydligt särredovisas. Från denna borde det vara lätt att se om det är några orimligheter på gång.
 
Huu... Det låter som mardrömscenariot jag fruktar för när vår extra elräkning dimper ner. Från vilken stad kommer er elentreprenör?
Vet du vad ni exvis får betala per infälld spott inklusive arbete?
Det har jag fått ett pris på av vår elektriker, "max 400 kr" säger han. Det gäller 230 v-spottar. Vanliga extra eluttag ska kosta "max 200 inklusive arbete och moms".

Har ni låtit dra nätverkskabel? Vilken sort tog ni? Cat7, eller? Vet du vad den biten - kablar, tomrör plus dragning, kostar för er?

Verkar överlag svårt att få prisuppgifter i förväg.  >:(
 
Nu har jag iofs igen bra koll på de senaste reglerna runt småhusentrepenad. Man så vitt jag vet så är det numera så att du som beställare har tolkningsföreträde. Det innebär att om du uppfattat att kostnaden skulle bli max 50 000, för en viss extrabeställning, så är det din uppfattning om vad den nya mindre extrabeställningen skall kosta som gäller så länge inte entrepenören kan bevisa att han angivit den högre kostnaden till dig. Vad det faktiskt kostat entrepenören har inte med saken att göra.

Kontrollera med jurist. Om du kontaktar villaägarförbundet www.villariks.se. Dom tillhandahåller gratis juridisk rådgivning till medlemmar (du kan ansöka om medlemsskap samtidigt som du ringer dit).
 
400 för en spott låter billigt.
Vår elektriker tog ca 940kr/st intallerat och klart. Spottar i smyg kostade ca 450kr/st.
 
matteochannika skrev:
Hej alla

Birgi: De är från vår stad(!), kan skicka PM om vilka de är.

Ok, ett exempel på specifikationen (att jämföra med Birgis inlägg om att deras elektriker sa att det kostar MAX 400:-/spot inkl. arbete):

3 Spotlights
Kanalisation
Dimmer
Transformator

Materialkostnad: 1875:-
Arbete: 2438:-

Alltså totalt 4313:-!!

Obs dessa är infällda i normal takhöjd! även om "vår" elektriker skulle ta det 3 dubbla så skulle det vara billigare, å inte fan har jag sett att det följer med en guldklocka med varje spot precis!

MVH

Matthias

Ja, skicka mig gärna ett PM om vilket företaget med den dyra elinstallationen är ...
 
Våra spottar (material+arbete) kostade 750 kr/st inkl. moms men då är de med transformator.
Nätverksuttag 100 kr/st (kabel fördragen sedan tidigare)
Vi drog bara tomrör (fixar kabeln själva senare) för utebelysning och pröjsade 500 kr/st för detta

Pris på spottar skiljer oerhört mycket mellan elfirmorna. Har bekanta som betalat 1200 kr/st för samma spottar som vi installerat.

Vi hade tur för vår elfirma var mycket noga med att skriva avtal och ange priser för tilläggsarbetena innan de började.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.