Hej!
Jag håller på att jämna ut en sluttning på ca 60-70cm fallhöjd, och bygger då ett "stödstaket" i trä som fastgjutet i den stadiga marken får hålla upp jorden och en mur utanför detta.

Den stora frågan är hur jag bör behandla trät på bästa sätt för att det ska hålla så länge som möjligt. Jag är fullt medveten om att trä ruttnar hur man än gör, men enligt min kalkyl räcker det om skiten står i 11 år. Jag är dessutom inte gjord av pengar, och vill oavsett inte slösa fint tryckimpregnerat trallvirke på att gräva ner det under jorden. Träolja, impregneringsolja, falu rödfärg, tjära - ja, vad rekommenderas och varför? För och nackdelar med de olika alternativen?

Extremt tacksam för hjälp!

Mvh
Alex
 
Ställ virket med ändträet doppat i träolja ett dygn. Då blir det mättat och suger inte upp vatten lika lätt.
 
Tjära.
Förr förkolade man ibland ytan på trä som var i markkontakt. Det kräver naturligtvis lite grövre dimension om det ska hålla.
Hur länge det håller är främst en fråga om hur grovt virket är. Ju grövre virke desto längre tid innan det har ruttnat igenom så mycket att det rasar.
Ekstolpar håller överlägset bäst annars, men det får du kanske inte tag på till budgetpris.
 
Båda låter ju som kloka idéer. Jag var inne på tjära förut men det kändes lite överdrivet.

En tjära, linolja och terpentinblandning med större del tjära? Kan det vara något? Eller ska jag pensla dem i ren tjära i omgångar tills det droppar om dem?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.