Vi störs ibland av grannar som spelar musik nätter igenom och det enda vi hör är "basdunket". Även fyrhjulingar är ruskigt störande då motorljudet verkar gå genom vad som helst.
Nu kommer vi lyfta en våning och jag funderar på val av yttervägg för att få bästa möjliga ljudisolering.

Vad finns det för alternativ?
Jag har funderat på
Liggande panel
50mm luft
Fasadgips
270mm isolering
OSB+gips

Jag provat runt lite med Insul och det som verkar ge mest är massor av gips på insidan. Däremot gips på fasaden verkar inte ge så mycket.

När jag jämför med nuvarande vägg så är det inte så stor skillnad men jag misstänker att utförandet spelar stor roll och hur tätt det är?

Tacksam för svar.
 
Kom ihåg att fönstren är viktigast, mest ljud kommer in via dem. Ljud letar sig också in via öppningar, som t.ex. ventilation.
 
Hej!
Som pelpet skriver är genomföringar ofta boven i dramat men förutom genomföringar och fönster finns det vissa saker som är bra att tänka på.

Tunga material är absolut bäst för att absorbera ljud, ljud förs nämligen vidare genom vibrationer i konstruktionen och ju tyngre konstruktion = mindre vbrationer. Detta är troligtvis förklaringen till at det är basljudet, logiskt.

En tung konstruktion kan vara dyr och besvärlig att utföra dock.

En lösning är att göra är en dubbelstomme i väggarna, dvs istället för att ha 45x270 som stomme, så kör på 45 x 195 sedan har du ett litet mellanrum och fortsätter med 45 x 95, då vibrerar den yttre konstruktionen men den mot rummet står stilla och därmed förs inte ljudet vidare in. Isoleringen kan vara som den var då den inte leder något ljud.

Det finns även speciella ljudreglar som man kan använda som leder ljud betydligt sämre.

/Torpalainen
 
Ljudet kan också ta sig in via taket. T ex in genom takfotsventilationen och ner genom isolering och takgips. Den standardtypen av takutförande är en usel ljudisolerare.

Kan nämna att vi har plåttak på 3 mm masonitskivor (typ), isolering, glespanel och så takgips. I vardagsrummet där vi har TVn så måste ljudet skruvas upp till MAX om man ska höra något när det slagregnar. Det dånar något oerhört. I den äldre delen av huset, där det är lite rejälare plankor och timmer, samt det gamla spåntaket under plåten så hörs det nästan inte alls.

Slutsats: på med så många lager av tunga och massiva material som möjligt, och helst också träfiberisolering istf glasull, eftersom den packas hårdare och är därför tyngre och kompaktare och dämpar ljud bättre. Dock är det relativt meningslöst att göra allt detta om inte alla ev springor också åtgärdas. Dvs ventiler, fönster & dörrar, vägg- takmöte samt taket (inner-). Alt finns det, som nämnts tidigare, speciella byggmetoder för att dämpa buller.
 
D09
Jag använde principen att ljudet ska växla mellan fast o löst, dvs fast material till luftspalt till fast material, likaså att man ljudet inte ska kunna ledas genom regelverk genom rum.

T ex rummen är reglade så ljudet inte kan upptas av en regel i vägg, ledas in till rummet genom att regeln är fast direkt mot takreglarna eller tvärgående gles eller vad det heter osv

La även gummimembran runt regelverk golv / tak på rummen uppe på loftet

Sen monterade jag billiga tunna skitdörrar ha ha 😁 men det ska ändras någon dag

Detta funkar kanske bättre mot ljud som man själv skapar i fastigheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.