Hej,

har precis inhandlat en hink flügger sockelfärg men vill få lite tips innan jag sätter igång. Delar av sockeln blev för ca 5 år sedan ommålad av "proffs" efter ett försäkringsärende. Nu har stora delar av detta börjat bubbla upp och färgen släpper i stora flagor. Sockeln är en slät sådan, antar att det är putsade lecablock eller nåt sånt på delar av den, på andra ställen gjutet.

Min hypotes är att den gamla sockelfärgen snabbt målades över i kombination med att de använde samma väg vid ett flertal tillfällen och gjorde rent saker med högtryckstvätten emot. Då skulle alltså fukt trängt in i väggen strax innan den målades över och när detta sedan försöker komma ut så följde delar av färgen med. Nu vill jag göra detta så det håller några år, gärna så många som möjligt.

2 frågor

1. På de delar som är oskadade och bara behöver målas över, räcker det att borsta bort damm och spindelnät med en borste så väggen är så torr som möjligt eller bör man tvätta med soda överallt alternativt räcker det med trasa och vatten? Känner att jag inte vill ta fram högtryckstvätten och riskera att det kryper in mer fukt i väggen innan jag börjar måla.

2. På de delar där färgen släppt i stora stycken, är det kniv, varmluftspistol, sandpapper eller stålborste man bör göra förarbetet med?
 
Kan du lägga upp lite bilder på det hela? Det känns som det kan va mer än bara tvättandet som orsakar fukten.
 
vet inte om jag lyckas få med bilden, gör ett försök 2013-06-11 22.09.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
förra sommaren var det stora blåsor där det nu spruckit, på en del ställen trillar det stora färgflagor, funderar på om det är någon äldre typ av färg (huset är byggt 54) Idag är väl tanken att färgen inte ska bilda ett skal utan snarare tränga in i materialet? Några av väggarna som är i ordninggjorda är jättefina och visar inte en antydan till problem medans den här och de delarna som tillhör garaget (som inte gjordes i ordning samtidigt) ser på vissa ställen ut ungefär på samma sätt, färgen spricker och flagnar. 2013-06-11 22.11.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar på fråga 1: Om jag vore du så skulle jag ta vanlig hederlig målartvätt och tvätta rent och se till att få bort så mycket synligt smuts som möjligt.

Svar på fråga 2: JAG personligen skulle ta en gammal (eller ny om du inte har en) spackelspade och dra lätt över flagorna så det lossnar. Det är dumt att "första" mer än vad som redan finns. Är det något som behöver putsas upp så rekommenderar jag dig att göra det.

Följfråga till ditt inlägg att dom hade kört med högtryck över väggen, har du mätt fukthalten NU i väggen?
 
Nej, jag har inte mätt fuktigheten i väggen... har inte ens tänkt tanken, hur gör man det? Finns det någon enkel fiffig mätare att inhandla likt de luftfuktighetsmätare man kan använda i t.ex. källaren?

Men som sagt, det var drygt 5 år sedan, och väggen är murad av lecablock, hur länge kan den hålla fukten? bubblorna från förra året verkar ju solen torkat bort...?

Är det säkrast att få väggen nästintill "putsren" innan jag börjar måla igen, eller är det ok att bara skrapa det som är löst och måla på det som redan sitter där även om det är olika färgtyper?

Är kniv/spackelspade det bästa? Var inne på att testa med ett grovt sandpapper på slipmaskinen och se vad som händer..
 
Ja om det går så skulle ju JAG mäta en med en fuktmätare inifrån och se om det skiljer sig mot en annan del och lika från utsidan. Det kommer ju garanterat ge utslag på fukt men det är väll mer mängden av fukt som räknas. För det blir bara bökigt om det visar sig att det är otroligt mycket fukt och du har målat in det. Den sida du har mest sol på kommer ju också (uppenbarligen) visa minst fukt efter en solig dag.

Skrapa bort det som är löst, ta en färg som täcker bra och stryk hela så blir det minimala om ens någon nyansskillnad.
Ja jag skulle rekommendera en spackelspade och skrapa bort det som är löst, jag vet inte hur det funkar med maskin men jag kan tippa på att du skulle få kasta ut några hundringar på nytt papper varannan meter :p
 
Så där mycket fuktproblem får man inte för att nån tvättat där för fem år sen. Tillskjutande markfukt är mitt tips. Hur ser insidan ut?
 
Hej
Jag tycker putsen ser sprucken ut.
Knacka med ett skruvmejselskaft och lyssna om det låter ihåligt.
Låter det ihåligt är det ingen idé att måla om då ska det putsas om.
Flugger har väldigt bra medel att tvätta med.
Samma sak med hemsidan. Det finns tydliga instruktioner över hur förarbetet ska gå till.
Jag målade vår sockel förra veckan med Flugger färg och blåsor tog jag bort med roterande stålborste på en borrmaskin.
 
efter att ha läst era svar slog mig ett par tankar. De delar som är värst har idag inte uppvärmda insidor så detta kanske delvis förklarar den ökade fuktigheten. Den första bilden är dessutom en mur som går ut ett par meter från huset, dvs lecablock murade upp till ungefär en meters höjd. Den andra bilden kommer från garaget där utrymmet på baksidan är ouppvärmt utrymmet för oljetank med "stampat jordgolv". Vad jag kan se är inte putsen trasig någonstans, däremot har färgen som sagt släppt i stora flagor. På garagedelen kan jag dock tänka mig att färgen suttit närmre 20 år. Där finns det dessutom överskjutande tak så förutom markfukten borde det ändå vara relativt torrt. Ska dock inleda ett projekt för att börja torka upp och värma upp insidan där så det kanske löser en del.

