L
Hej alla!

Jag har många gånger känt beslutsångest för hur jag ska lösa diverse olika problem / renoveringar i huset. Det ena drar med sig det andra och till slut står man där villrådig och gör inte ett nånting istället.

Någon som känner igen sig? Någon som inte känner igen sig eller vet hur man ska tänka för att komma ur detta tänk?

Jag gjorde en sökning på beslutsångest i forumet och fick träffar på allt mellan himmel och jord ...

Mvh
 
Jag har lite omvända problemet. Jag gör allt istället ;)
Lösningen för mig är att begränsa renoveringen till små projekt.
Inte göra det där som det drar med sig. Det får bli ett senare projekt även om det innebär merjobb då.
 
Krilleman
Jag har massor att göra i hela huset men delat upp det i "etapper" enklare och överskådligare kan det inte bli!

När jag är klar med...........
Ska jag fortsätta med..........

Följer man detta så slipper man vara med i kanal5 och undviker "sessioner hos låtsas-psykologen"!

För att glida undan lite från ämnet kan jag meddela att det är oerhört starkt vinkat... Skandal-TV säljer, det gör inte vettiga och sakliga program längre.
 
Men är själva problemet att göra renoveringen eller att lista ut HUR man gör?

Ett tips på det senare kan vara att ta hem en snickare/byggare att bolla idéer med och få en riktning att gå vidare emot.

Så gjorde jag då vi skulle renovera en fuktskade i vårt uterum där en bärande pelare börjat ruttna och behövde bytas. Ev. att det kan vara svårt att hitta nån som vill komma bara för konsultation. Jag ringde "familjens" byggare som var mer än glad för lite extra stålar... :)
 
Jo, att bygga eller renovera hus är en oändlig följd av beslut som ska fattas. Det är allt från stora - vilket värmesystem ska jag ha? - till små - tre eller fyra spik i den här plankan? Men alla beslut måste tas, annars tar det stopp.
 
Allt blir ju inte alltid rätt heller men det får man ta som en lärdom.
 
Jag personligen har lärt mig lite från Arga Snickaren.Inte för att jag var på väg dit utan på tänket.Ta en sak i taget och gör det helt klart.Sedan gör jag inköp för olika projekt men jag slutför alltid de jag påbörjar utan att börja på något nytt. Sedan är det så att nu på sommaren så får man ta projekten ute när det är väder och då kanske det blir att man har två projekt igång samtidigt.

Men visst är det lätt att man fastnar i drömmarnas värld och till exempel bara surfar runt här inne och tänker på allt man vill ordna.Det är bara att få tummen ur och köra igång:).
 
Jag har alltid flera projekt på gång samtidigt så jag kan pyssla med det jag tycker är mest kul för stunden.....ett problem med detta är det blir många bollar i luften....
Sätter upp delmål för att kunna se vad som ska göras och skaffas i tid....envis och målmedveten måste man också vara....
 
Ja ser till att hålla mig till en sak i taget, annars skulle de bli kaos hemma, hur tråkigt jobbet än är,
 
buspojken skrev:
Ja ser till att hålla mig till en sak i taget, annars skulle de bli kaos hemma, hur tråkigt jobbet än är,
Håller med, för mig passar det inte att ha för många projekt igång samtidigt. Då blir det rörigt på alla ställen och det tar alldeles för lång tid innan det blir klart, hatar verkligen hatar när det är en massa halvfärdiga lösningar överallt.
 
D09
Jag kör ca 3 igång samtidigt, fördelat på utomhus, invändigt och finlir/ underhåll av småskit som dyker upp.

Bryter ner det i etapper, bryter sedan ber det i konkreta moment som man kan ta på, läser sedan in mig / frågar etc på dessa och sen kör jag, gör fel och gör om tills jag är nöjd.

Ett tips är att tänka i hela cykeln överskådligt så du inte renoverar på renoveringen, fundera i lugn o ro på hur ni vill ha det. Värmesystem, badrum, förråd etc.

Sen bryter man ner det.

Känner man sig vilsen så pausa och jaga info tills du känner dig tryggare, ibland stirrar man sig blind på skitsaker som en natt sömn fixar :)
 
L
Kul med all input på tråden. Jag tycker dock att tråden mer har börjat handla om nästa steg, alltså efter beslutsångeststeget. :)
Jag är mer ute efter hur man ska komma ur själva analyssteget och komma till att faktiskt göra något. Men det andra är också intressant så fortsätt gärna svara.
 
L
Man har ju begränsad tid och budget där är nog min källa till beslutsångest. Det måste bli rätt första gången för att man ska få ut max av budgeten och tiden.

Mvh, småbarnsfar och husägare. :)
 
D09
Ja, för att komma ur "snabbt" så startar man. :)

Stöter på patrull och löser det allt eftersom.

T ex Jag hade jätteångest under byggtiden för trappan. Visade sig när man väl startat att det flöt på jättebra.

Ångesten brukar annars vara ett tecken på att man inte tagit in tillräckligt med fakta. Eller att man borde vila, ta en längre paus där man släpper renoveringen och samlar energi.

Ibland tog jag så långt som 1 månads break för att det blev för mycket.
Umgås med familj istället :)

Känner igen det där med tidspress och bugdet, har småbarn, vovve, arbete, eget företag och tränar 2 kvällar i veckan. Ibland undrar man vad man håller på med. :/

Vill man puscha sig själv så fråga vänner / släkt om dom vill komma o hjälpa. Då måste man ju köra på :)
 
Jag kan tipsa om boken (eller ljudboken) "Getting things done" av David Allen. Jag upplever att den ger väldigt mycket handfasta tips om hur man kommer till skott med projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.