Återstår egentligen den fristående oskyddade muren. Bör man använda någon annan typ av färg på denna eller hur får man färgen att stanna där när det saknas uppvärmning och alla sidor av den konstant är utsatta för vädrets påverkan?
 
Risken är att det tidigare var målat med silikatfärg och det går väl inte att måla över med något annat än silikatfärg.
Jag tror att den sockelfärg du köpt är alldeles för tät för att det ska fungera med dina förutsättningar.
Jag skulle köra med stålborsten och se hur mycket som går att få bort ner till den rena putsen.
Vad gäller färg skulle jag välja Flugger facade impredur istället.
Impredurfärgen är lika öppen som silikatfärgen fast den går att måla på andra färgrester. Jag är dock osäker på om det går att måla på silikatfärg.
Risken är att även den nya sockelfärgen kommer att lossna efter något/några år om du inte får bort den gamla färgen.
Flugger säger att deras vanliga sockelfärg är diffusionsöppen men frågan är om diffusionsöppenheten räcker med tanke på att du uppenbarligen har fuktproblem idag.
Vad gäller markfukten så har inte taket någon betydelse.
Det som har betydelse är hur det kapilärbrytande skiktet är gjort.
Förr använde man asfalt som med åren förmodligen har brutits ner och vars funktion idag är ganska risig.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Risken är att det tidigare var målat med silikatfärg och det går väl inte att måla över med något annat än silikatfärg.
Det är inga problem att måla över silikatfärg förutsatt att den har målats korrekt och har brunnit fast. Silikatfärg går däremot inte att måla på något annat än silikatfärg eller rent underlag.

Gällande tvättning så är det på putsytor bäst att köra högtryck med hett vatten (70 grader) och vinkla munstycket längsmed ytan så att man inte skjuter in smuts i väggen. Om ytan är målad kan man använda t.ex. målartvätt men när putsen är exponerad är det bäst att inte använda tvättmedel. Ska det absolut vara tvättmedel på så bör man blöta väggen rikligt först för att förhindra inträngning av medlet.

Något som skulle kunna vara orsaken till problemet är om väggen vid tidigare målningstillfälle kan ha primats med en putsgrund. Det är inte optimalt på en sockel eftersom fuktkvoten nästan alltid är 100% där. Ytterligare orsaker kan vara att dräneringen behöver göras om (såg inget om det), eller göras över huvudtaget.

För att måla om; skrapa / slipa / borsta / blästra ner till fast underlag. Lägg på 2 tunna strykningar Sockelfärg, första lagret spädes 5-10%.
 
har nu försökt börja skrapa lite på en av de mest utsatta delarna efter att först testat med sandpapper utan något större resultat. Med bara en liten skruvmejsel till hjälp lossar färgen i kvadratdecimeter stora bitar utan större problem. Känns som det är någon slags plastfärg som lagt sig som en tjock skorpa utanpå muren. Finns ingenting under förutom ren slät puts men ingen färg har tagit fäste där. Kan det vara så att man använder en annan typ av färg på extra utsatta ytor där det inte finns någon uppvärmning, eller använde man helt andra tekniker förr i tiden? Nåja, rätt sätt känns som att ta bort så mycket som möjligt först och sen göra det ordentligt. Skulle varmluftspistol vara ett alternativ till den här typen av färg och finns det risk att sockelfärgen inte kommer bli vidare bra här? Dock är ju den här muren en förlängning på grunden och spontant känns det som samma typ av färg borde funka överallt. På resten av hussockeln (som renoverades för 5 år sedan) ser färgen mer ut att ha trängt in i putsen så som jag förväntar mig att den nya färgen kommer att göra.
 
Jag skulle gör såhär:
1.Skrapa bort all färg.Hur det går till spelar ingen roll.
2 skura sockeln med Fluggers fascade clean och låt torka någon vecka.
3 Grunda med Fluggers mur primer.Den sprutas med fördel på.Jag la på den med en pumpspruta från biltema.
4 Måla med antingen den sockelfärg du köpt alternativt med Facade impredur för högsta möjliga genomsläpplighet för fukt.
Jag skulle alla dagar i veckan köra med impredur färgen på de väggar där befintlig färg har lossnat.Flugger bryter den i valfri kullör så det borde gå att måla delar med den och andra delar med sockelfärgen.
Fredrik
 
  • Gilla
Kimpaann
  • Laddar…
har nu skrapat vidare ett par kvällar, har lämnat slipmaskinen och gått över till bred spackelspade, men det är väldigt tidskrävande, känns inte som jag kommer framåt har i princip hållit på med samma kvadratmeter sen jag började. Skulle varmluftspistol vara ett alternativ? Någon sa att stenen var för kall så det fungerade inte som på trä, men i dag när solen ligger på är ju stenen minst 30 grader. Äger tyvärr ingen men funderar på om det är värt att prova?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.